Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bryggplats58

Gammal bensin

Rekommendera Poster

2022-06-29 vid 21:37 skrev Bryggplats58:

Som jag ser det kommer jag inte åt stigröret så enkelt, det finns en väl försluten lucka med mycket silikon i skarvarna till luckan men det ser ut som ingen öppnat där sedan båten tillverkades.

Jag är tacksam ändå för alla råd och tips som jag får.

Det är nog så att det är ett marintätningsmedel. Du får ta en brytblarskniv och skära runt luckan, sedan bända försiktigt med skruvmejsel och fortsätta att skära bort tätningsmassan.

Sedan får man ju hoppas på att det finns en inspektionslucka i tanken under luckan i durken.

Det kan vara så att stigröret, påfyllningen och avluftningen sitter i locket.… annars sitter dessa bredvid på tankens ovansida.

5 timmar sedan skrev Bryggplats58:

Tack för alla kloka råd och tips, nu får jag försöka mig på att byta tändstift och blåsa ner i tanken för att lossa eventuellt skräp vid sil till stigröret. Jag vet ju inte om det finns en sil men ändå. Jag tror jag ska passa på att byta bränsleslangar också

Lika bra att byta så mycket som möjligt. Det händer att bränsleslangar får torrsprickor, det är ju direkt obra.

Men betänk att mitt råd att blåsa i bränsleslangen bara löser problemet tillfälligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu fått information om att färgpartiklar som släpper från lågtryckspumpens insida kan ställa till problem och sätta igen filter och tryckregulator.

Är det något som är bekant ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev Bryggplats58:

Jag har nu fått information om att färgpartiklar som släpper från lågtryckspumpens insida kan ställa till problem och sätta igen filter och tryckregulator.

Är det något som är bekant ?

Japp, och det ska vara ett resultat av etanolinblandad bensin, kör du bara med 98 samt kör igenom motorn med alkylat innan vinteruppställningen så klarar sig grejerna bättre.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...