Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bryggplats58

Gammal bensin

Rekommendera Poster

Jag undrar.

Är det möjligt att bensinens kvalite' kan påverka motorns prestanda?

Jag har nu upplevt att motorn ibland är orkeslös för att sedan få tillbaka kraften igen.

Nu har jag kollat bränslefilter men allt ser  OK ut, trots det finns de har variationerna i motorns prestanda.

Någon som känner till något om detta.

Motorn är en 6 cylinders VP GXi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rubriken pratar om gammal bensin och det är välkänt att nuvarande bensin inte klarar lagring mer än ett par månader högst.

Redigerad av stavhammar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut och det kan också vara kondens som påverkar. Kör upp soppan och fyll på med nytt. Häll även i tillsats tex Sta-bil eller Tri-pak.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det som talar mot en generell degradering av bensinen p.g.a. lagring/ålder är det faktum att motorn blir orkeslös en kort stund för att sedan få tillbaka kraften igen och fungera som vanligt. Den borde istället gå halvuselt hela tiden.

 

Nu skriver TS inte hur gammal bensinen är. Jag är väl inte riktigt av uppfattningen att bensinen i sig är kass redan efter ett par månader, har t ex ofta bensin i hobbybilarna som står i dem hela vintern utan några problem - med bensinen i sig - att köra på nästkommande sommar.

Däremot kan det uppstå vitaktiga avlagringar i förgasaren/bränslesystemet (främst flottörhuset) om det står "modern" bensin där mer än några månader, som fått dunsta bort och gotta till sig. Detta har ställt till det några gånger och måste rengöras först.

 

Men jag håller med övriga - om bensinen är gammal eller ens misstänkt, så börja med att suga ur tanken, titta på bensinen och rengör. Alternativt häll i någon bra tillsats och kör upp bensinen (kolla om det blir någon skillnad).

Kolla också så det inte är så banalt att det blivit något "knä" på någon slang, det kan snörpa av bränsletillförseln till och från.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Bryggplats58:

Jag undrar.

Är det möjligt att bensinens kvalite' kan påverka motorns prestanda?

Jag har nu upplevt att motorn ibland är orkeslös för att sedan få tillbaka kraften igen.

Nu har jag kollat bränslefilter men allt ser  OK ut, trots det finns de har variationerna i motorns prestanda.

Någon som känner till något om detta.

Motorn är en 6 cylinders VP GXi

Du skriver, kollat bränslefilter, har du inte bytt ut dem inför denna säsongen?
Har någon inspektionslucka på ovansidan tanken så kan du ju för säkerhets skull suga ur några liter från botten av tanken om det kan misstänkas finnas vatten där i.

Låt båten ligga still en stund först så vattnet hinner lägga sig botten.

På min kompis båt var packningen till bränslepåfyllningen trasig så det hade runnit in en massa vatten under vintern.

Annars kan ju vara något med motorns bränslesystem som är orsakat av vinterns stillestånd?

För att minska risken för driftstörningar som trasiga pumpar och insprutare ska man köra motorn med alkylatbensin innan vinteruppställningen för den innehåller ingen etanol som kan ställa till det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev IngemarE:

Det som talar mot en generell degradering av bensinen p.g.a. lagring/ålder är det faktum att motorn blir orkeslös en kort stund för att sedan få tillbaka kraften igen och fungera som vanligt. Den borde istället gå halvuselt hela tiden.

 

Nu skriver TS inte hur gammal bensinen är. Jag är väl inte riktigt av uppfattningen att bensinen i sig är kass redan efter ett par månader, har t ex ofta bensin i hobbybilarna som står i dem hela vintern utan några problem - med bensinen i sig - att köra på nästkommande sommar.

Däremot kan det uppstå vitaktiga avlagringar i förgasaren/bränslesystemet (främst flottörhuset) om det står "modern" bensin där mer än några månader, som fått dunsta bort och gotta till sig. Detta har ställt till det några gånger och måste rengöras först.

 

Men jag håller med övriga - om bensinen är gammal eller ens misstänkt, så börja med att suga ur tanken, titta på bensinen och rengör. Alternativt häll i någon bra tillsats och kör upp bensinen (kolla om det blir någon skillnad).

Kolla också så det inte är så banalt att det blivit något "knä" på någon slang, det kan snörpa av bränsletillförseln till och från.

Tack för ditt svar.

När jag startade en längre tur under midsommarhelgen så hade jag ungefär halv tank som hade stått sedan sista tankningen i oktober förra året, lagringstid cirka 7 mån. Jag fyllde tanken på midsommarafton och stack iväg och inga problem med prestanda i motorn. Jag gick i cirka 2 timmar och till jag nådde min destination. Dagen därpå tankar jag  igen för att  vara säker på att inte ha för lite i tanken. Efter cirka  1 timmes färd så tvingas jag dra av gasen ganska tvärt då en annan båtförare skär in tvärt framför mig, efter detta  så märker jag prestanda förlusten. Vid incidenten med token som skar in framför mig så blev det ju mycket skvalpande och slagigt en stund, så innehållet i tanken blev nog grundligt omskakat. När jag pratat med bekanta båtägare får jag kommentarer om gammal dålig bensin. Jag har kontrollerat ett vatten avskiljande förfilter för att se om det fanns vatten där, inte en droppe. Jag provade igår att gå en kortare sträcka, till en början gick det fint, men så efter en fartsänkning i en smal passage  så uppstår problemet med prestandaförlust igen när jag ökar varvtalet. 

Jag blir inte klok på vad som är felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo just det, jag har tillsatt ett stabiliserande preparat för bränslet innan gårdagens korta tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Rubriken pratar om gammal bensin och det är välkänt att nuvarande bensin inte klarar lagring mer än ett par månader högst.

Tack för svar. För mig är det inte så välkänt, vet du varför bensinen inte klarar lagring. Vad sker med bensinen, minskar energiinnehållet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Makro:

Du skriver, kollat bränslefilter, har du inte bytt ut dem inför denna säsongen?
Har någon inspektionslucka på ovansidan tanken så kan du ju för säkerhets skull suga ur några liter från botten av tanken om det kan misstänkas finnas vatten där i.

Låt båten ligga still en stund först så vattnet hinner lägga sig botten.

På min kompis båt var packningen till bränslepåfyllningen trasig så det hade runnit in en massa vatten under vintern.

Annars kan ju vara något med motorns bränslesystem som är orsakat av vinterns stillestånd?

För att minska risken för driftstörningar som trasiga pumpar och insprutare ska man köra motorn med alkylatbensin innan vinteruppställningen för den innehåller ingen etanol som kan ställa till det.

Hej, så du anser att bränslefiltren skall bytas varje säsong ? Vad är orsaken till det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Bryggplats58:

Hej, så du anser att bränslefiltren skall bytas varje säsong ? Vad är orsaken till det ?

För att undvika driftsstopp och för att tillverkaren rekommenderar det.
De som har konstruerat motorn bör ju veta bäst.:)

Nu har jag förvisso dieselmotorer men jag byter bränslefilter varje år förutom olja och oljefilter.
Men tanke på den ringa kostnaden så tycker jag inte att det något att tveka på.

 

Har du ingen instruktionsbok till din motor så kan du hämta den här där står det mesta om skötseln.
bild.png.2336bcdae5a581f64e9b6623941e4064.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har även ett stigrör från tanken, i mitt fall på tidigare båt (Maxum) så vart silen i botten igensatt pga skit i tanken.

 

Gick som en jojo...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Bryggplats58:

Tack för svar. För mig är det inte så välkänt, vet du varför bensinen inte klarar lagring. Vad sker med bensinen, minskar energiinnehållet?

Jag kan inte ge mig in på någon riktigt bra förklaring för jag har inte den kunskapen. Säkert andra här som har. 
Vet dock att bensinen blev sämre på lagring när man började blanda i sprit. Som ovan skrivits så brukar förgasare klägga igen av avlagringar. Idag med ytterligare högre inblandning av etanol sedan förra året så rekommenderar sjömackarna 98 oktan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Du har även ett stigrör från tanken, i mitt fall på tidigare båt (Maxum) så vart silen i botten igensatt pga skit i tanken.

 

Gick som en jojo...

OK,

Stigrör hmm var är det placerat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

För att undvika driftsstopp och för att tillverkaren rekommenderar det.
De som har konstruerat motorn bör ju veta bäst.:)

Nu har jag förvisso dieselmotorer men jag byter bränslefilter varje år förutom olja och oljefilter.
Men tanke på den ringa kostnaden så tycker jag inte att det något att tveka på.

 

Har du ingen instruktionsbok till din motor så kan du hämta den här där står det mesta om skötseln.
bild.png.2336bcdae5a581f64e9b6623941e4064.png

Hej, Tack för länken. Jag hittar inte bytesintervall för bensinfiltret men mycket annat matnyttigt. Jag fick endast Pentas operators manual vid köpet av båten. Jag missade kanske intervallet i mycket annan info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Bryggplats58:

OK,

Stigrör hmm var är det placerat?

På tanken. Men då jag inte vet vilken båt du har så kan anslutning sitta på andra ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev patrikflink:

På tanken. Men då jag inte vet vilken båt du har så kan anslutning sitta på andra ställen.

Tanken är väldigt inbyggd så jag ser bara bensinslanganslutningen.

Båten är en Sessa marin Islamorada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
41 minuter sedan skrev Bryggplats58:

Hej, Tack för länken. Jag hittar inte bytesintervall för bensinfiltret men mycket annat matnyttigt. Jag fick endast Pentas operators manual vid köpet av båten. Jag missade kanske intervallet i mycket annan info.

Du finner skötselschemat på sidorna 64-65 i instruktionsboken för 4.3 GXi-E, m.fl.
Från sida 103 finner du även ett felsökningsschema.
Det finns ju en liten risk att någon av bränslepumparna börjar att ge sig.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Makro:

Du finner skötselschemat på sidorna 64-65 i instruktionsboken för 4.3 GXi-E, m.fl.
Från sida 103 finner du även ett felsökningsschema.
Det finns ju en liten risk att någon av bränslepumparna börjar att ge sig.

Tack !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Bryggplats58:

Tanken är väldigt inbyggd så jag ser bara bensinslanganslutningen.

Båten är en Sessa marin Islamorada

Sitter den ovanpå?

Då kan du skriva bort anslutning och lyfta stigrör. Du kan även titta ner i tanken sen med en kamera och se status på smuts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju koppla bort bränsleslangen från stigröret i tanken och blåsa rent med tryckluft.

Detta är visserligen en tillfälligt åtgärd, problemet återkommer när skräpet i tanken hamnar i stigrörets sil igen. 
 

Om det nu är skräp i tanken skall denna rengöras, annars ingen idé att företaga andra åtgärder.

 

Det har framkommit x flera nu att gammal bensin inte är så bra, det brukar främst vara svårt att starta motorer på gammal bensin. Alla med motorcyklar och andra fordom som bara körs sommartid känner till detta. 
Jag har kört en gammal gräsklippare på gammal bensin… och jodå gräset blev ju välklippt, men motorn var svårstartad och gick orent.

 

Vidare kan man ju tänka sig att det virvlat upp skräp ur tanken och hamnat i bränslefiltret och delvis täppt till det, som även det har påpekats. 

Om du inte byter bränslefilter varje vår innan sjösättningen så skapar du dig ett problem senare på sesongen, och det är kanske det problemet su står inför just nu.

 

Luftfilter, om sådant finns, samt bränslefilter byts då på våren, olja, oljefilter, tändstift med mera byter du på hösten.

 

ps, det vår att klicka in flera citat i samma inlägg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort min sil på stigarröret. Känns bättre att skiten fastnar i bränslefiltret istället för på silen för att sedan falla ner till botten när motorn stängs av.

 

Prova att känna på soppa pumparna när problemet uppstår. En dålig pump kan bli så varm att bränslet förångas.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter även en backventil ovanför stigröret i själva slanganslutningen. Har läst på Amerikanska forum att många slår ur kulan för att den "kan" hänga sig (det var så jag upptäckte mitt fel med igensatt sil på röret).

 

Tog lång tid och många felsökningar innan jag hittade detta fel. Byte allt i tändningensväg och renoverade förgasaren och pumpen. Gick bra ett tag, sen kom det tillbaka, speciellt vid lite bränsle i tanken, då kopplade en separat dunk till motorn, gick hur bra som helst.

 

Bara ett tips till😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev patrikflink:

Det sitter även en backventil ovanför stigröret i själva slanganslutningen. Har läst på Amerikanska forum att många slår ur kulan för att den "kan" hänga sig (det var så jag upptäckte mitt fel med igensatt sil på röret).

 

Tog lång tid och många felsökningar innan jag hittade detta fel. Byte allt i tändningensväg och renoverade förgasaren och pumpen. Gick bra ett tag, sen kom det tillbaka, speciellt vid lite bränsle i tanken, då kopplade en separat dunk till motorn, gick hur bra som helst.

 

Bara ett tips till😉

Som jag ser det kommer jag inte åt stigröret så enkelt, det finns en väl försluten lucka med mycket silikon i skarvarna till luckan men det ser ut som ingen öppnat där sedan båten tillverkades.

Jag är tacksam ändå för alla råd och tips som jag får.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Jag tog bort min sil på stigarröret. Känns bättre att skiten fastnar i bränslefiltret istället för på silen för att sedan falla ner till botten när motorn stängs av.

 

Prova att känna på soppa pumparna när problemet uppstår. En dålig pump kan bli så varm att bränslet förångas.

Tack ! får kolla det där med pumparna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Du kan ju koppla bort bränsleslangen från stigröret i tanken och blåsa rent med tryckluft.

Detta är visserligen en tillfälligt åtgärd, problemet återkommer när skräpet i tanken hamnar i stigrörets sil igen. 
 

Om det nu är skräp i tanken skall denna rengöras, annars ingen idé att företaga andra åtgärder.

 

Det har framkommit x flera nu att gammal bensin inte är så bra, det brukar främst vara svårt att starta motorer på gammal bensin. Alla med motorcyklar och andra fordom som bara körs sommartid känner till detta. 
Jag har kört en gammal gräsklippare på gammal bensin… och jodå gräset blev ju välklippt, men motorn var svårstartad och gick orent.

 

Vidare kan man ju tänka sig att det virvlat upp skräp ur tanken och hamnat i bränslefiltret och delvis täppt till det, som även det har påpekats. 

Om du inte byter bränslefilter varje vår innan sjösättningen så skapar du dig ett problem senare på sesongen, och det är kanske det problemet su står inför just nu.

 

Luftfilter, om sådant finns, samt bränslefilter byts då på våren, olja, oljefilter, tändstift med mera byter du på hösten.

 

ps, det vår att klicka in flera citat i samma inlägg.

Tack, jag har förstått att det är smart att byta bränslefilter ofta.

Då jag tidigare haft en gammal båt med förgasare och endast ett vatten avskiljande filter så har jag troligen inte hanterat detta på bästa möjliga vis. Jag förstår inte riktigt logiken med tändstiften, visst kan man väl byta dem under säsongen. På samma sätt bör man väl kunna byta olja + filter under säsongen också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hade samma problem med min mercruiser 7.4 MPI för nåt år sedan, var tätt i bränslesilen i tanken. Tror att det kan vara bra att börja felsöka längst ut i bränslesystemet och jobba sig inåt.

 

mvh

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ChristerN:

Rubriken pratar om gammal bensin och det är välkänt att nuvarande  inte klarar lagring mer än ett par månader högst.

Det låter lite överdrivet, själv hade jag full tank vid upptagning 8:e oktober och sjösatte 18:e juni.

Motorn (Evinrude e-tec 50) startade och går precis som vanligt efter ca. 8 månaders lagring av bensinen, iofs så slog jag i en skvätt 2+4 bränslestabilisering innan jag körde konserveringsprogrammet efter upptagningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu en gammal VW typ 1, (bubbla) från 1968… den går märkbart sämre på våren när jag tagit ut den ur garaget för första gången. Men den går iallafall… efter att ha mer eller mindre kört slut på den gamla bensinen  och fyllt på ny är det mycket bättre, ja helt bra. Likadant med en liten utombordare jag har. Och som sagts, med gräsklipparens B&S motor är det likadant.

Det är spritens fel! 

 

Byta olja och oljefilter är väldigt bra att göra innan säsongens näst sista tur. Ny olja har en rostskyddande effekt, och det är väl inte optimalt att låta den gamla oljan stå kvar i en stillastående motor under några månader. Tändstift kan du väl iofs byta närsomhelst, men det kan ju vara bra att ha en rutin på att göra det vid samma tidpunkt på året. Nu vet jag inte hur det är för din motor, men till de bensinmotorer jag känner till kan man köpa ett paket med tändstift, olika filter och litet annat som kan vara bra att byta, remmar och impeller exempelvis.

Nu byter inte jag remmar och impeller varje år, men jag håller koll på dem och har med mig nya i reserv ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Larsa79:

Hej,

Hade samma problem med min mercruiser 7.4 MPI för nåt år sedan, var tätt i bränslesilen i tanken. Tror att det kan vara bra att börja felsöka längst ut i bränslesystemet och jobba sig inåt.

 

mvh

Lars

Ok, jag vet bara inte hur jag ska komma åt tanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kloka råd och tips, nu får jag försöka mig på att byta tändstift och blåsa ner i tanken för att lossa eventuellt skräp vid sil till stigröret. Jag vet ju inte om det finns en sil men ändå. Jag tror jag ska passa på att byta bränsleslangar också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...