Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kafel

Volvo Penta DP Propellerkona m16 gänga?

Rekommendera Poster

Jag tappade propellerkonan på min VP DP 290, bor avlägset, ingen i närheten har Propellerkonsats till salu och jag behöver flytta båten. Vad är det för gänga på konan (m16) ifall man kan sätta dit en mutten tillfälligt. Är det "vanlig" m16 gänga ? Vad är det för gänga och  dimension  på låsbulten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev kafel:

Jag tappade propellerkonan på min VP DP 290, bor avlägset, ingen i närheten har Propellerkonsats till salu och jag behöver flytta båten. Vad är det för gänga på konan (m16) ifall man kan sätta dit en mutten tillfälligt. Är det "vanlig" m16 gänga ? Vad är det för gänga och  dimension  på låsbulten?

Det vet jag inte om det fungerar…

Konen låser ju fast den yttre propellern, och skruven (ingen mutter*) låser ju fast konen.

Så om du skruvar in en maskinskruv (vad den nu har för dimension och gänga) så lär du ju tappa den yttre propellern…. men det kanske du redan gjort?

 

* Det finns ju några olika versioner av 290 dp, så jag relaterar till det jag har, en sen version.

Innerst sitter fiskelineskyddet eller distansringen med splines, sedan den inre propeller, därefter en slags mutter. Efter den kommer den yttre propellern och sist konen med sin låsskruv i mitten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev kafel:

Jag tappade propellerkonan på min VP DP 290, bor avlägset, ingen i närheten har Propellerkonsats till salu och jag behöver flytta båten. Vad är det för gänga på konan (m16) ifall man kan sätta dit en mutten tillfälligt. Är det "vanlig" m16 gänga ? Vad är det för gänga och  dimension  på låsbulten?

Drev fram till dpd har m16 f.om dpe är det m20.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, kossor said:

Drev fram till dpd har m16 f.om dpe är det m20.

 

tack, vad är det för gänga på m16 ? fin eller vanlig om det finns olika ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minutes ago, Georg_Ohm said:

Det vet jag inte om det fungerar…

Konen låser ju fast den yttre propellern, och skruven (ingen mutter*) låser ju fast konen.

Så om du skruvar in en maskinskruv (vad den nu har för dimension och gänga) så lär du ju tappa den yttre propellern…. men det kanske du redan gjort?

 

* Det finns ju några olika versioner av 290 dp, så jag relaterar till det jag har, en sen version.

Innerst sitter fiskelineskyddet eller distansringen med splines, sedan den inre propeller, därefter en slags mutter. Efter den kommer den yttre propellern och sist konen med sin låsskruv i mitten.

har båda propellrarna kvar, märkte i hamnen att konan var borta. konan låser fast yttre propellern, de borde funka och sätta dit en bricka och en eller två muttrar, jag behöver flytta båten, köper konan bara jag får tag på en. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev kafel:

har båda propellrarna kvar, märkte i hamnen att konan var borta. konan låser fast yttre propellern, de borde funka och sätta dit en bricka och en eller två muttrar, jag behöver flytta båten, köper konan bara jag får tag på en. 

Det kan vara M20 med 19 mm sexkansskalle eller M16 med 13 mm skalle.

Drevdelar borde ha det du saknar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minutes ago, Georg_Ohm said:

Det kan vara M20 med 19 mm sexkansskalle eller M16 med 13 mm skalle.

Drevdelar borde ha det du saknar.

jag vet att jag har m16, inte m20. men är det helt vanlig m16 gänga, inte något special? 

 

du länkar till SP drev inte DP ( tack iaf)

 

 

Redigerad av kafel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet om det är helt vanlig m16 gänga eller inte? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, kafel said:

Ingen som vet om det är helt vanlig m16 gänga eller inte? 

Testade på en kona jag hade hemma från mitt gamla dp drev och drog i en M16 tapp med 2mm stigning. Så jag skulle påstå att det är en standard M16 och då med grov gänga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...