Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dadid

Tryckvattenpump Shurflo dog just - felsöka eller byta?

Rekommendera Poster

Tömde tanken så pumpen fick gå några minuter.
Så plötsligt dog den.

13,4V i anslutningspunkten. 
Känns spontant brytarrelaterat.

Är det värt att plocka isär den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte sån som stänger av sig när vattnet är slut, för att inte gå i tomma, hur länge som helst? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Dadid:

Tömde tanken så pumpen fick gå några minuter.
Så plötsligt dog den.

13,4V i anslutningspunkten. 
Känns spontant brytarrelaterat.

Är det värt att plocka isär den?

Om den är konstruerad på samma sätt som Jabsco´s pumpar så sitter det ett tryckrelä under pumpen. Hela strömmen går över det tryckrelät. Når pumpen står o slår till/från vid låga flöden så gnistrar det friskt i ett sådant relä. Jag pajade själv ett för några år sedan.

 

Det är rätt enkelt att testa om det är tryckrelät som gått sönder.

Slå av strömmen till pumpen.

Följ kablarna från pumpmotorn till där relät sitter.

Lossa skyddskåpan över kabelanslutningen (skruva inte bort för många skruvar, då lossnar hela tryckrelät o blir pillig att återmontera).

Dra loss kablarna från relät o koppla samman dem.

Öppna en vattenkran (annars kan det bli för högt tryck i vattensystemet och slangar kan spricka).

Slå till huvudströmbrytaren till vattenpumpen.

Om det sprutar vatten då så sitter felet i relät.

Kör med huvudbrytaren och öppen vattenkran tills du fått tag på en reservdel o bytt.

 

När du ska byta tryckrelät så rekommenderas att lossa pumpen för att lättare komma åt och få alla delar till givaren korrekt monterade.

 

För att skydda tryckrelät så kan du låta det styra ett vanligt bilrelä som kan dimensioneras för högre strömstyrkor. Jag har gjort en sådan lösning och har numera ett par bilreläer á 40 kr liggande i båten. De reläerna är avsevärt enklare att byta än vattenpumpens tryckrelä.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Är inte sån som stänger av sig när vattnet är slut, för att inte gå i tomma, hur länge som helst? 

Det är möjligt.

i detta fall gick den inte tom alls. Jag stängde kranen varvid pumpen stoppade som sig bör. När jag efter en stund skulle tappa lite vatten var den knäpptyst. Felsökte lite, knackade på pumpen etc. Rätt var det var gick den….tills jag stängde kranen. Därefter död.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Det är rätt enkelt att testa om det är tryckrelät som gått sönder.

Slå av strömmen till pumpen.

Följ kablarna från pumpmotorn till där relät sitter.

Lossa skyddskåpan över kabelanslutningen (skruva inte bort för många skruvar, då lossnar hela tryckrelät o blir pillig att återmontera).

Dra loss kablarna från relät o koppla samman dem.

Öppna en vattenkran (annars kan det bli för högt tryck i vattensystemet och slangar kan spricka).

Slå till huvudströmbrytaren till vattenpumpen.

Om det sprutar vatten då så sitter felet i relät.

Kör med huvudbrytaren och öppen vattenkran tills du fått tag på en reservdel o bytt.

Montageplatsen ger tillräckligt arbetsutrymme för en smärt ompalompier. Tyvärr måste den demonteras.

 

Tack för föredömlig vägledning. Du tycker alltså att det är värt att ge sig på att försöka felsöka och laga? Är tryckreläer OEM-vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta @Lintott men det är inget tryckrelä, det är en tryckvakt.

Denna består i en mikrobrytare som manövreras av ett fjäderbelastat membran. När vattnet tar slut, alltså när det inte finns något tryck kvar i pumpkamrarna slår denna brytare till och sluter kretsen och pumpmotorn startar.

 

Däremot är det helt rätt att låta tryckvakten styra ett relä som i sin tur slår på eller av pumpens motor.

 

Till en del pumpar finns sådana tryckvakter att köpa som reservdel, vet inte om Shurfloos har sådana reservdelar. Å andra sidan brukar mikrobrytaren vara en standardkomponent som man brukar kunna köpa i nån elektronikaffär.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Dadid:

- - -

Tack för föredömlig vägledning. Du tycker alltså att det är värt att ge sig på att försöka felsöka och laga? Är tryckreläer OEM-vara?

Du klarar dig hjälpligt med sammankopplingen av kablarna från relät tills du fått tag på o bytt relät.

 

Ny pump kostar ju en rejäl slant.

 

Hjälpte en kompis telefonledes att göra samma felsökning för några veckor sedan (å det var tryckrelät som jag misstänkte). Så felsökningsgången är rätt väl uppdaterad...

 

Han fick sedermera köpa ett nytt relä vilket som orginaldel till Jabsco kostade ca 500:-. Detta är nog inte så stor produkt att det lönar sig för OEM-tillverkare att konkurrera.

 

Till Jabsco finns ett antal modeller för olika pumptyper och trycket pumpen är konstruerad för. Troligen samma situation för din pump. Ta med hela namnet, produktnumret mm för din pump om du behöver beställa/köpa nytt relä.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ursäkta @Lintott men det är inget tryckrelä, det är en tryckvakt.

- - -

Förlåt om jag använde fel uttryck 😟😟😟.  Jag skulle kanske använt tillverkarens beteckning "Pressure Switch" i stället så inga otydligheter uppstod. Översatt av Google blir det "Tryckbrytare".

 

Jag hoppas TS förstod vad jag menade i alla fall....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Förlåt om jag använde fel uttryck 😟😟😟.  Jag skulle kanske använt tillverkarens beteckning "Pressure Switch" i stället så inga otydligheter uppstod. Översatt av Google blir det "Tryckbrytare".

 

Jag hoppas TS förstod vad jag menade i alla fall....

Det gjorde ts säkert.

Med litet tur kanske man kan finna en passande mikrobrytare här.

Om det nu är den som är trasig.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jabsco´s "Kit press" ser ut så här (vet ej om brytaren till TS pump ser likadan ut). Inne i den svarta klumpen sitter brytaren som är "fabriksinställd" till rätt tryck med skruven som syns mellan kontaktstiften.

 

Microbrytaren som sitter inne i klumpen må vara billig men jag tror det kommer att bli svårt att renovera en trasig enhet med annan microbrytare och kunna ställa in rätt tryck för pumpen. Det är rätt bra tryck i stiftet som ska tryckas in via membranet. Å så få alltihopa vattentätt.

bild.png.969d365d59b364867dc903862b450b1c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lintott:

Jabsco´s "Kit press" ser ut så här (vet ej om brytaren till TS pump ser likadan ut). Inne i den svarta klumpen sitter brytaren som är "fabriksinställd" till rätt tryck med skruven som syns mellan kontaktstiften.

 

Microbrytaren som sitter inne i klumpen må vara billig men jag tror det kommer att bli svårt att renovera en trasig enhet med annan microbrytare och kunna ställa in rätt tryck för pumpen. Det är rätt bra tryck i stiftet som ska tryckas in via membranet. Å så få alltihopa vattentätt.

bild.png.969d365d59b364867dc903862b450b1c.png

Jag hade i princip samma fel på en spolpump, fick det att fungera men fick det inte rätt, så jag köpte en ny, som dessutom är litet kraftigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rätt lr tätt på tryckströmställare  . :) kunde inte låta bli.. (bra för sökfunktion)  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...