Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hagman1000

Rinner ut vattnen ur avluftningen

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med toaletten i båten vilket är att det rinner ur vatten ur avluftningshålet på sidan när man spolar trots tanken är tom. 
 

det var tidigare stopp i avluftningen och körde med högtrycken i hålet för att få bort allting som kan sätt igen avluftningen. Nu så rinner det ut vatten och det borde ju ta slut någon gång om det är ifrån när jag gjorde rent hålet med högtrycken. 

det brukar också bubbla i toaletten när man har

spolat så min tanke är att toaletten tar in vatten så att tanken blir full och därefter rinner ut ur avluftningen. Mvh: leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hagman1000:

Jag har ett problem med toaletten i båten vilket är att det rinner ur vatten ur avluftningshålet på sidan när man spolar trots tanken är tom. 
 

det var tidigare stopp i avluftningen och körde med högtrycken i hålet för att få bort allting som kan sätt igen avluftningen. Nu så rinner det ut vatten och det borde ju ta slut någon gång om det är ifrån när jag gjorde rent hålet med högtrycken. 

det brukar också bubbla i toaletten när man har

spolat så min tanke är att toaletten tar in vatten så att tanken blir full och därefter rinner ut ur avluftningen. Mvh: leo

Om du blåst in vatten i avluftningsslangen så borde det tryckts ut vid första vanliga spolningen av toaletten. Det kan ju inte vara mer än någon enstaka deciliter i slangen.

 

Jag kan misstänka att din tömning av tanken inte fungerat och att den är full till bredden.

 

Du kan ju kolla om det är bajs/urin-doft och färg på det som kommer ur avluftningen men smaka  inte på det....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att tanken är tom? 

 

Jag hade nåt liknande... Och luften som kom upp ur toastolen, luktade inte gott. 

 

Vart är urluftningen kopplad på tanken? 

 

Hur tömmer du tanken? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Lintott:

Om du blåst in vatten i avluftningsslangen så borde det tryckts ut vid första vanliga spolningen av toaletten. Det kan ju inte vara mer än någon enstaka deciliter i slangen.

 

Jag kan misstänka att din tömning av tanken inte fungerat och att den är full till bredden.

 

Du kan ju kolla om det är bajs/urin-doft och färg på det som kommer ur avluftningen men smaka  inte på det....

Men när man knackar på tanken så verkar det som att den är i hålig alltså tom samt mätaren visar det. det vattnet som kommer ut ur avluftningen är rent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte avluftningen till Färskvattentanken som du blåser in vatten i?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Hur vet du att tanken är tom? 

 

Jag hade nåt liknande... Och luften som kom upp ur toastolen, luktade inte gott. 

 

Vart är urluftningen kopplad på tanken? 

 

Hur tömmer du tanken?

Körde med sugtömning och ingenting kom ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Spännande värre. 

 

Jag tror att det lämpligaste är att du börjar med att följa samtliga slangar från Färskvattentanken. 

Var de går, hur de fördelar sig o s v. 

 

Steg nr 2 blir samma sak med

Septiktanken. 

 

Bör vara i det närmaste omöjligt för en utomstående att sätta sig in i detta, t ex via forum, med ledning av

t ex båtmodell, tidigare ägares ev ombyggnader e t c  e t c. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Hybro:

Det är väl inte avluftningen till Färskvattentanken som du blåser in vatten i?

Eller ännu värre, avluftningen till bränsletanken…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Hagman1000:

Körde med sugtömning och ingenting kom ut

Det berodde väl antagligen på att avluftningen var tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...