Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fricke

Söker test på Yamarin 4730/ Askeladden 475

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

Vi är i byttes taget och funderar nu på att införskaffa en Yamarin 4730 i huvudsak eller en Askeladden 475 fighter/freestyle.

men innan vi åker och klämmer och känner, vore det bra att kunna läsa något real life test om dessa båtar, vi har haft en del båtar och jag vill inte ha en båt i gen som beter sig som en kastad macka på havet (ett skrov som inte skär små vågor ens) vet att det blir så i och med längd och vikt, men vissa är ju bättre och sämre på olika saker.

 

mvh

Fredrik

Redigerad av Fricke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Ja, alla båtar är ju kompromisser så man måste välja vad man prioriterar. 
Jag hade Askeladden 475 på min lista när jag 1999 letade båt. Kommer nu inte ihåg säkert varför det inte blev en sådan men mitt val blev då Yamarin 490 och jag är fortfarande väldigt nöjd med den (även om den inte har kommit i sjön än i år pga komponentbrist av reservdel till motorn).

Yamarin 4730 gick bort för den hade för lite durkutrymme då ett av mina prioriterade användningsområden var spinnfiske. Tror att Askeladden gick bort av samma skäl.

På den tiden var det ganska stor skillnad i byggkvalitet mellan övriga märken och Yamarin. Yamarin 490 har också ett skrov som är klart bättre i lite grövre sjö än många konkurrenter.

I ditt ställe skulle jag dock prioritera skicket på motorn framför båtmodell. Jag bytte min motor från 2000 för ett par år sedan då den gamla ”gjort sitt” så se till att du får tag i en med en nyare motor, gärna med en märkesverkstad i närheten av där du har båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev ChristerN:

Hej och välkommen till MG!

 

Ja, alla båtar är ju kompromisser så man måste välja vad man prioriterar. 
Jag hade Askeladden 475 på min lista när jag 1999 letade båt. Kommer nu inte ihåg säkert varför det inte blev en sådan men mitt val blev då Yamarin 490 och jag är fortfarande väldigt nöjd med den (även om den inte har kommit i sjön än i år pga komponentbrist av reservdel till motorn).

Yamarin 4730 gick bort för den hade för lite durkutrymme då ett av mina prioriterade användningsområden var spinnfiske. Tror att Askeladden gick bort av samma skäl.

På den tiden var det ganska stor skillnad i byggkvalitet mellan övriga märken och Yamarin. Yamarin 490 har också ett skrov som är klart bättre i lite grövre sjö än många konkurrenter.

I ditt ställe skulle jag dock prioritera skicket på motorn framför båtmodell. Jag bytte min motor från 2000 för ett par år sedan då den gamla ”gjort sitt” så se till att du får tag i en med en nyare motor, gärna med en märkesverkstad i närheten av där du har båten.

Hej och tack så mycket.

Okej lite orolig att just Askeladden är platt i skrovet för sido stabilitets egenskaper och därför tappar i förmågan att ta lite sjö, jag kan ha väldigt fel, men har ägt en Askeladden 435 och den gjorde väldiga hopp i svall och vågor men var väldigt sido stabil.

vi har haft en Bella 470 och den var natt och dag jämfört med Askeladden.

 

vi har 2 hundar + lite packning när vi är ute, så behöver inga utrymmen för fiske eller vattensport, men mycket utrymme är ju aldrig fel så klart.

 

yes motor är ett prio, siktar på en 4-T i bra skick, i dag äger vi en Champion med en Suzuki DF70, men frun åker mycket själv så en öppnare planlösning och lättare båt är tanken.

Redigerad av Fricke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...