Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BlancoJr

Ankarspel fungerar inte

Rekommendera Poster

Hej!
Har problem med mitt ankarspel som slutat fungera och vore tacksam för tips. Det slutade fungera när jag skulle mata in det.

Jag har en kontroll på instrumentpanelen och två "fotknappar" på fören. Kontaktorn klickar oavsett vilken kontroll jag använder och jag har mätt matningen in till kontaktorboxen som visar runt 13 volt. Men mäter jag direkt på motorn så visar den noll när jag trycker på knapparna. 

 

Jag tycker att det verkar orimligt att båda solenoiderna (ut/in) skulle gå sönder samtidigt, och det sitter ingen säkring mellan kontaktorn och ankarspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänning ut från kontaktorn när det klickar?

Stannar spänningen på 12V+ när kontaktorn klickar? (Dyker inte kraftigt?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev LuminaL:

Spänning ut från kontaktorn när det klickar?

Stannar spänningen på 12V+ när kontaktorn klickar? (Dyker inte kraftigt?)

Testade faktiskt inte att mäta spänningen in när jag klickade, så det måste jag göra.
Problemet är att kontaktorn är monterad i ett förvaringsutrymme 2m in bakom septitanken. Och kontakterna ut från kontaktorn är ordentligt isolerade. Så det krävs en blandning mellan Houdini och spindelmannen för att komma åt den...

Men när jag mäter framme vid motorn så visar multimetern noll när jag klickar, och det finns ingen synlig oxidering vid motorns kontakter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

El är relativt enkelt. Kommer det inte fram så fungerar det inte 🙂

 

Så om motorn inte får spänning får du leta närmare spänningskällan.

 

Ibland kan det vara bra spänning när man mäter obelastat men när det kommer en last och strömmen ökar så dyker spänningen. I ditt fall så tänker jag då på dålig anslutning, korrosion eller liknande. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok!
Jag får koppa ner i luckan vid ankarspelet och rengöra alla kontakter för att försöka utesluta det i alla fall.
Tack för dina svar 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det för ankarspel?

 

Jag tror att alla ankarspel har en stor fet säkring nära det batteriet de försörjs ifrån. Denna kan vara på sisådär 50-80 A, mellan pekfingrarna.

Kolla att den säkringen är hel, och om den är det så ser du till att anslutningarna inte är oxiderade.

-Varför fungerar då kontaktorerna när motorn inte går… jo, nu vet jag ju inte hur din installation ser ut, men ankarspelens manöverfunktion försörjs separat från en annan mycket klenare säkring.

 

Sedan finns det ju förstås minst ett dussin andra felkällor, urladdat batteri, trasig motor är bara några sådan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag löste det!
Det var någon klåpare som hade skarvat matningen med en betydligt tunnare kabel...

Tack för er input 👍

20220628_171410.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj, det såg inte så bra ut. Bra att du hittade det. "Bara" att göra iordning nu 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så skönt när man hittar ett sånt fel ändå, 

grattis och ankra på:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...