Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
VictorGW

Mercruiser 4.3 mpi självdör (och går troligen varmt)

Rekommendera Poster

 

Har tagit över en Wellcraft med Mercruiser 4.3 mpi, förgasare och sjövattenkyld.

 

Insåg snabbt att något var fel och märkte att två tändkablar var felkopplade, fixade det och motorn går nu som utgångspunkt väldigt fint (stor glädje då..!).

 

Nu verkar den tyvärr dock gå för varmt. Det är visserligen en amatörmonterad Biltemamätare som sitter på, men den går snabbt upp till ca 95 grader. Där ligger den konstant, även vid belastning. Motorn dör ibland, i olika scenarion, känns som den tappar tändning eller bränsle helt. Den startar dock alltid hur lätt som helst efter den dött. Varvmätaren ”dansar” ibland, upp 1000 varv, svajar lite, och sen ner.

 

insåg först inte att den gick varmt men har nu parkerat båten tills detta är fixat. Ska börja med att byta impeller. 


min teori är att impellern (eller något annat med kylningen, men hoppas på impellern) är  dålig och att motorn blir för varm. Varför den dör vet jag inte, men kanske tändspolen överhettas och/eller är dålig?

 

någon som har någon tanke vad det kan vara? Motorn har gått 3-4 timmar (varav hälften med fel tändföljd på 2 cylindrar), tror ni den tagit skada?

 

tacksam för alla tips och tankar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev VictorGW:

Har tagit över en Wellcraft med Mercruiser 4.3 mpi, förgasare och sjövattenkyld

Du kan knappast ha förgasaren och MPI (MPI är Multipoint injektion).

 

Kollat termostat?

Status impellern?

Limpor?

När gjordes en service (tändstift, oljor filter)?

 

Om det är en MPI så bör du koppla upp dig och se felkoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 
det är inte en MPI isåfall, heter bara 4.3 L kanske? 
 

olja och oljefilter ska vara gjort vid senaste upptagningen (kan inte veta säkert men oljan ser fin ut). Bränslefilter och tändstiften har jag bytt.
 

Termostat och impeller har jag inte kollat.. är termostatet lättillgängligt?


Limpor har jag tyvärr dålig koll hur jag ser status på.. 
 

har en del erfarenhet av bilmotorer från samma tidsperiod, men sämre från båtar. Lagt en serviceförfrågan till en verkstad men om de inte ger ett bra förslag vad gäller tid/pris så ger jag mig på att byta mpellern själv i nästa vecka tänker jag.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev VictorGW:

Tack för svar! 
det är inte en MPI isåfall, heter bara 4.3 L kanske? 
 

olja och oljefilter ska vara gjort vid senaste upptagningen (kan inte veta säkert men oljan ser fin ut). Bränslefilter och tändstiften har jag bytt.
 

Termostat och impeller har jag inte kollat.. är termostatet lättillgängligt?


Limpor har jag tyvärr dålig koll hur jag ser status på.. 
 

har en del erfarenhet av bilmotorer från samma tidsperiod, men sämre från båtar. Lagt en serviceförfrågan till en verkstad men om de inte ger ett bra förslag vad gäller tid/pris så ger jag mig på att byta mpellern själv i nästa vecka tänker jag.  

Termostat sitter ovanpå motorn. Att kolla limpor innebär nya packningar ska inhandlas och du måste ta bort knät för att se status.

 

Att ta in offert från en marinverkstad kommer att kosta kan jag lova dig.

 

Jag hade även tagit bort förgasaren och rengjort den, vilken modell har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar,

 

Vet tyvärr inte modell på förgasaren, ska kolla upp det. 
 

Satsar på att nästa vecka byta impeller och termostat, rengöra förgasare och kolla status limpor. Återkommer med uppdatering!

 

Kan varvmätarens dansande ha något att göra med tändspolen? Eller mäter den inte där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev VictorGW:

Tackar,

 

Vet tyvärr inte modell på förgasaren, ska kolla upp det. 
 

Satsar på att nästa vecka byta impeller och termostat, rengöra förgasare och kolla status limpor. Återkommer med uppdatering!

 

Kan varvmätarens dansande ha något att göra med tändspolen? Eller mäter den inte där?

Japp, mäter där!

 

Bra om du tar reda på vilken förgasaren du har så du kan köpa en renoveringssats, köp med blåa packningar, är anpassad till dagens skitbensin med Etanol!

 

Själv tankar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvtalets dansande kan vara oxid i varvräknaren! På vissa modeller sitter det en justerskruv/inställning bak på varvräknaren. Där ställer man in (tror jag) hur många cylindrar motorn har - olika antal ger olika antal impulser från varvräknare, (lite killgissande här). Det som kan fungera är att vrida på den fram och åter några gånger, glöm inte hur den stod! Detta har hjälp mig några gånger, gör det varje vår nu så fungerar varvräknaren bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack båda! 
Ska prova med varvräknaren. 

Och fixa packningar till förgasaren!

 Ger mig på det här nästa vecka och hoppas på en positiv rapport sen :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev VictorGW:

Tack båda! 
Ska prova med varvräknaren. 

Och fixa packningar till förgasaren!

 Ger mig på det här nästa vecka och hoppas på en positiv rapport sen :D

 

Ett tips är att lämna in förgasaren och gå den körd i ultraljudstvätt när du ändå har den av. 
 

ett tips är att spraya lite 556 eller wd40 eller liknande på bultarna till limpor och knän dagen innan du skall skruva. De kan sätta sig rejält med lite rost .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

20 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Ett tips är att lämna in förgasaren och gå den körd i ultraljudstvätt när du ändå har den av. 
 

ett tips är att spraya lite 556 eller wd40 eller liknande på bultarna till limpor och knän dagen innan du skall skruva. De kan sätta sig rejält med lite rost .

Tack för tipsen, ska kolla upp det tvätten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev patrikflink:

Japp, mäter där!

 

Bra om du tar reda på vilken förgasaren du har så du kan köpa en renoveringssats, köp med blåa packningar, är anpassad till dagens skitbensin med Etanol!

 

Själv tankar 

Är det något särskilt som utmärker de olika förgasarna som det kan vara? Varit där och tittat nu men det finns ingen märkning, logga eller liknande..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev VictorGW:

Är det något särskilt som utmärker de olika förgasarna som det kan vara? Varit där och tittat nu men det finns ingen märkning, logga eller liknande..

Absolut. Om du tar ett kort och lägger upp så kan vi hjälpa dig bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säker på att det är en MPI-motor, dessa har ju inte en vanlig förgasare! Tveksamt om det är något som ska rengöras. Motorn har ett luftspjäll + elektronik, sedan sittder det insprutare på varje cylinder som potionerar ut bensin. 

 

Du verkar ha en bränsleanslutning till det som liknar en förgasare, kan det vara en EFI-motor? i den sitter väl insprutningen i anslutning till det som liknar förgasare. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en till sak.. Om det nu är en MPI-motor (kanske även EFI) så har du en IAC-ventil (Idle Air Control = tomgångsmotor) som justerar tomgången. Om den ger upp så kommer motorn dö då du ligger på tomgång eller snabbt drar av på gasen, företrädelsevis då motorn är varm. Detta ska dock, i alla fall på senare årsmodeller, varnas för med ett pip (eller om det var flera) på summern varannan minut.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev gusvo085:

Säker på att det är en MPI-motor, dessa har ju inte en vanlig förgasare! Tveksamt om det är något som ska rengöras. Motorn har ett luftspjäll + elektronik, sedan sittder det insprutare på varje cylinder som potionerar ut bensin. 

 

Du verkar ha en bränsleanslutning till det som liknar en förgasare, kan det vara en EFI-motor? i den sitter väl insprutningen i anslutning till det som liknar förgasare. 

Tyvärr skrev jag fel i rubriken och går väl inte att ändra.. kanske admin kan fixa. Min uppfattning är att det är en 4.3 L (som nedan i manualen)

tack för input iallafall 😊

A3625884-24A3-4F60-80E3-8257E90182D4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev VictorGW:

Har från lite andra vinklar också om det underlättar..

CF0D98C7-FA98-4E9D-88BB-587A0EE08156.jpeg

A649EFA7-B554-45FB-88FF-6E5B19A1F458.jpeg

F08A8563-FCB5-478A-95A7-FD0600318391.jpeg

En 2-ports rochester förgasare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev gusvo085:

Säker på att det är en MPI-motor, dessa har ju inte en vanlig förgasare! Tveksamt om det är något som ska rengöras. Motorn har ett luftspjäll + elektronik, sedan sittder det insprutare på varje cylinder som potionerar ut bensin. 

 

Du verkar ha en bränsleanslutning till det som liknar en förgasare, kan det vara en EFI-motor? i den sitter väl insprutningen i anslutning till det som liknar förgasare. 

Redan uträttat höger upp gällande MPI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur såg stiften ut kan säga lite om skicket. säkert att den är för varm känn/mät igen .ta inte i för många saker. föreslår att du fokuserar på orsak till stoppandet.  tändlås eller i fördelaren kanske.

förgasaren ser orörd ut bra tecken! kan ha idbricka nånstans eller stämplar vid foten omifallat..

stroboskop är bra mät gnista på flera ställen ,jag tror tändningsproblem  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Tändstiften såg fina ut, förutom två stycken men de var de som hade blivit felkopplade mot fördelarlocket.. även fördelarlocket ser fint ut men där kanske man inte kan se allt. Tändkablarna ser nya ut. 

 

mätaren visade 95 sist (om den nu funkar korrekt) och runt limpor/knän fanns temperaturer på över 110 grader när jag mätte. De var olika varma också.

 

kommer nog börja med tändspole och de sladdar som går till den, impeller, kolla termostat samt limpor (och byta packningar). Börjar på måndag/tisdag och vill helst ha båten i sjön igen till nästa helg så får se om förgasaren får vänta till nästa gång.

 

impeller/termostat känns ju klokt oavsett, eftersom jag inte vet något om servicehistoriken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostatet funkade i test efter uttag men det var inte så vacker i och kring huset. Fortsätter med impeller och limpor imorn.

 

 

1A6FB6C8-F598-40A9-92DD-F196A302ED2B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du 110° runt limporna så har du dåligt flöde på kylvattnet. Termostaten har inget med det att göra. 

Däremot så kan termostathuset vara sönderrostat så vattnet flödar fel.

Impeller, utslitet pumphus, igensatta avgasknän är andra orsaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Har du 110° runt limporna så har du dåligt flöde på kylvattnet. Termostaten har inget med det att göra. 

Däremot så kan termostathuset vara sönderrostat så vattnet flödar fel.

Impeller, utslitet pumphus, igensatta avgasknän är andra orsaker.

Ah, tog mest termostatet för att kolla plus att det är så enkelt. Hoppas att det är impellern som spökar bara.

 

några tips för att inspektera pumphus och knän?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har förmodligen Alpha-drev och är det inte ombyggt så sitter impellern i drevet.

Du får ta ner växelhuset för att kunna kolla impeller och pumphuset. 

För att kolla knän så måste dessa delas från avgaslimporna och kontrolleras visuellt.

 

Men innan du börjar riva så kan det vara ide att ta upp båten, om den ligger i sjön, och koppla på vatten med spolmuff på drevet för att se om det flödar bra med vatten när motorn körs.

Avgasdelarna ska gå att ta på utan att bränna sig. Helst ska dessa vara kalla, men fesljumma kan accepteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt impellern i drevet och provkört nu. Den gamla var trasig och det hade fastnat en liten Sten i impellerhuset.

 

nu var knäna och alla slangar kring där direkt svala, limporna ljumna. Men motorn och slangen från termostathus till cirkulationspumps väldigt varma (och mätaren visade upp emot 90 grader)..

 

Ska det vara bra sug i cirkulationspumpen? Provade ta loss slangen som går ner dit från termostathuset, och vattnet försvann inte alls med motorn igång i 5-10 sekunder

 

Önskar att det var april nu i stället för enda soliga dagarna på länge 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylningen funkar kanon utan termostat (trots att det andra funkade vid temptest i kastrull men borde bara bytt det direkt då…). Blåste igenom rör och rengjorde cirkulationspumpen också men ingen aning om det behövdes. Kändes som cirkulationspumpen suger lite mer nu.

 

kolla limpor och knän får nog bli efter säsongen.

 

Motorn dör dock fortfarande, känns som den tappar all ström för det kommer från ingenstans och bluddrar inte eller så; stängs bara av..

 

tänker på dödmansgrepp, ”växlingsknappen” eller tändspolen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...