Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Lassehaga150

Staget som gör att du kan svänga med ratten

Rekommendera Poster

Hej. Någon som har tips på hur jag kan få loss staget?? , styrstag eller vad det heter, samma visa efter varje vinter. Har 2 st smörjnipplar som jag smörjt men själva stången sitter fast. 

IMG_20220627_184707.jpg

16563517566292808391348446833628.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fick du loss det förra året?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Upplevde exakt samma problem på min Mercury 50 EFI 4T från 2006 för första gången denna vår. Gjorde enligt tipset och fick kolven att lossna. Smorde kolven med 5-56  och det verkade lösa upp beläggning iom att kolven var var rostbrun när den kommer ut vid rattutslag för SB-gir.

Min fråga är hur ska man göra för att undvika problemet. Vad ska man behandla kolven med ?

 

kolvM50.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Cunningham:

Smorde kolven med 5-56  och det verkade lösa upp beläggning iom att kolven var var rostbrun när den kommer ut vid rattutslag för SB-gir

Att tänka på:

Med 5-56 smörjer man inget (även om t.o.m. de som säljer det tror det smörjer), men det löser just beläggningar men även fett/olja m.m. 5-56 består nämligen till stor del av lacknafta så i början blir det fett och halt. Men så småningom blir det istället kliniskt rent från fett och olja.

 

Tvätta rent och håll kolven infettad. Vet någon som kört med Kedjeolja just för att det sitter kvar längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörjnippeln och fettet som kommer via den vägen verkar inte hjälpa att hålla kolven tillräckligt smord. Kedjeolja har bra vidhäftning men fastnar det insekter då ? som sedan följer med in och beckar än mer ? Vet ej om det finns någon tätningsring/ skrapring. Någon som provat Teflonsmörjmedel som är en torrare smörjning ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Cunningham:

Smörjnippeln och fettet som kommer via den vägen verkar inte hjälpa att hålla kolven tillräckligt smord

Men handen på hjärtat - har du smort det flitigt och regelbundet hållit den infettad den vägen även innan det fastnade ? 

Om den inte blir tillräckligt smord via en smörjnippel brukar det bero på att man inte tryckt in tillräckligt med fett. Eller hoppat över att göra det under lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter undersökt detta noggrannare så har jag kommit fram till att smörjnipplarna endast fördelar fettet på utsidan av röret, dvs  man smörjer bara motorns tiltrörelse upp/ner. Styrstagskolven löper inne i röret och enda sättet att smörja den är att applicera oljan på kolvstången när den är helt ut.  Fettet via nippeln kommer aldrig åt kolven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...