Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Garpen61

Tempmätaren går en liten bit över 175, är det lungt..?

Rekommendera Poster

Mercruiser 4,3L TKS

Ny termostat, fräscha knän o limpor (Dry Joint)

 

Den går upp till 180 - 190 innan den vänder  ner, sen håller den sig på 175.

Bytte impeller för två år sen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte grader väl? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den sötvattenkyld så är det inget att bekymra sig över. 

Min V6:a ligger mellan 84-88°C beroende på belastning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det för varmt. Säker på att instrumentet visar rätt? Kolla med en ir termometer mät där tempgivaren sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken temperatur är det på termostaten som är monterad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

71 grader, samma som satt innan, borde jag köra en "kallare"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Gelis:

Då är det för varmt. Säker på att instrumentet visar rätt? Kolla med en ir termometer mät där tempgivaren sitter.

OK, var sitter givaren på denna motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Garpen61:

71 grader, samma som satt innan, borde jag köra en "kallare"?

Ja, har för mig att sjövattenkylda ligger närmare 60C än 70C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja, har för mig att sjövattenkylda ligger närmare 60C än 70C

Kanske inte helt relevant, men i min gamla sabb skulle den ha en termostat som öppnade vid 54 grader för sjövattenkylning. Detta för att inte fälla ut saltkristaller i kanalerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Garpen61:

71 grader, samma som satt innan, borde jag köra en "kallare"?

VolvoPenta 4,3 V6 som i princip är lika motor har en 62°C termostat vid sjövattenkylning och en 71°C vid sötvattenkylning.

Men det verkar som Mecruiser kör med 71°C (160°F) rakt av.
Anledning till lägre temp på termostaten vid sjövattenkylning är att minimera risken för mineralpåbyggnad i kylkanalerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

VolvoPenta 4,3 V6 som i princip är lika motor har en 62°C termostat vid sjövattenkylning och en 71°C vid sötvattenkylning.

Men det verkar som Mecruiser kör med 71°C (160°F) rakt av.
Anledning till lägre temp på termostaten vid sjövattenkylning är att minimera risken för mineralpåbyggnad i kylkanalerna.

Jag har beställt en 61 graders, ska även mäta lite med IR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt till 61 och nu stannar den på ca 70 grader och sensorn verkar ge rätt gradtal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...