Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndersAnkan

Garmin Ekolod har slutat ge korrekta siffro

Rekommendera Poster

Har ett gammalt ekolod till min Garmin 520s.

 

Den har fungerat bra, men oftar och oftare ger den utslag på att det är 0,5 meters djup. nu senast var det 0,5 meter hela tiden.

 

Kan det ha kommit bottenfärg på givaren eller ngt annat? eller kan man ändra styrkan på signalen på ngt sätt.....

 

eller vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar finnas inställningar i menyn för ekolodet. 

 

Vad heter givaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bottenfärg skall inte vara något problem, om det nu inte är trehundranitton färglager…

Börja med att kontrollera att kabeln mellan instrumentet och givaren är hel samt att dess kontakter sitter som dom skall, utan glapp eller oxid.

Jag har några gånger råkat ut för att givaren på akterspegeln blivit vikt uppåt, men då mäter den rakt bakåt och djupangivelserna blir oändliga. 
Jag känner inte till ditt instrument, men det kan finnas olika sätt att mäta djupet på, olika frekvens, leta reda på dessa inställningar i menyn, så experimentera litet med dessa olika inställningar och se om du får mer trovärdiga mätvärden. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med en annan givare.

Dessa har inte en oändlig livslängd.

Jag har fått byta på mitt Lowrance 5 HDS då den började vis konstiga värden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev cinc:

Prova med en annan givare.

Dessa har inte en oändlig livslängd.

Jag har fått byta på mitt Lowrance 5 HDS då den började vis konstiga värden.

Det stämmer säkert.

Temperaturangivelsen från min GT 20 (tror jag) till en Garmin 52  echomap, har blivit helt åt helskotta… jag funderade på om jag ställt om till Fahrenheit men så var det inte. Då jag har dubbelt av nästan allting och även en fast installerad digital badtermometer så klarar jag mig bra ändå, men visst är det irriterande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det stämmer säkert.

Temperaturangivelsen från min GT 20 (tror jag) till en Garmin 52  echomap, har blivit helt åt helskotta… jag funderade på om jag ställt om till Fahrenheit men så var det inte. Då jag har dubbelt av nästan allting och även en fast installerad digital badtermometer så klarar jag mig bra ändå, men visst är det irriterande.

 

Jag har en DST800 som ger djup, hastighet och temperatur (DST=Distance, Speed, Temperature).

Och även här håller temperaturen på att ge sig, den stiger sakta men säkert i graderna. Det står visserligen Garmin på den men det är Airmar som tillverkar dom och gör det för dom flesta fabrikat. Det är tydligen ett vanligt problem att just temperaturgivarna ger upp. Detta är min andra givare, den första temperaturgivaren gav upp under garantitiden.

Man undrar varför, digitala termometrar har ju funnits i många år och är inte rocket science.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ABC:

 

Jag har en DST800 som ger djup, hastighet och temperatur (DST=Distance, Speed, Temperature).

Och även här håller temperaturen på att ge sig, den stiger sakta men säkert i graderna. Det står visserligen Garmin på den men det är Airmar som tillverkar dom och gör det för dom flesta fabrikat. Det är tydligen ett vanligt problem att just temperaturgivarna ger upp. Detta är min andra givare, den första temperaturgivaren gav upp under garantitiden.

Man undrar varför, digitala termometrar har ju funnits i många år och är inte rocket science.

Min började dumma sig förra säsongen. I år vid sjösättningen och någon vecka därefter var den okey, men nu visar det för mycket igen.

 

Nä man kan ju undra, jag har funderat på om det är själva givaren eller kabeln, eller instrumentet. 
På kabeln finns det en adapter, från 6 stift till 4 stift, om jag nu minns rätt, kan det kanske vara något galet där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behövde kapa kabeln tillfälligt mellan Panoptix TH51 givare och Garmin 92 SV, för att kunna få en dold förläggning av kablaget. 

 

Inga problem. All data från givaren skicka typ digitalt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Min började dumma sig förra säsongen. I år vid sjösättningen och någon vecka därefter var den okey, men nu visar det för mycket igen.

 

Nä man kan ju undra, jag har funderat på om det är själva givaren eller kabeln, eller instrumentet. 
På kabeln finns det en adapter, från 6 stift till 4 stift, om jag nu minns rätt, kan det kanske vara något galet där?

 

Min är en NMEA-2000 givare så det är inte fråga om dålig kontakt eftersom alla andra data är korrekta från den, utan det är själva givaren som ger upp. Det är många på nätet som klagar på samma sak, det verkar tyvärr vara ett allmänt problem med Airmars temperaturgivare.

Redigerad av ABC
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Airmar DST800 NMEA2000 har även den egenheten att temperaturen sakta stiger lite strax efter att instrumenten slagits på. Den har betett sig så sedan den var ny.

 

Min misstanke är att ekolodskomponenterna som sitter i samma lilla utrymme värmer upp temperatursensorn. Ekolodet har ju aktiva komponenter för att skicka ut o ta emot signaler som kan studsa mot botten.

 

Jag har ännu inte sett att temperaturen stigit med åren (givaren är ca 10 år) men det finns kanske anledning att hålla koll på det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Lintott:

Min Airmar DST800 NMEA2000 har även den egenheten att temperaturen sakta stiger lite strax efter att instrumenten slagits på. Den har betett sig så sedan den var ny.

 

Min misstanke är att ekolodskomponenterna som sitter i samma lilla utrymme värmer upp temperatursensorn. Ekolodet har ju aktiva komponenter för att skicka ut o ta emot signaler som kan studsa mot botten.

 

Jag har ännu inte sett att temperaturen stigit med åren (givaren är ca 10 år) men det finns kanske anledning att hålla koll på det.

 

Jo, så är det. Den stiger något efter tillslag och det är säkert elektroniken som orsakar det.

 

Men dom två givarna jag haft har fungerat bra ända tills dom en dag plötsligt börjar stiga med någon grad eller två per månad. Det går att kompensera för 5-10 graders felvisning, men när dom visar 30 grader eller mer i vattnet vid tillslag så fungerar det inte längre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stort tack

 

Det är gamla grejor, jag börjar med att leta i menystystem och se om jag kan ändra ngt.

 

Var ute igår och då fungerade den som vanligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...