Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Lnejman

hjälp med kylvattenintag (sjövatten) Penta B20 AQ130C

Rekommendera Poster

Hej!

jag har köpt en ryds DC som är lite ombyggd.

Jobbat på motorn som är en AQ130C med dubbla förgasare.

Nu går motorn bra efter förgasarrenovering mm.

jag tog bort alla slangar från sjövattenpumpen och kollade allt för läckage.

När jag körde motorn på land så kopplade jag in kylvatten direkt till sjövattenfiltret och det verkade funka fint.

motorn kom upp i ca 80 grader och höll sig där.

Nu till problemet, var sitter sjövattenintaget? jag hittade en genomföring i aktern som det sitter en slang på som verkar passa på intaget till filtret.

Man kan inte se på utsidan av aktern var den tar in vattnet. Är det inuti det platta svängda avgasröret som intaget för vattnet sitter?

Jag fyllde vatten i slangen och det rinner då ut i avgasröret. jag ska kolla om jag har bilder på detta.

Det sitter ett "hål" nästan mitt i kölen längst ned, som jag trodde var intaget, men he he det var tydligen bottenpluggens hål.

så vid sjösättningen så strömmade vattnet in därför att det inte satt någon plugg där. Båda dräneringspumparna höll nästan inte undan.

Så det blev att ta upp båten igen 🤥 på bilden syns det vinklade avgasröret (vitmålat) och längre ned den svarta platta delen som kylvattnet rinner ut från när jag fyller vatten i slangen.

Nu ska jag försöka köpa en bottenplugg (19mm) om det finns att köpa. Det är ett gängat (invändigt) plaströr som pluggen ska in i.

tacksam för råd!

LN

 

drevet.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett kombinerat vattenintag och avgasutsläpp. Det händer att det korroderar hål mellan vattenintaget och avgasutsläppet. Då kommer det avgaser med kylvattnet, och motorn går varm. Det är bättre att plugga vattenintaget och sätta en genomföring i botten, med avstängningskran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...