bemek 24 Posted June 27 hej alla fixat med tanken det fanns alger mm däri. brukar det finnas backventil på stigarröret? båtvikt 4500kg turbotryck 1,2 bar 3600 rpm 18 knop max nu tidgare 27 3800 rpm, ren botten börjat titta på wastegate turbon inte glapp verkar vara bränslebrist, bytt förfilter o finfilter ideer om detta? Share this post Link to post Share on other sites
Makro 741 Posted June 27 Backventil i stigarröret vet jag inte men har du ett förfilter typ Racor kan det sitta en backventil där, har du haft isär hela förfiltret så det inte sitter några alger där? Share this post Link to post Share on other sites
kossor 828 Posted June 27 1 timme sedan skrev bemek: hej alla fixat med tanken det fanns alger mm däri. brukar det finnas backventil på stigarröret? båtvikt 4500kg turbotryck 1,2 bar 3600 rpm 18 knop max nu tidgare 27 3800 rpm, ren botten börjat titta på wastegate turbon inte glapp verkar vara bränslebrist, bytt förfilter o finfilter ideer om detta? Har du rengjort slangarna? Ligger skit i dem med. På de flesta äldre motorer som har en vanlig diesel pump brukar det finnas en mässingsil mot inloppet i pumpen denna kan bli tåt vid alg växt kolla upp om du har en sil på sugsidan. Share this post Link to post Share on other sites
bemek 24 Posted June 27 2 timmar sedan skrev Makro: Backventil i stigarröret vet jag inte men har du ett förfilter typ Racor kan det sitta en backventil där, har du haft isär hela förfiltret så det inte sitter några alger där? jo isär för första gången, där fanns gojs ,inte bytt kulans packning .vilken funktion har kulan? Share this post Link to post Share on other sites
bemek 24 Posted June 27 1 timme sedan skrev kossor: Har du rengjort slangarna? Ligger skit i dem med. På de flesta äldre motorer som har en vanlig diesel pump brukar det finnas en mässingsil mot inloppet i pumpen denna kan bli tåt vid alg växt kolla upp om du har en sil på sugsidan. det får jag kolla slangar o rör bakspolade , skiftade även retur/tillopp (akutläge) .backventil ? kanske vid rörets nedre ände i tank,men det är ingen backv.funktion på den ledningen förfilter-tank därför frågade jag. någon som har aning om det? Share this post Link to post Share on other sites
bemek 24 Posted June 27 (edited) nu tittat vid inloppet på högtryckspumpen inget filter på min iaf. kanske i lågtryckspumpen?? inget filter i tank på stigarröret wastegate rörlig men hur vet man om den tätar?är bra tryck i fjädern. provkörde efter utan tanklock o luftfilter inte bra ännu, blåst med tryckluft från före filtret och mot tanken igen inte provat sedan . konstigt med bakterier har tankat ecopar flera år/ nu 2 år med hvo B Edited June 27 by bemek tillägg Share this post Link to post Share on other sites
Makro 741 Posted June 28 En förutsättning för bakterier är ju vatten i bränslet och även om bakterierna har svårare att växa i HVO100 eftersom det inte tar åt sig vatten så som diesel gör, är det väl inte helt ”imnunt”. Bakterierna växer ju i skiktet mellan vatten och bränsle. På äldre Penta-dieslar finns en sil i förpumpen (den modellen man kan skruva isår) så det är ju inte omöjligt att Yanmar har det med? Kulan i Racorfiltret är en backventil och blåser du bakvägen genom filtret kan kulan fastna eller packningen kan hamna snett och här talar jag av egen erfarenhet ☺️ Share this post Link to post Share on other sites
bemek 24 Posted June 28 tack för svar vatten har jag inte sett båda filtren har vattenlarm ,förfiltret racor har klar behållare. har dränerat filtren regelbundet pumpat med handpumpen på vintern för att cirkulera bränslet . tog även en del bränsle la i frysen för att försöka se om vatten blev synligt efter tempsänkning. inget vatten blev synligt. men svårstädad tank så har satt till lite dödarmedel tidigare . fortsätter försöka hålla rent har nu monterat avtappningskran/propp lägst på tanken . kommer titta om matarpumpen har inbyggt filter . B Share this post Link to post Share on other sites