Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
SonyBL

Lägga till i en vik,kasta ankare?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. Jag har aldrig laggt till i en vik. Ibland skulle jag bara vilja lägga till i en vik och sitta,sola och bada från båten.

Vilka alternativ är rätt

A,B dvs. En ankare eller AB dvs. två ankare?

Ska fören eller aktern var mot land när jag kastar ankaren ?

Tar emot alla tips

Mvj

20220627_075933.jpg

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A eller B spelar ingen roll. Testa och se hur din båt vrider sig i vinden i de två fallen.

Jag använder båda varianterna och märker ingen större skillnad hur båten vrider sig.

B så klart i kombo med landförtöjning om man vill hoppa i land.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste och enklaste om man vill kunna gå iland är att sakta närma sig tilläggsplatsen, släpp i ankaret från aktern, kanske tre båtlängder från land (släng inte i det, då är det risk att ankarlinan trasslar in sig) kör in till land och förtöj främre tampar till land och spänn sen upp ankarlinan så båten ligger med aktern ut från land men den behöver inte vara spänd som en fiolsträng.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall vara ytlig med estetik så ser A stiligare ut och är mer traditionellt. Men funktionsmässigt - precis som Kane skriver - så är det nog i princip samma. Har ankarspel i aktern och manuellt i fören. Av ren lathet väljer jag aktern i de flesta fall. Båten brukar ofta vrida sig så vi får vinden in i aktern vilket för vår del ofta är att föredra nu när våra somrar blir allt varmare.

 

Tänk på att ha lite avstånd till dina ev båtgrannar. Båten kommer pendla en del beroende på vind/vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marko har rätt

Kasta inte i ankaret! 

 

Gjorde min sambo på mitt kommando. Trossen runt ena flyet. M a o så kasade ankaret utan att gräva ned sig. 😗

 

Men ankarlarm (bl a på en app på mobilen) började pipa i tid. 

 

Och för tre veckor sedan fick jag in ankarlinan i propellern... 

Se därför till att inte ha en massa lina liggande löst i vattnet. Släpp bara ut sakta vad som behövs. 

 

Jag har större båt lägger alltid ut typ 5 - 7 ggr djupet i meter. 

 

Vid riktigt dåligt väder två ankare typ som i ett Y. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger du mot land är det lite säkrare att ha fören emot och ankare ifrån aktern.

Tänk dig att det kommer svall från andra båtar som hissar upp båten och slår ner den i tex berget. Ligger du med fören emot blir det skrapmärken och kanske lite plastskador. Aktern in så kanske du får skadar på propeller, drev, roder.

 

Ligger du på svaj så beror det lite på vilken båt du har och hur den beter sig. Det vanliga är att ligga med ett ankaret från fören. Båten har lättare att följa rörelserna i sjön och kommer vrida sig med vind och ström runt ankaret. Inte alla ankare som är lämpade för att ligga på svaj så det är värt att läsa lite om ankartyper och ankring generellt. Ingen avancerad teknik men finns lite att tänka på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kastar ankaret om man tröttnat på det, då lämpligtvis i en container för metallåtervinning 😁

I båten, eller från båten, fäller man ankaret. Man kan ju lägga i det också.

 

I naturhamn är det direkt dumt att lägga till mer aktern mot land, likaså vid många bryggor. 
Anledningen till det är att det många gånger kan vara grunt och man är ju rädd om propeller, drev och roder. 
Som redan nämnts så brukar det från de flesta båtar vara lättare att gå iland/ ombord från fören.

 

I naturhamn kan det vara en vinst med att först gå in mot en tilltänkt förtöjningsplats och rekognosera, sedan backar man ut och fäller ankaret på lagom avstånd från land och går in till land. Om man då inte har varit där förut och vet hur det ser ut.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SonyBL:

Hej. Jag har aldrig laggt till i en vik. Ibland skulle jag bara vilja lägga till i en vik och sitta,sola och bada från båten.

Vilka alternativ är rätt

A,B dvs. En ankare eller AB dvs. två ankare?

Ska fören eller aktern var mot land när jag kastar ankaren ?

Tar emot alla tips

Mvj

20220627_075933.jpg

Jag tolkar dig som att du vill ankra båten utan att ligga vid land. Det brukar kallas att svaja eller att svajankra.

Det vanligaste då är att lägga ankaret från fören enbart. Blir minst motstånd mot vinden på det sättet då båten försöker följa vinden. Var land ligger betyder därför mindre så länge du har tillräckligt avstånd till det.

Nackdelen med svajankring är att båten svänger en del (eftersom vinden sällan ligger på exakt samma riktning hela tiden). Därför kan man se några som lägger ett extra ankare nästan rakt ner från aktern för att begränsa svängandet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Man kastar ankaret om man tröttnat på det, då lämpligtvis i en container för metallåtervinning 😁

I båten, eller från båten, fäller man ankaret. Man kan ju lägga i det också.

 

 

Får mig att tänka på en gammal story som dras i SOS-sällskapsresan...

 

...å när dom närmar sig land skriker gubben:
-"Släng i draggen älskling...NUUU!!"

...varpå kärringen slänger draggen i jollen!

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill tacka alla för era tips.

Jag ska köpa en ankare till så att jag kan ankra i både  fören och aktern. 

Ska jag köpa en ankare 5kg och en ankarlina eller behöver jag ha också en kätting mellan linan och ankaren?

Min båt är 6.1m lång och 2.40 bredd

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev SonyBL:

Jag vill tacka alla för era tips.

Jag ska köpa en ankare till så att jag kan ankra i både  fören och aktern. 

Ska jag köpa en ankare 5kg och en ankarlina eller behöver jag ha också en kätting mellan linan och ankaren?

Min båt är 6.1m lång och 2.40 bredd

Om du skall ligga på svaj är det gynnsammare att förtöja ankarlinan i fören, båten vrider då fören mot vinden, vilket är bäst.

Ja det är väldigt bra med tre-fyra meter kätting mellan ankaret och ankarlinan.

Möjligen räcker det med 5 kilos ankare, men det är också beroende på vilken ankartyp du väljer.

Alla här på forumet har nog olika åsikter om ankare, jag kan tycka att ett femkilos eller helst ett 7,5 kilos bruce-ankare kan vara bra till din båt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...