Dadid 19 Posted June 27, 2022 Bytte givare i bränsletanken varefter mätaren går baklänges. förstår att givaren är av amerikansk modell och mätaren europeisk, men brukar mätarna (Wema har jag för mig) gå att ställa om på något vis? Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,619 Posted June 27, 2022 Nej, inte vanliga mätare utan bara mycket avancerade, processorbaserade. Och är det en standard, t ex Wema, så går det inte. Du måste alltså köpa en ny givare (ofta benämnd 10-190 eller 0-180 Ohm) och byta igen. Biltemas passar, de instrument de säljer/sålt är f.ö. från samma tillverkare som Wema köpte ifrån (f.ö. är nog Wema mest varumärke numera, tror det är KUS som ligger bakom). https://www.biltema.se/bat/batmotor/tankinstrument/nivagivare-2000037601 Share this post Link to post Share on other sites
Dadid 19 Posted June 27, 2022 Då det är denna givare jag köpt ( https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/matare/branslegivare-2000037781 ) är det alltså ”fel” instrument på båten med ursprung i England? Om så, behåller jag nog givaren och kopplar intill Victronsystemet istället. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,619 Posted June 27, 2022 (edited) Ja, det där är ju en 10-180 Ohm.... Då är det sannolikt instrumentet som är "fel". Men inte ovanligt, det är ingen så tydlig regel att denna sidan av Atlanten bara och alltid har 0-180. Annars har du ju denna givare som ett billigt alternativ, och så fungerar instrumenten fortfarande som tänkt i båten: https://www.axmarin.se/Branslegivare-240/33ohm?ref=gs&gclid=EAIaIQobChMItpDStoDN-AIVh-J3Ch0DAQb8EAQYAyABEgKf-_D_BwE Edited June 27, 2022 by IngemarE 1 1 Share this post Link to post Share on other sites