Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielMalmgren

Kan flytvästen lösa ut av värme?

Rekommendera Poster

Hej.

När vi kom till båten igår hade en av våra flytvästar (en Baltic Legend) löst ut. Har ju iofs varit ruskigt varmt i helgen, kändes lite som en bakugn under det svarta hamnkapellet, men inte ska väl värme få flytvästen att lösa ut? Det har definitivt varit väldigt torrt i båten.

 

Bara funderar på om man borde förvara flytvästarna annorlunda så inte detta händer igen, finns ju roligare saker att köpa än gaspatroner och bobbiner...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.

Co patronen är ett tryckkärl och som sådant är det konstruerat att vid för högt tryck gå sönder på ett kontrollerat sätt.

Hög värme ger högt tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Ja.

Co patronen är ett tryckkärl och som sådant är det konstruerat att vid för högt tryck gå sönder på ett kontrollerat sätt.

Hög värme ger högt tryck.

Ja, det är klart, det är ju ganska rimligt förstås... Då borde jag ju inte förvara flytvästarna på båten med andra ord, men man vill ju tusan inte hålla på och släpa dem fram och tillbaka. Å andra sidan borde jag kanske göra något åt värmeproblemet, kan ju inte vara någonting på båten som mår bra av det. Hur gör ni andra? Är det inte ganska korkat att hamnkapell oftast är svarta, detta problem hade ju inte funnits med ett vit kapell!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan kan utlösningsmekanismen liknas vid ett papper som mjuknar när det blir blött, och då inte orkar hålla emot det fjäderbelastade stiftet som då går in och punkterar patronen. Jag skulle därför kunna tänka mig att hög värme inne i en gassande båt skulle kunna ha en påverkan på utlösningsmekanismen, även om det kanske är lite mer långsökt.

Vad var det för datummärkning på utlösningspatronen ?  De är färskvara.

 

Vi förvarar våra flytvästar i ett stuvfack långt ner i båten, under trappsteget. Här är svalt men ändå ganska fuktfritt, och lätt att komma åt. Sedan har jag försett båtens glastak med ljusa takfönstergardiner. Men igår var det ändå 45°C uppe i salongen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Vad var det för datummärkning på utlösningspatronen ?  De är färskvara.

Mmm, måste faktiskt erkänna att när jag tittade på datumet så insåg jag att den gick ut förra året. Har nu beställt nytt både till den och till en annan väst vars patron passerat datumet.

 

Noterar förresten också att det på själva gaspatronen står "DO NOT HEAT", kanske är en indikation om att den inte gillar värme, även om ju HEAT är lite vagt...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För flera år sedan när vi bara slängt av oss västarna inför en hundpromenad på en ö, hade en utav dem löst ut när vi kom tillbaka, den som låg exponerad för solljus och värme, på durken, under (ett blått) kapell. Och det var en väldigt varm dag. Måhända var det då värmen som var boven i dramat, men det var bara en väst som löste ut, den andra som låg på förarstolen hade klarat sig. Det var någon form av Baltic- västar vi då hade.

Ja… så varför inte….  Men frågan då om HUR varmt det varit… 

 

En vidare tanke, kan ju vara att flytvästen orsakar en nödsituation om den löser ut och fullständigt överraskar bäraren, så att denne helt tappar fattningen…. Kanske väldigt långsökt. Man får väl konsultera firman som tillverkat västen eller den firman som tillverkat patronerna.

 

Vi förvarar flytvästrana upphängda på krokar i hytten, eller när båten inte används, inslängda på kojerna i förruffen. Reservvästar förvaras under konerna. (Sedan har vi några i en hylla hemma i källaren också….)

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Reservvästar förvaras under konerna. (Sedan har vi några i en hylla hemma i källaren också….)

Du tänker på dom du hissar när du går för motor?  😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ABC:

Du tänker på dom du hissar när du går för motor?  😁

Just det… kojerna skulle det ju vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Hej.

När vi kom till båten igår hade en av våra flytvästar (en Baltic Legend) löst ut. Har ju iofs varit ruskigt varmt i helgen, kändes lite som en bakugn under det svarta hamnkapellet, men inte ska väl värme få flytvästen att lösa ut? Det har definitivt varit väldigt torrt i båten.

 

Bara funderar på om man borde förvara flytvästarna annorlunda så inte detta händer igen, finns ju roligare saker att köpa än gaspatroner och bobbiner...

En fundering:

Hade utlösningsmekanismen utlöst gaspatronen eller hade den släppt trycket via någon övertrycksventil p.g.a. för hög temperatur?

 

Varningen för "värme" uppfattar jag mer som "kasta den inte i brasan" för då smäller det.

 

Det vanligaste är nog att bobbinen släpper slagstiftet. Det kan ju bli rätt varmfuktigt under ett dåligt ventilerat hamnkapell. Varm luft kan innehålla större mängd fukt utan att det verkar så fuktigt. På samma sätt som i det bylte herr Ohm lagt på stranden när hans väst blåste upp sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

En fundering:

Hade utlösningsmekanismen utlöst gaspatronen eller hade den släppt trycket via någon övertrycksventil p.g.a. för hög temperatur?

 

Varningen för "värme" uppfattar jag mer som "kasta den inte i brasan" för då smäller det.

 

Det vanligaste är nog att bobbinen släpper slagstiftet. Det kan ju bli rätt varmfuktigt under ett dåligt ventilerat hamnkapell. Varm luft kan innehålla större mängd fukt utan att det verkar så fuktigt. På samma sätt som i det bylte herr Ohm lagt på stranden när hans väst blåste upp sig.

Nej den låg på durken. Visserligen läckte kapellet på den båten… men detta var en knallhet och torr sommardag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

Varningen för "värme" uppfattar jag mer som "kasta den inte i brasan" för då smäller det.

 

Det vanligaste är nog att bobbinen släpper slagstiftet. Det kan ju bli rätt varmfuktigt under ett dåligt ventilerat hamnkapell.

Ja, precis, jag tolkar varningen likadant, precis likadant som på en vanlig sprayburk.

 

Men nej, varmfuktigt var det definitivt inte, snarare väldigt torrt. Men utlösaren hade ju passerat bäst-före-datum, kanske helt enkelt är ett bra skäl till att byta dem i tid 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Ja, precis, jag tolkar varningen likadant, precis likadant som på en vanlig sprayburk.

 

Men nej, varmfuktigt var det definitivt inte, snarare väldigt torrt. Men utlösaren hade ju passerat bäst-före-datum, kanske helt enkelt är ett bra skäl till att byta dem i tid 🙂

 

Jo, det sägs att skälet till att byta är att utlösaren drar åt sig fukt och därmed åldras och därför behöver bytas. Behåller man dom för länge så riskerar man att dom löser ut när dom inte ska. Inte att dom inte löser ut alltså.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...