Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Hybrid

Kinadieselvärmare monterad och uppstartad.

Rekommendera Poster

Flera av Er har säkert gjort detta redan men en reflektion från min installation:

 

Att värmaren är en total ripoff av en Eberspächer har jag fått bekräftat från person med insikt i deras värmare Airtronic. Kopplingar kanske skiljer sig men anslutning till bränslepump är identisk. Display skiljer sig nog åt? Har bara installerat vattenburna värmare genom jobbet. Oftast Remote+ eller Easy Webbstart.

 

Värmaren kommer komplett med kabelhärva, dieseltank på 10L, dieselpump (mer om den längre ner), luftinsugsslang för brännare med ljuddämpare, avgasrör med ljuddämpare, kontrollenhet, utblåsslang modell för kort men med T-kors och ett vridbart utblås. Tillräckligt med bränsleslang för en mindre båt. Jag satte värmaren i ruffen på skottet mot förarplats. En garderob. Dieseltank monterades under en lucka i sittbrunnen och sladden till bränslepumpen räckte precis dit. Läst mig till att pumpen ska "föra ett jävla liv" så den bor granne med dieseltank. Tickandet från pumpen är mycket riktigt rätt högt. Men stänger man luckan så helt ok. Så illa var det inte. Dessutom i sittbrunn. Det medföljer en fjärrkontroll med ON/OFF och +/- tecken på. Batteri? Nej. Dessutom så vill den ha ett litet kompakt 12v-batteri så detta ska frun köpa imorgon. Hon passerar Kjell & Co så hoppas någon kan hjälpa henne där, hon får med fjärren.

 

Dieselpumpen. Normalt sett så är inlopp på samma sida som kontakten. Vilket även visas tydligt i bruksanvisningen. Värmaren ville inte gå igång trots upprepade försök. Volt var ok. Landström på. Stirrade på bränsleslangen och insåg att dieseln pumpas MOT bränsletank. Bytte håll på slangarna till pumpen och... Jodå. Där smällde den igång och vrålade som en besatt innan jag hittade rätt inställning. Varmt blev det. Även på lägsta fart. Känns som den drar på utan några spärrar där en Eber kanske hade lugnat ner sig lite. På lägsta inställning på 1,7kW så är det på tok för varmt. Får läsa mig till hur man ställer in grader. Återkommer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...