Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Adec530Spiggen

Oljesmord axeltätning någon pressat fett i

Rekommendera Poster

Bakgrund: Detta är min första båt i vuxna livet, men jag lär mig gärna och accepterar mina misstag, så ursäkta min okunskap. 😁

 

Köpte mig en Adec 530 med en Yanmar YSM8G av en vän som haft den ett år och ville ha en större. 

 

Allt fungerar hyggligt och jag lär mig allt eftersom; en automatisk länspump är installerad eftersom den tar in en del vatten och rena komfortfel är fixade, så min lilla familj kan ha trevligt denna sommaren. 

 

Tanken är att ställa båten i garage till hösten, slipa ner top coatingen som krackelerar på sina ställen, ersätta fula tätningar som flyter ut runt sina objekt och fylla igen gamla hål, innan allt läggs om för att se fräscht ut till nästa år. Det blir säkert en tråd bara för detta. 😁

 

Vinterprojektet ska helst inte bli något dyrt äventyr, men jag höjer gärna båtens värdighet ett snäpp eller två innan hon säljs vidare till förmån för ett rymligare ekipage.


Det jag blir lite mer "akut" fundersam över är propelleraxelns tätning.

 

Tidigare satt det en fettspruta kopplad här, men kompisen tog bort den av någon anledning och instruerade mig att fylla på med fett tills det flöt ut här och var, vilket fick mig att tänka på packningar som inte mådde bra. 

 

Om jag förstått allt rätt är tanken att det skulle sitta ett litet oljekärl med slang ner mot nippeln, men nu har alltså någon tidigare ägare istället valt att trycka in fett. Jag antar det varit funktionellt om axeln är sliten eller det på annat vis inte tätat korrekt. 

 

Vad gör jag detta året? Ska jag forcera in fett i paketet? Jag är faktiskt helt clueless hur jag hanterar detta just nu, eftersom jag tycker det är svårt att få in fettet, om det öht kommer ner eller veta om det är lagom av det. Utgå gärna från att jag inte alls här hemma på det här med att smörja axeltätningar. 

 

Till vintern antar jag det är lämpligt att byta till en tätning av Black Jack-modell, eller är jag fel ute? Det låter billigt, enkelt och funktionellt. 

 

Bonus är att det sitter kvar en fettspruta för att täta roderaxeln. Vet inte riktigt hur jag ska tänka där heller?

 

 

IMG_20220428_150510__01.jpg

IMG_20220623_155911.jpg

IMG_20220623_171532__01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Axeltätningen ser ändå ut att vara en (äldre) typ med talgfläta, som man kan "sätta åt" lite lagom om de börjar droppa för mycket. I den skall det vara just fett.

 

Men det låter klokt att byta den, i alla fall på sikt. Dels ser den ut att ha sett sina bästa dagar, dels saknas t ex en slangklämma i framkant på gummislangen (skall alltid vara dubbla). Visst går det att komplettera - och det bör du göra innan ni åker ut - men sannolikt är det bara konstgjord andning.

 

Samtidigt håller jag med om att inte kosta på båten för mycket, för det får du aldrig igen. Läcker axeltätningen mycket ?  Låter ändå annars som du har en bra och "lagom" plan. Möjligen skulle jag inte gett mig på att slipa ner krackeleringar, då det på en så gammal båt brukar sluta med att hela måste lackas om för att se vettig ut igen (dyrt och massor av jobb). Krackeleringarna är oftast inte så lätt bortslipade, då de ofta går genom gelcoatlagret.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! 

 

Den läcker in en del och innan länspumpen kom på plats var det inte alls kul att titta ner mot propelleraxeln. Nu är saker iallafall överskådbara och överlag torrt.

 

Ska sätta en slangklämma till, men hur är det tänkt att jag får in fettet och hur vet jag att det rätt mängd? 

IMG_20220623_163842.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Överlåter till någon annan med liknande tätning att svara mer exakt, det är mååååånga år sedan jag körde med en liknande. Troligen kan du skruva åt den en aning och på så sätt minska läckaget. Ev. byta talgflätan inuti.

 

Men som sagt, tydligare instruktioner får du säkert från någon annan på forumet som kanske t.o.m. har en exakt likadan.

 

Edit: Talgflätan kan sättas åt hårdare o.s.v. med båten i sjön, men för att byta den måste båten upp eftersom tätningen då måste skruvas isär. Annars blir det vääääldigt blött. Var lite otydlig där 😉.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet bara att det inte är fettet som tätar utan talgflätan. Det fettet blandar sig inte med vatten, har jag fått förklarat. Blir inte så mycket bättre av att byta hela talgflätan, lägg in några varv till om det droppar.

 

Båda delar köpte jag på en VVS-firma. 

 

Dra till något, så att flätan med fett formar sig. 

Dra till lite mer efter nån timmes gång. Aldrig så hårt att axeln går trögt. 

 

Byt slang när du fått båten på land. 

Den är säkert stel efter många år och leder vibrationer till skrovet. 

Kolla med t ex Hydroscand. 

 

När du byter, så kolla att propelleraxeln ligger mitt i axeltrumman. 

 

Om inte blir det justering av motor paketet och så kallad linjering. 

D v s inriktning av motor och backslag mot propelleraxeln. 

 

Säkert många år sen det gjordes sist. 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...