Jump to content
Saturday 13 August 2022
HE08

Generatorrem kad 44

Recommended Posts

Hej alla!

Tänkte kolla om det finns erfarenheter utifrån mitt scenario som utspelades i helgen. 
Har en kad 44 med kompressor och turbo. I fredags var första turen. När jag drog på ville inte turbon dra igång, den försökte men bara pös, kunde liksom inte ladda tryck.

4h timmars körning senare och dagen efter hoppade turbon igång. Fick den att gå under hemfärd men i slutet efter 2 h körning så fick den samma beteende som dag 1. Sista 10 min innan vi var framme rycktes/slets generatorremmen av. Förra ägaren bytte alla remmar för två säsonger sedan. Båten har efter det gått sparsamt. 
 

Jag har svårt att se sambandet mellan turbo och remmen, eller har någon en annan uppfattning.
1. Någon idé om turbon?

2. Slits en rem bara rakt av utan att det kan finnas yttre påverkan, ja absolut men inte vanligt? Remmen ska vara ganska ny, måndags ex!?

3. Läste om nån rem som ska spännas och ha ett spel på 5 mm. Remmen på bifogad bild behöver tas bort vid montering av ny generatorrem, har mer än 5 mm spel nu men ser fin ut.

Som sagt, någon med erfarenhet som har tips. :)

 

vänligen, Henrik

image.jpg

E187AC6F-8B38-4143-8B0D-BDF6A3CF99B9.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ooops, nu ser jag att det var generator remmen, som gått hädan. 

 

Driver den bara generatorn så blir det väl att undersöka denna. 

Och kolla hur stor strö den laddar, och vilken spänning. 

Generatorskivan snurrar väl fint? 

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
18 minuter sedan skrev Hybro:

Den trasiga är en enkel kilrem. 

Den är ju tandad.

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja den är tandad och generatorn snurrar lätt. Blir fundersam över att remmen slitits av, men det kanske inte är någon konstighet. Bara otur. Jag kommer ju behöva ta loss remmen på bilden, den har någon form av spännskruv som sitter på ett mindre hjul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Hybro har rätt här.

Breda platta drivremmar till kompressorn, vattenpump, styrservo, och.. har jag glömt något?
Den på bilden är till generatorn.

Jo jag har råkat ut för att generatordrivremmar gått av, både i bilen och i båten, båda gångerna var det havererade generatorer som var orsaken.

Det står väl i instruktionsboken hur kan skall spänna spännrullarna. Men behöver en momentnyckel.

Att turbon stannar är ett observandum, brukar vara ett tecken på att den snart, ganska snart eller senare behöver bytas ut. 
Annars brukar det vara ett elektriskt fel, som inte har med turbon att göra, utan till kompressorns magnetkoppling, motorn känns slö orkar inte riktigt med i accelerationen motorn ryker svart, blir bättre på högre varvtal när turbon börjar ladda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg mitt misstag om remmar o annat. Nu rättat. 

 

Vi går vidare...

För att magnetkopplingen ska dra behövs tillräckligt hög spänning som då ger en ström. Styrningen när detta sker kommer ev från en dator. 

 

Vi ser nu att generator remmen är av... Och spänningen sjunker över batteriet, eller batterierna. 

 

Blir spänningen tillräckligt låg, så kommer inte magnetkopplingen att dra. 

Blir nåt slags Limp Mode, för att kunna ta sig till hamn, skulle jag tro. Bestäms väl troligen av nån dator eller simplare krets. 

 

Så då har du väl minst två indikatorer på att generatorn inte funkar... Eller styrningen till denna. 

NO 1. Trasig rem. 

 

Och hur var det nu? Snurrar generatorn?

 

En rem går inte av p g a att laddströmmen är stor. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev HE08:

Ja den är tandad och generatorn snurrar lätt. Blir fundersam över att remmen slitits av, men det kanske inte är någon konstighet. Bara otur. Jag kommer ju behöva ta loss remmen på bilden, den har någon form av spännskruv som sitter på ett mindre hjul.

Dessutom behöver du väl skruva loss den stora remskivan för den platta mulitremmen, eftersom generotordrivremmen löper innanför denna, iallafall är det så på min KAD43.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generatorn snurrar lätt. Låt säga att jag körde i 7h i helgen. De första 3-4h ville inte turbon dra igång. Detta var dag 1. Dag 2 tog vi en kort tur och efter ca 30 min drog jag på och turbon kickade in. Ett glädjerus infann sig. Några timmar senare när det var hemgång kördes motorn så pass sakta att turbon inte var ett alternativ, det var efter en 1 dryg timme som jag kunde testa turbon och då var den inte jättevillig. När vi kört drygt 2 h så larmade batterilampan och summern. Det är då som remmen borde gått av. Jag får helt enkelt byta rem, starta upp och kolla hur mycket laddning jag har på batteriet när motorn är igång!? Någon som vet hur mycket generatorn ska ge?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Dessutom behöver du väl skruva loss den stora remskivan för den platta mulitremmen, eftersom generotordrivremmen löper innanför denna, iallafall är det så på min KAD43.

Ja precis, hade hoppats på att bara ta bort multiremmen, men det kanske behövs ta bort stora remskivan!?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev HE08:

Generatorn snurrar lätt. Låt säga att jag körde i 7h i helgen. De första 3-4h ville inte turbon dra igång. Detta var dag 1. Dag 2 tog vi en kort tur och efter ca 30 min drog jag på och turbon kickade in. Ett glädjerus infann sig. Några timmar senare när det var hemgång kördes motorn så pass sakta att turbon inte var ett alternativ, det var efter en 1 dryg timme som jag kunde testa turbon och då var den inte jättevillig. När vi kört drygt 2 h så larmade batterilampan och summern. Det är då som remmen borde gått av. Jag får helt enkelt byta rem, starta upp och kolla hur mycket laddning jag har på batteriet när motorn är igång!? Någon som vet hur mycket generatorn ska ge?

Generatorn bör ge omkring 13,9 volt, men inte mer än 14,2… batterierna gasar iallmänhet vid 14,4.

Detta då obelastad, om batterierna är dåligt laddade och ”hungriga” är spänningen lägre.

 

Drivremmen till generatorn är av standraddlängd, tag med den gamla till butiken och jämför. Köp minst två, så att du har en i reserv ombord. Köp även remmar av bra kvalitet. Själv har jag visserligen Biltemas generatorremmar… men jag kanske inte skulle köpt sådana idag… men dom ser fortfarande bra ut efter tre säsonger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev HE08:

Ja precis, hade hoppats på att bara ta bort multiremmen, men det kanske behövs ta bort stora remskivan!?

Jo!

Men det är inte så svårt.

Som sagts, du behöver en momentnyckel för att spänna spännrullarna rätt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Georg_Ohm:

Generatorn bör ge omkring 13,9 volt, men inte mer än 14,2… batterierna gasar iallmänhet vid 14,4.

Detta då obelastad, om batterierna är dåligt laddade och ”hungriga” är spänningen lägre.

 

Drivremmen till generatorn är av standraddlängd, tag med den gamla till butiken och jämför. Köp minst två, så att du har en i reserv ombord. Köp även remmar av bra kvalitet. Själv har jag visserligen Biltemas generatorremmar… men jag kanske inte skulle köpt sådana idag… men dom ser fortfarande bra ut efter tre säsonger.

👍 har några liggande i båten, dock inte flong nya. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev HE08:

👍 har några liggande i båten, dock inte flong nya. 

Föredömligt! Kolla bara att dom inte har torrsprickor eller andra defekter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Föredömligt! Kolla bara att dom inte har torrsprickor eller andra defekter.

Inte de vassaste knivarna i lådan. Mest för nödsituation, kanske bättre med nytt. Har du nån idé om livslängd på remmen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev HE08:

Hej alla!

Tänkte kolla om det finns erfarenheter utifrån mitt scenario som utspelades i helgen. 
Har en kad 44 med kompressor och turbo. I fredags var första turen. När jag drog på ville inte turbon dra igång, den försökte men bara pös, kunde liksom inte ladda tryck.

4h timmars körning senare och dagen efter hoppade turbon igång. Fick den att gå under hemfärd men i slutet efter 2 h körning så fick den samma beteende som dag 1. Sista 10 min innan vi var framme rycktes/slets generatorremmen av. Förra ägaren bytte alla remmar för två säsonger sedan. Båten har efter det gått sparsamt. 
 

Jag har svårt att se sambandet mellan turbo och remmen, eller har någon en annan uppfattning.
1. Någon idé om turbon?

2. Slits en rem bara rakt av utan att det kan finnas yttre påverkan, ja absolut men inte vanligt? Remmen ska vara ganska ny, måndags ex!?

3. Läste om nån rem som ska spännas och ha ett spel på 5 mm. Remmen på bifogad bild behöver tas bort vid montering av ny generatorrem, har mer än 5 mm spel nu men ser fin ut.

Som sagt, någon med erfarenhet som har tips. :)

 

vänligen, Henrik

image.jpg

E187AC6F-8B38-4143-8B0D-BDF6A3CF99B9.jpeg

Generatorremmen har ju redan diskuterats men jag antar att du hör att kompressorn slår till någon gång runt 1700 +/- några hundra varv och är inte båten för tung borde kompressorn hänga med till 2-2500 varv men där tar det stopp vid de tillfällen som turbon inte börjar att jobba?
Det skulle kunna vara skit i filter eller bränsleledningar, är alla filter bytta i år?

Är det fritt lopp i avluftningen till tanken?

Om inte turbon är bytt de sista tio åren skulle den kunna vara färdig för byte men då borde den inte ladda ibland.

Bränslebrist låter mer troligt.

Verkar bränslesystemet ok så koppla på en laddtrycksmätare och testa och/ eller skruva loss avgaskröken och kolla om turbinhuset är rostigt och om axeln glappar onormalt mycket.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev HE08:

👍 har några liggande i båten, dock inte flong nya. 

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Generatorn bör ge omkring 13,9 volt, men inte mer än 14,2… batterierna gasar iallmänhet vid 14,4.

Detta då obelastad, om batterierna är dåligt laddade och ”hungriga” är spänningen lägre.

 

Drivremmen till generatorn är av standraddlängd, tag med den gamla till butiken och jämför. Köp minst två, så att du har en i reserv ombord. Köp även remmar av bra kvalitet. Själv har jag visserligen Biltemas generatorremmar… men jag kanske inte skulle köpt sådana idag… men dom ser fortfarande bra ut efter tre säsonger.

Biltemas remmar är av fabrikatet Optibelt. Mycket bra kvalitet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Makro:

Generatorremmen har ju redan diskuterats men jag antar att du hör att kompressorn slår till någon gång runt 1700 +/- några hundra varv och är inte båten för tung borde kompressorn hänga med till 2-2500 varv men där tar det stopp vid de tillfällen som turbon inte börjar att jobba?
Det skulle kunna vara skit i filter eller bränsleledningar, är alla filter bytta i år?

Är det fritt lopp i avluftningen till tanken?

Om inte turbon är bytt de sista tio åren skulle den kunna vara färdig för byte men då borde den inte ladda ibland.

Bränslebrist låter mer troligt.

Verkar bränslesystemet ok så koppla på en laddtrycksmätare och testa och/ eller skruva loss avgaskröken och kolla om turbinhuset är rostigt och om axeln glappar onormalt mycket.

 

Tack, har bytt det första bränslefiltret/vattenavskiljare!? Bränslefiltret vid motorn skulle bytas men gav mig fel filter så jag drog tillbaka det gamla. Det byttes inte förra säsongen. Kanske där skon klämmer. Får börja med att byta det filtret och se om det gör skillnad. 
Motorn är 20 år, osäker på om turbon bytts ut eller renoverats under den tiden…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uj, uj, uj.... 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
18 timmar sedan skrev HE08:

Hej alla!

Tänkte kolla om det finns erfarenheter utifrån mitt scenario som utspelades i helgen. 
Har en kad 44 med kompressor och turbo. I fredags var första turen. När jag drog på ville inte turbon dra igång, den försökte men bara pös, kunde liksom inte ladda tryck.

4h timmars körning senare och dagen efter hoppade turbon igång. Fick den att gå under hemfärd men i slutet efter 2 h körning så fick den samma beteende som dag 1. Sista 10 min innan vi var framme rycktes/slets generatorremmen av. Förra ägaren bytte alla remmar för två säsonger sedan. Båten har efter det gått sparsamt. 
 

Jag har svårt att se sambandet mellan turbo och remmen, eller har någon en annan uppfattning.
1. Någon idé om turbon?

2. Slits en rem bara rakt av utan att det kan finnas yttre påverkan, ja absolut men inte vanligt? Remmen ska vara ganska ny, måndags ex!?

3. Läste om nån rem som ska spännas och ha ett spel på 5 mm. Remmen på bifogad bild behöver tas bort vid montering av ny generatorrem, har mer än 5 mm spel nu men ser fin ut.

Som sagt, någon med erfarenhet som har tips. :)

 

vänligen, Henrik

image.jpg

E187AC6F-8B38-4143-8B0D-BDF6A3CF99B9.jpeg

Lite synpunkter från mig.

 

1. Plattrem finns till kompressor ( visas i bild ) samt till motorns cirkulationspump. 

2. Kilrem finns på generator samt servopump.

3. Orsak till avsliten Generatorrem, är troligen att remmen glidit ur spår och slitits av, Vid nymontering rem, måste man efterspänna ganska snart då remmen satt sig i spåret, gör man inte det så kommer den sträcka sig och slakna. Risken är då att den hoppar ur spår och som hos dig knäcks.

4. Remmarna skall spännas efter ett speciellt mönster, plattremmarna med moment nyckel, spännes 35-40 nm. Kuggremmarna spännes till att det kan tryckas neråt cirka 10 mm. Följes inte momenten vid spänning finns risk för haveri på cirkulationspumpens lager, med läckage och lagerhaveri som följd verkan. För att montera generatorremmen måste du ta bort kompressorns plattrem , och demontera remskivan som driver kompressorn. Spännaren som spänner generator samt servopump är låst med en låsmutter på baksidan. Denna måste du släppa på för att kunna vrida på gängsstången som spänner ut generator, en del glömmer släppa låsmuttern och kröker då gängstången.

5. Turbo ? är det kompressorn du menar som pyser, just detta fenomen ljud kan uppkomma om det är luftläckage i skarvarna på kompressorröret, det svarta rör som ligger över motorn är anslutet med gummitätning samt slangklämma är de inte åtdragna läcker kompressorluften ut där, och turbon får inte den överladdning den behöver.

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev kossor:

Lite synpunkter från mig.

 

1. Plattrem finns till kompressor ( visas i bild ) samt till motorns cirkulationspump. 

2. Kilrem finns på generator samt servopump.

3. Orsak till avsliten Generatorrem, är troligen att remmen glidit ur spår och slitits av, Vid nymontering rem, måste man efterspänna ganska snart då remmen satt sig i spåret, gör man inte det så kommer den sträcka sig och slakna. Risken är då att den hoppar ur spår och som hos dig knäcks.

4. Remmarna skall spännas efter ett speciellt mönster, plattremmarna med moment nyckel, spännes 35-40 nm. Kuggremmarna spännes till att det kan tryckas neråt cirka 10 mm. Följes inte momenten vid spänning finns risk för haveri på cirkulationspumpens lager, med läckage och lagerhaveri som följd verkan. För att montera generatorremmen måste du ta bort kompressorns plattrem , och demontera remskivan som driver kompressorn. Spännaren som spänner generator samt servopump är låst med en låsmutter på baksidan. Denna måste du släppa på för att kunna vrida på gängsstången som spänner ut generator, en del glömmer släppa låsmuttern och kröker då gängstången.

5. Turbo ? är det kompressorn du menar som pyser, just detta fenomen ljud kan uppkomma om det är luftläckage i skarvarna på kompressorröret, det svarta rör som ligger över motorn är anslutet med gummitätning samt slangklämma är de inte åtdragna läcker kompressorluften ut där, och turbon får inte den överladdning den behöver.

Tack kossor!

Gällande turbon så har jag dålig koll på hur det fungerar. Kompressorn upplever jag fungerar bra men det är just i tillfället när turbon ska dra igång som jag upplever att det bara pyser till och sedan kommer inte turbon. Alltid när turbon slår till tidigare har ju varit precis efter pysljudet.

jag ska kolla det svarta röret men också byta bränslefilter och se om det gör skillnad som Makro ovan var inne på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kompressorn kopplas in vid ungefär 1700 varv/minut, och kopplas ur vid ungefär 2300 varv per minut. När den kopplas ur förväntas det att turbon laddar på ordentligt. Kompressorn drivs av motorn via en av de platta drivremmarna. Den har ett frihjul, en elektrisk- magnetkoppling som kopplar i eller ur. Turbon drivs av avgaserna.

Jag vet inte hur länge turbor håller. Min hade successivt blivit sämre, jag bytte den inför denna säsongen, vid omkring 7500 motortimmar.

 

Uppepå kompressorn finns det en skruvad plugg som har en liten oljesticka, kolla gärna nivån där! Kompressorn skall ha en speciell olja.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Kompressorn kopplas in vid ungefär 1700 varv/minut, och kopplas ur vid ungefär 2300 varv per minut. När den kopplas ur förväntas det att turbon laddar på ordentligt. Kompressorn drivs av motorn via en av de platta drivremmarna. Den har ett frihjul, en elektrisk- magnetkoppling som kopplar i eller ur. Turbon drivs av avgaserna.

Jag vet inte hur länge turbor håller. Min hade successivt blivit sämre, jag bytte den inför denna säsongen, vid omkring 7500 motortimmar.

 

Uppepå kompressorn finns det en skruvad plugg som har en liten oljesticka, kolla gärna nivån där! Kompressorn skall ha en speciell olja.

 

Kompressorn ska gå i vid 1740 varv och ur vid 2900. Turbon börjar ladda vid 2200 varv och matar på fullt vid 2900. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev kossor:

Kompressorn ska gå i vid 1740 varv och ur vid 2900. Turbon börjar ladda vid 2200 varv och matar på fullt vid 2900. 

Tydligen skillnad på KAD43 och 44?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tydligen skillnad på KAD43 och 44?

Nej jag har en 43a själv  och det är lika på alla kadarna 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev kossor:

Nej jag har en 43a själv  och det är lika på alla kadarna 

Tack kossor och Georg_Ohm!

Har bytt generatorremmen ikväll. Gick ganska bra, tack youtube för att folk lägger upp filmer på diverserembyten 😅

Ska kolla remmen när jag kört en bit.

Imorgon ska det sättas dit ett nytt bränslefilter. Fick fel filter igen, databasen i butiken visar fel ersättnkngsfiltet, men nu ska det bli rätt 😅
Motorn är från 2003 ska ha drygt 700 h så det ska väl inte vara så mycket om man jämför med 7500h timmar på din kossor!? Eller skulle det stå 750h?

 

En annan fråga, alla remmar som sitter på kad 44, om någon skulle gå av under körning kan då motorn haverera eller driver dom bara kompressor och servo. 
sa jag att båt och motor är ny för mig sedan två säsonger?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev HE08:

Tack kossor och Georg_Ohm!

Har bytt generatorremmen ikväll. Gick ganska bra, tack youtube för att folk lägger upp filmer på diverserembyten 😅

Ska kolla remmen när jag kört en bit.

Imorgon ska det sättas dit ett nytt bränslefilter. Fick fel filter igen, databasen i butiken visar fel ersättnkngsfiltet, men nu ska det bli rätt 😅
Motorn är från 2003 ska ha drygt 700 h så det ska väl inte vara så mycket om man jämför med 7500h timmar på din kossor!? Eller skulle det stå 750h?

 

En annan fråga, alla remmar som sitter på kad 44, om någon skulle gå av under körning kan då motorn haverera eller driver dom bara kompressor och servo. 
sa jag att båt och motor är ny för mig sedan två säsonger?

Nej, inget haveri, men motorn lär bli varm då vattenpumpen till motorns interna kylsystem inte snurrar runt om en av remmarna brister. Klart fortsätter du att köra utan kylning lär det ju bli ett haveri. Men man hinner ju att ta ur farleden och fälla ankaret.

Det är ju bra att ha reservremmar, reservimpeller, nya bränslefilter är ju inte alls fel att ha med sig också. Jag har ett Racorfilter, men det kan förekomma även CAV, har jag hört. Sedan finns det ju ett finfilter på motorn också. Jag har köpt ett paket med bränslefilter och luftfilter av Drevdelar.se.


Ja undrar vad man skulle gjort utan ”tuben”. 


Min turbo höll i ungefär 800 timmar, men det är väl inte bara driftstimmarna som spelar in kan jag tro.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, inget haveri, men motorn lär bli varm då vattenpumpen till motorns interna kylsystem inte snurrar runt om en av remmarna brister. Klart fortsätter du att köra utan kylning lär det ju bli ett haveri. Men man hinner ju att ta ur farleden och fälla ankaret.

Det är ju bra att ha reservremmar, reservimpeller, nya bränslefilter är ju inte alls fel att ha med sig också. Jag har ett Racorfilter, men det kan förekomma även CAV, har jag hört. Sedan finns det ju ett finfilter på motorn också. Jag har köpt ett paket med bränslefilter och luftfilter av Drevdelar.se.


Ja undrar vad man skulle gjort utan ”tuben”. 


Min turbo höll i ungefär 800 timmar, men det är väl inte bara driftstimmarna som spelar in kan jag tro.

image.png.109c85a7b55fe885df778b632e2ac161.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy