Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fairline37phantom

Engbo ankarspel löper ej ut.

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag har ett engbo ankarspel som strular. Det började med att det slirade när jag skulle ha upp det. Efter en del snack på bryggan så fick jag hjälp att byta linhjulen. Nu drar det upp som aldrig förr.   Men nu när jag ska lägga i ankaret så går det så tungt att man får dra ut linan för hand. Rejält tungt går det.  Ankarlina är rengjord,  men hur kommer det sig att det inte löper ut.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Fairline37phantom:

Hej. 

Jag har ett engbo ankarspel som strular. Det började med att det slirade när jag skulle ha upp det. Efter en del snack på bryggan så fick jag hjälp att byta linhjulen. Nu drar det upp som aldrig förr.   Men nu när jag ska lägga i ankaret så går det så tungt att man får dra ut linan för hand. Rejält tungt går det.  Ankarlina är rengjord,  men hur kommer det sig att det inte löper ut.. 

Vad är det mer exakt för Engbospel?

 

Är det månne så att ”linhjulet” skall glida litet i sidled på axeln för att bli frikopplad från motorn och växellådan? I såfall har linhjulet fastnat på axeln, detta är ju typiskt för Lewmars spel, måhända kanske möjligtvis ditt fungerar ungefär likadant..?

Isåfall av med linhjulet, tvätta axel och i linhjulets nav med lösningsmedel, sedan lägger man på något bra fett, propelleraxelfett eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt alldeles nya Engbo med blyad lina slutade dra upp sista biten idag (tredje ankringen), bara slirade i lågfarten.

 

Visade sig att lindningen av koppartråden var så slarvigt gjord att en lång "pinne" stack ut och fastande på något sätt. Bara en tanke.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev IngemarE:

Mitt alldeles nya Engbo med blyad lina slutade dra upp sista biten idag (tredje ankringen), bara slirade i lågfarten.

 

Visade sig att lindningen av koppartråden var så slarvigt gjord att en lång "pinne" stack ut och fastande på något sätt. Bara en tanke.....

Tycker det är rätt knepigt att få till koppar- (mässings-?)tråden bra och då har jag också fått såna problem. Dessutom kan tråden slitas sönder mot linhjulen. Har löst det genom att dra tråden lite tightare och sedan dra några varv eltejp runt tråden så att ytterdiametern är samma som resten av linan.

Vad gäller originalfrågan så tycker jag det borde sitta en slirbroms på spelet så att linan löper ut kontrollerat. Kanske går det att justera den? Min lina går också ganska trögt att dra ut men med rätt vinkel på ankaret så brukar det rulla ut av sig självt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Tycker det är rätt knepigt att få till koppar- (mässings-?)tråden bra och då har jag också fått såna problem. Dessutom kan tråden slitas sönder mot linhjulen. Har löst det genom att dra tråden lite tightare och sedan dra några varv eltejp runt tråden så att ytterdiametern är samma som resten av linan.

Vad gäller originalfrågan så tycker jag det borde sitta en slirbroms på spelet så att linan löper ut kontrollerat. Kanske går det att justera den? Min lina går också ganska trögt att dra ut men med rätt vinkel på ankaret så brukar det rulla ut av sig självt. 

Litet off topic…

Men efter att ha varit aktiv här i några år och läst och deltagit en del trådar, så förefaller det som om de på marknaden vanligaste ankarspelen alla har sina problem, det tycks inte vara något fabrikat som är helt optimalt. Ja av de traditionella spelen. Nu hjälper det ju inte direkt trådskaparen, men som jag skrivit förut så hade jag i förra båten ett bandankarspel, detta var bra…

 

Men väldigt generellt gäller det ju att ständigt se över sitt ankarspel, testa det regelbundet så att det fungerar då det verkligen behövs. Liksom så linan… 

 

Jag är nu inne på mitt fjärde Lewmar, svågern är inne på sitt tredje Engbo… alla har gått på garantin…. Engbo har ju haft en del problem med själva elmotorn, som har fått bytas ut. På Lewmar ProFish är det linhjulens nav och i viss  ån axeln som gett med sig.
 

Fela mig gärna om jag har rätt, men man kan nog inte bara tro att det är att trycka på en knapp då man skall fälla eller ta hem ankaret, det krävs mer.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerade innan dom bytte linhjulen.  Det vill säga innan det började slira, då löpte linan ut jättefint. Efter linhjulsbyte så sitter linan stenhårt. Jag får dra ut linan med kraft hela vägen. Tänkte om det är nåt man måste justera.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Fairline37phantom:

Det fungerade innan dom bytte linhjulen.  Det vill säga innan det började slira, då löpte linan ut jättefint. Efter linhjulsbyte så sitter linan stenhårt. Jag får dra ut linan med kraft hela vägen. Tänkte om det är nåt man måste justera.  

 

För ett tag sedan var det samma fråga i en annan diskussionstråd. Jag föreslog då att det var en stor mekaniskt tröghet i motorn eller dess växellåda. Senare visade den trådskaparen upp några bilder på hur ankarspelet såg ut då han hade skruvat i sär det… väldigt rostigt. Det fanns även en förklaring i att Engbo under en tid hade kvalitetsproblem med motorerna som ingick i deras ankarspel, och det var även det som svågern råkade ut för, havererad ankarspelsmotor.

 

Men i ditt fall är det ju fritt fall, som inte fungerar. Vid fällning av ankaret är det ju meningen att linhjulet på något sätt skall frikopplas från motor och dess växellåda, och det sker inte, varför är ju svårt att svara på utan att se och känna på grejerna på plats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men i ditt fall är det ju fritt fall, som inte fungerar. Vid fällning av ankaret är det ju meningen att linhjulet på något sätt skall frikopplas från motor och dess växellåda, och det sker inte

Fast det ska inte vara helt fritt fall. Då skulle linan löpa ut i sin fulla längd så fort ankaret släpps. Det ska vara lite broms.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Engbos ankarspel är kända för att ha svårt att falla ut. Om du hade en bild på din installation kan det vara lättare att hjälpa dig.

Det är viktigt att det blir bra tyngd i linan när man släpper bromsen. Min Max 34D går också trögt. Jag har haft isär den men inte hittat något fel.
Om du vill få lite tips så skrev jag ett inlägg om min problem här,

På senare år jag monterat en kamera för att övervaka om ankaret faller ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Engbo har haft lite bekymmer.

Jag tog hjälp förra året av mekaniker för att byta linrullarna.

Det visade sig att Engbos underleverantör hade bekymmer så de nya delarna passar inte riktigt.

Han fick lägga en timme på att slipa in dem..

Nu fungerar det hyfsat...släpper oftast...Stannar i tid då man drar upp det...oftast...

Kräver lite passning 😉.

 

// Mats W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom när jag läste detta på en sak.

40 minuter sedan skrev Wergis:

Jo, Engbo har haft lite bekymmer.

Jag tog hjälp förra året av mekaniker för att byta linrullarna.

Jag fick också hjälp att byta linrullarna (kabularerna) för något år sedan. I samband med det byttes även linan och fjädern som spänner linan mot linhjulen. Anledningen var att linan slirade. Fick direkt problem med att linan slirade även på nya hjulen. Var tillbaka till varvet som hade beställt ny fjäder och se - den nya fjädern från Engbo var betydligt kortare än den de fått några veckor tidigare från Engbo. Nya fjädern monterades och sedan dess funkar det som det ska. 
Mao skulle fjädern på ditt spel vara lite för kort/tight och orsaka trögheten. Värt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev ChristerN:

Kom när jag läste detta på en sak.

Jag fick också hjälp att byta linrullarna (kabularerna) för något år sedan. I samband med det byttes även linan och fjädern som spänner linan mot linhjulen. Anledningen var att linan slirade. Fick direkt problem med att linan slirade även på nya hjulen. Var tillbaka till varvet som hade beställt ny fjäder och se - den nya fjädern från Engbo var betydligt kortare än den de fått några veckor tidigare från Engbo. Nya fjädern monterades och sedan dess funkar det som det ska. 
Mao skulle fjädern på ditt spel vara lite för kort/tight och orsaka trögheten. Värt att kolla.

På mitt Engbo spel från 2006 tyckte jag att fjädern tryckte för hårt så jag bände isär den med en skruvmejsel så den blev längre. Jag har inte haft några problem med att den slirar sedan jag bytte från 16mm lina till 14mm.
Det verkar inte finnas några standardtips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur sker frikopplingen av kabularerna på Engbo?
 

Jag får emellanåt litet problem på mitt Lewmax HX1.

Här löper kabularerna, på en slät axel, när man spelar in så är det en större rund medbringare som är gängad på axeln som gängas inåt och låser ihop kabularhalvorna med koniska ”grejer” av brons, navet i kabularhalvorna är också av brons. 
När man skall fälla ankaret körs spelet åt andra hållet och de koniska grejerna släpper, och kabularen löper nu fritt och all kätting rasar ut…

 

Problemet är att man måste ha fett på axeln och i kabularens nav, annars fastnar kabularen, det är väldigt liten tolerans, kanske .10-delar. Det räcker med saltvatten och litet lera eller dy för att det skall fastna. Sedan får man inte få fett på dom koniska ”grejerna” för då slirar dom mot kabularen.

Sedan gäller det att kabularen inte kommer för långt ut, för då uppstår ett annat problem. Men det har jag löst med en M5 skruv med låsmutter.


Svårt att förklara, det blir lätt ”smurfiska”… den runda smurfen smurfar på en smurf av broms som smurfas av friktionen mellan smurfen och den andra smurfiga smurfen som är av smurffritt stål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hur sker frikopplingen av kabularerna på Engbo?
 

När jag plockade isär min Max 34D så såg låsfunktionen ut som en trumbromsliknande funktion. På något sätt släpper den när motorn vrids kort i fallriktningen. Jag fann ingen del som gick trögt var för sig men mackapären är rätt tungroterad i sin helhet. Men om det kommer in smuts och fettet börjar gå trögt så roterar den i bättre direkt. 

 

Jag tidigare haft en enklare PowerIL som löpte ut mycket bättre men hade inte lika avancerad stopp och sköljläge. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...