Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Aiqd

Hjälp med renovering av skrov, målning

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en glasfiberbåt på 5,5-6m som behöver lite kärlek. Det är framförallt hålet och kölen som behöver lagas. (Se bild). Metallen är synlig längs med hela kölen och jag undrar ifall jag tänker rätt om jag gör såhär: slipar rejält kring hela kölen, får bort gamla lagningar osv. Sedan lägger på lamineringsepoxi och glasfiberväv. 4-5 lager kanske. Låter det härda, sedan kör jag med epoxispackel på det så det blir lite jämnare och starkare kanske, samt kör spacklet på andra mindre skavanker. Slipar detta sedan så det blir jämnt och fint. 
 

Nu kommer moment 2. Målningen av båten. Jag kommer ha den på släpet och dra upp den efter varje fiskepass. Så jag tänkte såhär: slipa båten ordentligt tills den blir mattad, köpa epoxiprimer på biltema: https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxiprimer-2000042208

Och måla på denna på hela skrovet så att jag får ett bra skydd. Sedan tänkte jag måla över allt med 2 komponents polyuretan lack från biltema. 
 

Den behöver inte bli perfekt, vill mest ha en fungerande båt som flyter. Hade det funkat att göra så som jag beskriver? Obs båten läcker inte in vatten. 


 

 

8B2DD494-7627-407E-9DF6-EA3C34B52CEE.jpeg

3882832B-4240-41BD-B4A4-189653C72FA6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde tillägga. Jag vet inte om båten blivit lagad med epoxi eller polyester innan, eller vad det är för material jag kommer plasta med min epoxi. Finns det något lamineringsepoxin INTE fäster vid? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metallen är sannolikt skruvad utanpå den färdiga båten och att den är inplastad på din är nog en tidigare lagning. Att slipa in till laminatet och sedan plasta på några varv funkar nog bra. Jag hade nog hoppat spacklandet efteråt iom att det inte ser ut att bli några farter att tala om.

 

Kommer att göra något liknande på min lillbåt som läcker lite när den lämnas i några dagar. Kölen är lagad med polyesterspackel/plastic padding på ett antal ställen så misstänker att det är där det läcker även om jag inte ser några hål. Tänkte slipa av hela kölen och ca 5cm utanför på botten ned till laminatet och sedan köra 2 varv med epoxi och matta. Epoxi tar jag mest pga att jag inte mår bra av att plasta med styren/polyester.

 

Mig veterligen skall epoxi fungera på det mesta. Polyester har jag däremot hört en del klaga på vidhäftning mot gammal polyester. Sen är det som vanligt olika beroende på vem man frågar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...