Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

Ankarolinans hållfasthet

Rekommendera Poster

En idiotisk lösning. Använd riktiga linor.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idiotisk... 

 

På vilket vis då? 

 

Beror väl på vem som använder den, och hur. 

 

 

 

- Använder den alltid med 1.5 m kedja för förtöjning mot ankare eller bojkrok.

Med Merx-hake är det både säkert och lätt att skifta och koppla. 

Mycket smidig.

Och alltid solskydd när linan är i rullad. 

 

Slipper dessutom pöta ned våt lina i akterstuven. 

 

I fören kör jag med ankartross. 

 

( Bild efter det att jag kortat linan några meter p g a mekanisk skada.) 

 

 

IMG_20220622_124950.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Bandet av polyester, 26 mm brett och 56 m långt, hade varit monterat på båt i 16 år."


Utifrån dessa förutsättningar är det intressant att SXK kan dra följande slutsater:

 

"Ankarband som varit utsatt för dagsljus i 5 säsonger bytes. Ankarband som varit väl skyddade mot ljus byts efter 10 säsonger. Dessa rekommendationer stöds av 7 mätningar men på endast ett band"

 

Hur kan man dra de slutsatserna baserat på 1 st band. Det är ju inte ens i närheten av någon seriös undersökning

 

Det är rätt häpnadsväckande att en välrenommerad intresseorganisation ger sådana rekommendationer på sånt extremt klent underlag. Riktigt oseriöst enligt mig.

 

Och för de som förkastar band och hyllar lina, hur många båtägare vet vad det är för brottstyrka på linorna de har, vare sig som nya eller gamla.
 

Att ankarband (oavsett tillverkare och material) som förvaras ute i solen blir porösa med tiden är faktum, precis som alla rep oavsett material, det är den risken/effekten man ska upplysa på sakligt sätt. Inte genom rekommendationer baserade på 1 exemplar.

 

Jag har själv varit med och undersökt spännband för lastsäkring i provbänk för att just hitta rekommendationer för utbyte. Det kan skilja rätt mycket mellan nya oanvända band. Inte alla höll vad de lovade, även innom samma märke. På väl använda band gick det inte att dra någon tydlig slutsats av vad som påverkar försvagning. Utfallen föreföll nästan slumpartat. Det slutade med att det inte gick att dra en slutsats för rekommendationer. Vi provade band i 2 dagar, så det var ett rikligt antal test. Så jag ger inte mycket för SXK slutsats utifrån ett enda band.

 

 

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Boanjohan:

Och för de som förkastar band och hyllar lina, hur många båtägare vet vad det är för brottstyrka på linorna de har, vare sig som nya eller gamla.

Har 14 eller 16 mm ankarlina, dubbelflätad. Jag behöver inte veta exakt brottstyrka på den för att veta att den kommer att hålla i årtionden så som den används.

Min främsta invändning mot ankarband är att de är så obekväma och otympliga att hantera. Man får inget bra grepp i händerna, den skär in, den är besvärlig att fästa på saker och trasslar sig lätt. Hopplös produkt. Nej, en riktig lina ska det vara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min främsta invändning... 

 

- Känner inte igen något av du beskriver. Och är själv mycket bekväm med användande av Ankarolina. 

 

Rullar ut helt utan problem. Mycket smidig att veva in. 

Trasslar aldrig. 

 

Men visst det sista går säkert  att få till vid inhämtning, typ häver ned allt i ett stuvfack. 

 

Otympliga - knappast. Lägg valfri 56 meter lina i en typ ankarbox. Visst tar det mycket plats? Och snart kan det gå att få kink eller trassel. För att inte tala på att annat du förvarar i facket, har en förmåga att trassla till sig. 

 

Men det var ju jag det... Använt den typen av lina i 15 år. 

Ja, ja... Jag har även bytt lina. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att tänka på förstås att allt som är ute i solen åldras av solen men är det någon som känner till någon som råkat dra av ett ankarband när man drar upp ankaret?

 

Drar man för hand måste rimligtvis bandet vara så åldrat att man märker att det blivit dåligt långt innan man drar av det. 

 

Gungar man båten (båtgungets kraft för att få loss ankaret ur botten) blir det förstås lite större krafter men även då tänker jag att man skulle se att bandet blivit gammalt långt innan det går av.

 

Ankarspel, kanske ännu större krafter men borde det inte vara så att spelet slutar dra om ankaret sitter så hårt i botten att bandet riskerar att gå av även om det har några år på nacken?

 

Tänker att man knappast överraskad av åldrat ankarband utan kommer märka det i god tid. Eller är det så att banden ser fina ut, och ändå tappar sin hållfasthet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Stormfocken:

är det någon som känner till någon som råkat dra av ett ankarband när man drar upp ankaret?

Japp. På min förrförra båt satt ett ankarspel avsett för band, dock inget band på när jag tittade på båten. Det fixar vi, sa försäljaren. Genomförde köpet och visst satt det ett band på, men någon av de första gångerna jag använde spelet gick bandet av och ankare förlorades på 10 m djup.

Det var ett band från Biltema och inte ett originalband visade det sig. 200 kg mot 1000 kg för ett original uppgiven brottslast, har jag för mig. Lär knappast ha varit ens 50 kg last vid brottet.

Spelet gick inte tungt vid brottet och jag hade inte märkt några problem vid tidigare ankringar.

Det nya bandet funkade bra i många år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-15 vid 21:46 skrev ChristerN:

Det var ett band från Biltema och inte ett originalband visade det sig. 200 kg mot 1000 kg för ett original uppgiven brottslast, har jag för mig. Lär knappast ha varit ens 50 kg last vid brottet.

Biltemas ankarband har uppgiven brottgräns på 2 500 kg.

 

2022-06-23 vid 11:24 skrev Hybro:

Kanske dags för många att byta till ny lina? 

Jo vist bryr vi oss!

Det är en låg kostnad att byta band, 55 m för under 400:- kronor på BT.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Biltemas ankarband har uppgiven brottgräns på 2 500 kg.

Hmmm… men frågan är vad den var år 2005. Eller uppgavs vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...