Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gusten84

Rengöring Yamarin Cross (eller alu.båtar i allmänhet)

Rekommendera Poster

Yamarins rekommendationer https://cross.boats/sv/tvatt-och-rengoring-av-en-aluminiumbat

Blir inte riktigt klok på detta med rengöring av aluminumbåtar. 

 

I ena stunden sägs det att skrovet är helt underhållsfritt och det är bara att spola av med sötvatten vid upptagning. Å andra sidan ska man använda olika lösningsmedel, schampo, oljor och jada jada...

 

Har förstått att alkalisk avfettning inte ska vara bra på aluminiumskrov. Stämmer det? Om så är fallet vad ska man använda istället? Vanlig båtschampo? Eller ingenting, bara avspolning med sötvatten?

 

Vågar man använda alkalisk avfettning på innerlinern i plast? (grå gelcoat på min modell)

 

Hur gör ni alu.skrovet på era Yamarin Cross, Buster, Linder etc??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med högtryckstvätt och Abnet för tvätt av mina Husky's. Om det behövts ta bort havstulpaner har jag använt Sharkbites Barnacle Remover försiktigt. Spola av ordentligt och ganska snabbt efteråt.

Varför behöver du avfettning?

 

För min båt står det bara så här;

"Håll båten ren och prydlig. Det höjer både trivseln och säkerheten ombord och bidrar till båtens återförsäljningsvärde. Håll de metall delarna rena och vaxade. De förblir då blanka och som nya. Delarna bör rengöras och vaxas minst två gånger per sommar. För skötseln av däcket och sidorna räcker det vanligtvis med rengöring och vaxning. Rengöringen görs bäst med särskilda båtrengöringsmedel. Använd inte starka lösningar, de kan matta glansen på den armerade plasten. Man kan använda lätt slipande polermedel för att ta bort små repor och fastgrodd smuts. Vi rekommenderar inte vaxning med silikonbaserat vax eftersom den försvagar vidfästningen av harts eller färg och därmed försvårar reparation av eventuella skador.
Rengör båtens botten omedelbart efter att den tagits upp. Alger och slem lossnar lättare, när de inte hunnit torka."

 

Finns mer att välja/fundera på;

http://www.starbrite.com/item/ultimate-aluminum-cleaner-restorer

https://www.buster.fi/sv/tvatt-och-rengoring-av-en-aluminiumbat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Jag har kört med högtryckstvätt och Abnet för tvätt av mina Husky's. Om det behövts ta bort havstulpaner har jag använt Sharkbites Barnacle Remover försiktigt. Spola av ordentligt och ganska snabbt efteråt.

Varför behöver du avfettning?

 

För min båt står det bara så här;

"Håll båten ren och prydlig. Det höjer både trivseln och säkerheten ombord och bidrar till båtens återförsäljningsvärde. Håll de metall delarna rena och vaxade. De förblir då blanka och som nya. Delarna bör rengöras och vaxas minst två gånger per sommar. För skötseln av däcket och sidorna räcker det vanligtvis med rengöring och vaxning. Rengöringen görs bäst med särskilda båtrengöringsmedel. Använd inte starka lösningar, de kan matta glansen på den armerade plasten. Man kan använda lätt slipande polermedel för att ta bort små repor och fastgrodd smuts. Vi rekommenderar inte vaxning med silikonbaserat vax eftersom den försvagar vidfästningen av harts eller färg och därmed försvårar reparation av eventuella skador.
Rengör båtens botten omedelbart efter att den tagits upp. Alger och slem lossnar lättare, när de inte hunnit torka."

 

Finns mer att välja/fundera på;

http://www.starbrite.com/item/ultimate-aluminum-cleaner-restorer

https://www.buster.fi/sv/tvatt-och-rengoring-av-en-aluminiumbat

 

Hmm, vaxa aluminiumbåt?

Jag trodde folk köpte aluminumbåtar för att slippa underhållet som plastbåtar kräver om man vill hålla dom i skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minutes ago, Kane said:

Jag har kört med högtryckstvätt och Abnet för tvätt av mina Husky's. Om det behövts ta bort havstulpaner har jag använt Sharkbites Barnacle Remover försiktigt. Spola av ordentligt och ganska snabbt efteråt.

Varför behöver du avfettning?

 

För min båt står det bara så här;

"Håll båten ren och prydlig. Det höjer både trivseln och säkerheten ombord och bidrar till båtens återförsäljningsvärde. Håll de metall delarna rena och vaxade. De förblir då blanka och som nya. Delarna bör rengöras och vaxas minst två gånger per sommar. För skötseln av däcket och sidorna räcker det vanligtvis med rengöring och vaxning. Rengöringen görs bäst med särskilda båtrengöringsmedel. Använd inte starka lösningar, de kan matta glansen på den armerade plasten. Man kan använda lätt slipande polermedel för att ta bort små repor och fastgrodd smuts. Vi rekommenderar inte vaxning med silikonbaserat vax eftersom den försvagar vidfästningen av harts eller färg och därmed försvårar reparation av eventuella skador.
Rengör båtens botten omedelbart efter att den tagits upp. Alger och slem lossnar lättare, när de inte hunnit torka."

 

Finns mer att välja/fundera på;

http://www.starbrite.com/item/ultimate-aluminum-cleaner-restorer

https://www.buster.fi/sv/tvatt-och-rengoring-av-en-aluminiumbat

 

TAck för svar.

Är Abnet alkalisk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Gusten84:

TAck för svar.

Är Abnet alkalisk?

Ja lite, i koncentrerad form är det pH 12,75 men späds med 10-20 delar vatten.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev No_jah:

Hmm, vaxa aluminiumbåt?

Jag trodde folk köpte aluminumbåtar för att slippa underhållet som plastbåtar kräver om man vill hålla dom i skick.

Skall vara fint i skärgården!

2 modeller.
image.png.964d657429ab2b2a96c6705d2c2b641f.png

 

image.png.8a43555166ccc5e91ef26a0a14f77562.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minutes ago, Kane said:

Skall vara fint i skärgården!

2 modeller.
image.png.964d657429ab2b2a96c6705d2c2b641f.png

 

image.png.8a43555166ccc5e91ef26a0a14f77562.png

Snyggt!

 

Hur gör du rent innerlinern i gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Gusten84:

Snyggt!

 

Hur gör du rent innerlinern i gelcoat?

Det där var reklambilder.....

Men jag har en likadan som den första bilden. Tvätt med båtschampo på överdelen av båten. I år skall jag också polera och vaxa innerlinern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Buster Magnum. Rengör skrovet före och efter upptagning med Busters Alu-rengöring och oljar sedan in det med Hempel Alu Protect i förhoppningen om att saltstänken från vattnet inte ska bränna in i skrovet för mycket. Det är enkelt och går rätt fort.

 

Egentligen borde man nog spola av skrovet efter varje tur för att slippa den fläckvisa oxidationen, men jag har inte vatten på bryggan. I år fick jag för mig att få tillbaka originalytan på skrovet och gick på med Starbrite Aluminium Restorer och sedan Polish. Det skulle jag inte orka göra varje år, men blev snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Kane:

Skall vara fint i skärgården!

2 modeller.
image.png.964d657429ab2b2a96c6705d2c2b641f.png

 

image.png.8a43555166ccc5e91ef26a0a14f77562.png

Är Husky folierad ovan vattenlinjen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Är Husky folierad ovan vattenlinjen?

Det är/var tillval.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...