Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Styr

Dubbla styrplatser hydraulstyrning

Rekommendera Poster

Jag har en äldre hydraulstyrning med dubbla styrplatser, när jag använder den inre styrplatsen trycker jag ut olja i den yttre styrpumpen. Jag antar att det är en backventil som spökar någonstans. Samtliga slangar går ner till någon typ av fördelningsblock, min undran är om det sitter bankventiler i blocket istället som i modernare pumpar i styrpumpen. Båten är en Tresfjord 29 årsmodell 1983.

//Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med "trycker ut olja", menar du att det rinner ut ur någon typ av påfyllningsplugg ?

Den lägre av rattpumparna (om de har påfyllningsplugg) skall vara försedd med tät plugg, alltså utan luftningshål.

 

Om du menar att du trycker ut olja i pumpen så det får ratten att röra sig så är det mycket riktigt ett backventilproblem. Dessa brukar dock (även sedan länge) vara inbyggda i pumpen, precis som du skriver. Sällan funktionen sitter ihopbyggd inne i fördelningsblocken, då är det ofta en separat backventil. Har du bilder (på pumparna + fördelningsblock) ?

 

Men förr var det ju lättare att få speciallösningar i små antal till humant pris, så det är möjligt att Tresfjord använt specialfördelare avsedda just för dubbelmontage med inbyggda backventiler. Kanske någon ägare av just Tresfjord 29 kan ge dig mer info, jag har inte specifik erfarenhet av  just den modellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jo oljan trycks ut ur oljepåfyllningsskruven i den högre placerade styrpumpen. Rodret går en bit sedan stoppar det och den lägre ratten går trögt samtidigt som det flödar över i den högre ratten. Den högre styrplatsen fungerar som den ska. Har tyvärr inga bilder idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Styr:

oljan trycks ut ur oljepåfyllningsskruven i den högre placerade styrpumpen

I den högre styrpumpen? Låter knasigt. Borde flöda ur den lägre tycker jag. Kan det vara så att den övre ska vara tät men inte är det? Kanske kan testa att byta skruven mellan styrplatserna och se om det då läcker ur den lägre. I så fall kan det vara så att den ena skruven är otät men ska vara det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN:

Den lägre styrpumpen är påfyllningen helt tät medans den övre påfyllningen har en ventilerande funktion, måste väl vara så om inte oljan ska rinna ut. 

IngemarE: Ratten rör sig inte så det får ju en att fundera vilken väg oljan tar. Det är kanske inte så mycket att fundera över utan bara att börja kolla del för del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Styr Om du skriver ett at-tecken (@) innan du skriver namnet på den du vänder dig till får den en notering. Kan vara bra att veta.)

Låter som du behöver göra en grundlig felsökning. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...