Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Tuna_II

Kopplingen efter backslaget glappar

Rekommendera Poster

Upptäckte när jag kollade till båten inför midsommar att kopplingen på bilden glappar. 
 

Backslaget är ett MS3B 1,93:1 kopplingen vet jag tyvärr inte.

 

 Är det normalt så att jag kan ta en tur i midsommar eller blir det bryggsegling i helgen?

Om det inte är normalt vad kan man göra åt det?

 

/Mathias

368E76B0-F7EA-4211-8A2C-8C26CF8BA8A5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där måste du dra åt. Jag råkade ut för att skruvarna vibrerade loss / slogs av, så att knuten till slut hängde i en skruv. Blev väldigt mycket vibrationer en stund...

 

Det är ett Aquadrive, även kallad scatraknut (jag har likadant, möjligtvis annan dimension). Googla t ex "aquadrive CVB 21.20"  så hittar du info.
Är det M12 skruvar så ska det dras med 115Nm. Sätt dit nordlockbrickor så håller det sen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar det vara värre än att bara dra åt.

Det verkar vara glapp på utgående axel ur backslaget. 😩

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om glappet är mellan kardanflänsen (den gröna) och adapterplattan (den svarta), så är det no worries. Lossa de 4 insexskruvarna som fäster drivknuten mot adapterplattan. Eventuellt måste du också lossa bakre drivknuten (änden mot trycklagret ) för att komma åt. (Det är ingen risk att du tappar poropelleraxeln med den här konstruktionen) .

Därefter bör du kunna se hur adapterplattan är fäst i backslaget. På min var det bara 4 genomgående skruvar, med mutter bakom kardanflänsen. Vill du göra det ordentligt så sätt dit nordlock även på dessa, eller så ta det till vintern. 

 

Redigerad av Daniel_K
grammatik...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är hela den inringade som glappar. Ett tag funderade jag på om det var centrummuttern på slirkopplingen som lossat. Jag ska skruva  mer imorgon när det är svalare (förhoppningsvis😓). 

FB50D243-850C-439F-ACE2-DE2E7FAAEE2E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sen uppdatering men det blev byte till ett renoverat backslag som inköptes i Kungsbacka. 🙃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag hade tur och fick tag på det så att jag kunde montera veckan innan min första semestervecka. Så det blev många fina turer och övernattningar i vår fina skärgård i norra Vänern. 😊

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...