Jump to content
Tuesday 05 July 2022
syhe2000

Topphastighet 50hk ? (GPS fart)

Recommended Posts

50 hk Topphastighet ? 
Vad får ni för maxhastighet i era båtar med 50hk ? (GPS) Kom upp i ca 27-27,5 knop med 2 personer i hyfsat lugn sjö vet inte hur det är i jämförelse med era båtar med 50hk men vet att andra båtar har högre topphastighet med samma motoreffekt (hk) också större båtar men min hr 442 verkar vara rätt så tung för storleken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick du 33 knop på GPS eller på motorns instrument ? Det kan variera ganska mycket mellan GPS och knop mätaren 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev syhe2000:

Fick du 33 knop på GPS eller på motorns instrument ? Det kan variera ganska mycket mellan GPS och knop mätaren 

GPS, visar samma på plotterns skärm och telefonens sjökort

Share this post


Link to post
Share on other sites

På min Yamarin 490 hade jag tidigare en 50hk 4-takt (nu 70+). Gjorde då ca 27 knop vid plattvatten och mig ensam ombord. Båten är ju ganska tung, 430 kg?, och har ett ganska vasst skrov så det tyckte jag var bra. Men jag ”behövde” lite mer pulver när ungarna blev tunga och skulle åka vattenskidor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känns som att 27 knop är bra för en yamarin 490 det är en ganska tung båt min väger ca 420 kg med motor och garmin visade 27 -27.5 kts känns som att man borde få ut mer av den 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev syhe2000:

Känns som att 27 knop är bra för en yamarin 490 det är en ganska tung båt min väger ca 420 kg med motor och garmin visade 27 -27.5 kts känns som att man borde få ut mer av den 

Hur trimmar du motorn, för jag antar att du har trim/tilt på den? Höjden på motorn påverkar också en del.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag startar med motorn längst ner på trimmätaren (tills det tar stopp)  och sedan trimmar jag upp den när jag planat vet inte riktigt hur mycket man ska trimma upp men tror inte att propeller har tappat greppet i vattnet nån gång men vet ej hur man hör/ ser det 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trimma ut tills fören på båten börja pendla upp och ned. Där efter trimmar du in lite tills fören stabiliseras. Då ligger du nära optimal. Detta gäller på plattvatten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev excel319:

Trimma ut tills fören på båten börja pendla upp och ned. Där efter trimmar du in lite tills fören stabiliseras. Då ligger du nära optimal. Detta gäller på plattvatten. 

Eller trimma ut tills motorn suger luft. Märks genom att varvtalet går upp och farten ner och motorn låter väldigt annorlunda, kanske varvtalsbegränsningen sätter in. Då vet du att du har trimmat ut för mycket. Efter ett tag lär man sig hur motorn låter när den suger lite luft och trimmar ner en aning då. (Inte alla båtar börjar pendla upp och ner med fören, men en hel del.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror det heter porpoising Eller nåt på engelska. Alltså när fören börjar studsa och då ska man trimma in lite tror jag trimmade ganska bra när jag läste ca 27 knop på GPS. Vet inte rikigt hur det är för en båt på 310kg + motor på 105-112 kg och 2 personer men förväntade mig 30 knop…

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev syhe2000:

Vet inte rikigt hur det är för en båt på 310kg + motor på 105-112 kg och 2 personer men förväntade mig 30 knop…

Då är det bara att bryta ihop och elda upp den eller sälja den.....🤠

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en Suzuki 4 takt 50 hästare antar att de inte använde GPS för att få så hög hastighet som möjligt tryckloggen kan ju visa några knop för mycket har en 3 bladig propeller på som jag tror är original en 4 bladig ger väll mer fart och mindre styrka? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får en känsla av att sådana test ofta inte görs med GPS och med båtar ordnade på ett sätt för att få ut så mycket som möjligt under just det testet som ingen själv skulle göra med sin båt. T exempel så har man ju alltid med sig tampar,ankare mm vilket tillsammans ändå väger en del. De tenderar också att dra ner på bränslet i tanken för att göra båten ännu lättare. Därför frågar jag här där folk använder båtar normalt 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 blads propp verkar vara snabbare på toppen för vissa och 4 blads propp snabbare för vissa ? Vet inte riktigt vad som är bäst? Om dom fick ut 31.5 med 4 blad så verkar det ju vara snabbare men andra säger att 3 är snabbare så svårt att veta 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev syhe2000:

Får en känsla av att sådana test ofta inte görs med GPS och med båtar ordnade på ett sätt för att få ut så mycket som möjligt under just det testet som ingen själv skulle göra med sin båt. T exempel så har man ju alltid med sig tampar,ankare mm vilket tillsammans ändå väger en del. De tenderar också att dra ner på bränslet i tanken för att göra båten ännu lättare. Därför frågar jag här där folk använder båtar normalt 😁

Så klart att tillverkaren vill maximera förutsättningarna. Vore oseriöst om man inte använder GPS, vilket jag utgår ifrån att man gör. Landar du runt 28-30 knop så får du nog vara nöjd beroende på förutsättningar (vikt), propellerval osv. Vanligtvis brukar en 3-blad ge högre toppfart men inte alltid då även diameter och pitch spelar in på hur proppen levererar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men det kanske inte går snabbare än så i en hr 442 ? Känns som att andra båtar går Snabbare med samma effekt 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är bäst propeller för en 50hk 4 takt? 3 blad eller 4 blad propp? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normalt 3-bladiga.

Kontakta Propellertrim på Långholmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad varvar motorn på full gas? Vilken beteckning är stansad på din befintliga propeller? Vanligast på en så pass liten motor är 3-blad. Men som sagt diameter och pitch påverkar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Freez:

Vad varvar motorn på full gas? Vilken beteckning är stansad på din befintliga propeller? Vanligast på en så pass liten motor är 3-blad. Men som sagt diameter och pitch påverkar.

Det är en 3 bladig propeller vet inte pitch/diameter men tror inte den e bytt original sen den var ny? Antar jag. Max varv tror jag är 6200 Rpm det står iallafall det på klisterlappen på sidan av upphängningen/ lägre delen av motorn

vet inte vad den varvar får kolla när jag är ute nästa gång 

 

 

kolla bilderna nedan antar att man inte ser propellern så bra men men 

DE064AD7-0E9C-4AEB-BB5B-C7754148D60B.jpeg

6A879927-2012-490D-8B7C-B4CB3166D33F.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är ännu en bild på propellern  har tyvärr inga tydligare bilder 

1DF146AF-0288-40BD-AD9E-590A888B3012.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Där det står rated power borde väll vara Max rpm? Känns ganska högt jämfört me andra märken 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ungefär hur nära Max rpm ska man vara o vad e acceptabelt Suzuki har väll ganska höga Max rpm? Tror bilden här är vad som är Max rpm detta e alltså ett klistermärke på sidan av motorn DE064AD7-0E9C-4AEB-BB5B-C7754148D60B.thumb.jpeg.23b35afae61c7c30472df6dfebfd40b1.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev syhe2000:

3 blads propp verkar vara snabbare på toppen för vissa och 4 blads propp snabbare för vissa ? Vet inte riktigt vad som är bäst? Om dom fick ut 31.5 med 4 blad så verkar det ju vara snabbare men andra säger att 3 är snabbare så svårt att veta 

Generellt är alltid färre blad snabbare, beroende på mindre bladarea i vattnet. 
 

Det svåra när man väljer propeller är att det hela blir en kombination av skrovets egenskaper, motorns effektkurva och monteringshöjden. Till det läggs sedan förarens körstil och preferens.

 

Jag har i vissa fall fått ut flera knop mer än vad som står i testerna med hjälp av högre monteringshöjd, vass propp och lite tricks med körningen för att få ut det sista. Jag gillar att ha en propp som gör att jag kan få ut det där sista, men det är också på bekostnad av annat, exvis stabilitet i toppfart.

 

Många prioriterar marschfart och acceleration. Då är en 4blad ofta rätt väg, men en 3blad med rätt profil ger även den liknande beteende. Spitfire anses vara en bra 4blad…

 

På en 50hk är en rostfri propp lite overkill. Jag skulle säga att med en vettig montering (kavitationsplattan någon enstaka cm över botten) och en väl vald alupropp som motorn orkar dra till rek maxvarv med lätt last så är du där du hamnar med rimlig ansträngning och kostnad.

 

Max fart uppnås lättast med max uttrimmat för att få in luft och sedan trimma ner lite för att få kraften riktad mer horisontellt (vid max uttrimmat blir vinkeln lite dum, så en del kraft går förlorad) . På en snabb båt typ 50knop kan detta trick ge 2-3 knop. Proppar man då efter max utan detta knep, får man lägre marschfart osv…

 

På din etikett står att max effekt är vid 6200rpm, max rek rpm är 6500 fram till 2009 och 6300 för nyare maskiner (enligt vad jag såg på nätet, bäst att läsa i instrboken).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den är gjord efter 2009 så det är nog 6300 då men det står 6200 på etiketten på sidan 

vad för pitch/diameter skulle vara bäst för toppfart på en 50hk monterad på en HR 442 oftast med 2 personer i båten ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy