Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
syhe2000

HR 440/442 SC hastighet ?

Rekommendera Poster

HR 440/442 Topphastighet ? 
Vad får ni för maxhastighet i denna båt med 50hk 4 takt ? (GPS) Kom upp i ca 27-27,5 knop med 2 personer i hyfsat lugn sjö vet inte hur det är i jämförelse med andra 440/442:or men vet att andra båtar har högre topphastighet med samma motoreffekt (hk) också större båtar men 440/442an verkar vara rätt så tung för storleken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för svar även om ni inte har HR undrar mest vad folk får ut ur sina 50 hästare. Men såklart gärna 440/442 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en micore xw48 och 50hk 4T Honda som toppar ca 28 med en person och nogrann trimmining, 25 med 4 vuxna. 

Om du googlar honda körfakta kanske du kan hitta nåt om HR men det finns för Micore och där är topphastighet mycket högre men jag vet inte hur de mäter för samtliga toppfarter är ca 10% för höga. Jag har testat flera av båtarna i testet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej verkar som att din micore väger lite mer men ändå toppar högre hastighet? När jag testade var vi 2 personer men båten är också lättare så och mindre vilket borde hjälpa till med farten. Den är inte heller bottenmålad. Mätte du med GPS eller på tryckloggen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är så mycket annat som också spelar in. Kanske har du en propeller som är avsedd för bättre acceleration istället för maximal toppfart. Båtens skrovform är också starkt bidragande till fart. Djupt v kräver mer effekt osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

28 på gps och som sagt med noggrann trimning eller så mycket det går utan att den suger luft etc. Med bara lite mer för i vattnet så är det 26 knop. 

 

Nu har den varit i vattnet lite med aning beväxning och idag kom jag bara upp i 26.3 knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-06-21 vid 23:29 skrev syhe2000:

HR 440/442 Topphastighet ? 
Vad får ni för maxhastighet i denna båt med 50hk 4 takt ? (GPS) Kom upp i ca 27-27,5 knop med 2 personer i hyfsat lugn sjö vet inte hur det är i jämförelse med andra 440/442:or men vet att andra båtar har högre topphastighet med samma motoreffekt (hk) också större båtar men 440/442an verkar vara rätt så tung för storleken. 

Hej!

 

Jag har en 442sc med Mercury 50 hk, båda årsmodell 2022, nu ca 28 gångtimmar.
 

Ensam toppar den ut på 32,5 knop (GPS), kan säkert krama ur ytterligare en pinne med blank sjö. Mina tester har varit i mestadels lättsamt blåsiga förhållanden. Med två personer, 31 knop.

 

Prop: Spitfire fyrblands, minns ej mått men kan kolla upp det. 
 

Har båten på trailer, är således lika blank och fin undertill varje åktur.

Redigerad av Baraettkasttill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...