Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
magnuslarsson

Luft eller vatten i bränslet? MD5B

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

Fyllde på Diesel för första gåmgen sedan jag köpte min Sunwind 26:a idag. Efter ca 15 min motorgång så stannade den och kunde inte starta igen. När den får stå 20 min så startar den men stannar efter 10 sek. Och så håller det på. Luft som kommit in och stoppar flödet. Vatten i dieseln jag fyllde på med från full dunk som stått över vimntern. Någon som känner igen detta?

 

Mvh: Magnus

Redigerad av magnuslarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 en diesel har ingen förgasare.

2 prova att lufta motorn.

Finns det luft?

Får du bort den när du luftar?

Är bränslefilter tätt?

Är bränsleslang hel?

Lyckas du lufta systemet så provkör rejält innan du litar på motorn.

Du har troligen ett vattenavskiljare på bränslefiltret, töm den före du luftar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klok iaktagelse. Om.man tror det sitter en förgasare på en dieselmotor vet man följdriktigt inte hur man luftar en motor haha. Har haft bensinmotor alltid förut och har noll koll på dieaelmotorer och rätt kass koll på motorer generellt. Tack för lästipset. Återkommer om det finns fler frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gör det (återkom) lufta manuellt,spar batteriet om handpumpen inte tar kan det vara stopp i filtret/ledningen . först brukar man prova vrida motorn lite vänligen B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å innan du skruvar för mycket på filter mm så börja med en koll i tanken.

I dieseltankar kan det bildas något som kallas dieselbakterier. Dessa bildar svarta tjärliknande klumpar som lägger sig på botten av tanken. Sen riskerar de att åka med in bränsleröret som suger upp dieseln o sätter sig som en propp i röret.

 

Om du kommer åt att titta ner i tanken (via påfyllningsrör, tankgivare som går att skruva bort, manlucka) och se om det ser klart o rent ut i dieseln. Om inte så töm o rengör tanken innan du fortsätter med de tidigare skrivna råden.

 

Klumpar som ev satt sig i rören kan ibland gå att få bort (tillfälligt) genom att blåsa i röret mot tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för svar. Tanken rengjordes förra säsongen av gamla ägaren. Har bara haft "sjödiesel" i tanken utan RME. Borde väl ej bli bakterier på en vinter tro?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev magnuslarsson:

Hej. Tack för svar. Tanken rengjordes förra säsongen av gamla ägaren. Har bara haft "sjödiesel" i tanken utan RME. Borde väl ej bli bakterier på en vinter tro?

Med den skötseln så torde det inte vara något problem i tanken.

 

Har du kollat att blåsa baklänges i bränsleslangen mot tanken så det inte sitter kvar någon gammal propp i slang/rör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har gått fint fram tills jag fyllde på nu diesel från dunk. Gick 20 min och sen dog den. Går ej att starta. Om jag väntar 20 min startar den och går 10nsek sen dör den igen. Verkar slm diesel ej kommer igenom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tipps, det kan ha varit så att det kommit in vatten i bränslet, om du har ett förfilter med vattenavskiljare kan du kolla detta genom att lossa på dräneringsventilen som brukar sitta i botten på förfiltret/vattenavskiljaren. Kommer det då ut vatten blandat med diesel. En del vattenavskiljare har en glasbehållare längst ned. Se sidan 28. Det finns även en  bra beskrivning på sidan 27 - 28 på länken du tidigare fått. Är det mycket vatten i tanken måste man tömma tanken på diesel och vatten tyvärr.  

 

 

https://www.jon-erik.se/82ms/GDS_Handbok_MD2-MD17.pdf 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...