Rolle85 56 Posted June 21 Hej, efter hur många minuter skall skvallervattnet bli varmt på en utombordare? Share this post Link to post Share on other sites
Themariner 5 Posted June 23 Man kan inte svara på det, beror på hur mycket kraft du använder. Tomgång=lång tid och fullgas=kort tid. Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 1,741 Posted June 23 42 minuter sedan skrev Themariner: Man kan inte svara på det, beror på hur mycket kraft du använder. Tomgång=lång tid och fullgas=kort tid. Och även beroende på temperaturen i havet/sjön. Kan inte säga att jag någonsin känt en skvallerstråle som varit varmare än handvarmt. Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 395 Posted June 23 Det varierar. Oftast är strålen inkopplad före termostaten/erna såatt strålen kommer direkt efter start, men på vissa Merc/Mariner ex. 2T V6:or och troligen även din 125 är strålen ansluten efter termostaten. Då kommer strålen efter några minuter på tomgång. 1 Share this post Link to post Share on other sites
No_jah 154 Posted June 24 10 timmar sedan skrev guestsson: Det varierar. Oftast är strålen inkopplad före termostaten/erna såatt strålen kommer direkt efter start, men på vissa Merc/Mariner ex. 2T V6:or och troligen även din 125 är strålen ansluten efter termostaten. Då kommer strålen efter några minuter på tomgång. Där ser man. Men det låter som en väldigt dum konstruktion att skvallerstrålen kommer först efter att termostaten öppnat, för om vattenintaget av någon anledning skulle vara igensatt så är ju impellern körd långt innan man har chans att kontrollera strålen. Share this post Link to post Share on other sites
Mange249 457 Posted June 24 6 timmar sedan skrev No_jah: Där ser man. Men det låter som en väldigt dum konstruktion att skvallerstrålen kommer först efter att termostaten öppnat, för om vattenintaget av någon anledning skulle vara igensatt så är ju impellern körd långt innan man har chans att kontrollera strålen. Det kommer lite stänk innan, så man ser ändå att impellern fungerar. Det är snarare den smartaste konstruktionen iom att det är den enda lösningen där man ser att vattnet flödar genom hela motorn. Man ser även hur termostaten jobbar. Den vanliga lösningen är att ta strålen i botten på avgasplåten och då vet man bara att vattnet når botten av blocket. Har sett flera motorer överhetta trots stråle med den lösningen… 1 Share this post Link to post Share on other sites
No_jah 154 Posted June 24 55 minuter sedan skrev Mange249: Det kommer lite stänk innan, så man ser ändå att impellern fungerar. Det är snarare den smartaste konstruktionen iom att det är den enda lösningen där man ser att vattnet flödar genom hela motorn. Man ser även hur termostaten jobbar. Den vanliga lösningen är att ta strålen i botten på avgasplåten och då vet man bara att vattnet når botten av blocket. Har sett flera motorer överhetta trots stråle med den lösningen… Då förstår jag. Det bästa vore ju att motornnhade två skvallerstrålar, en som som sprutar så fort motorns startar som visar att impellern fungerar som den ska, och sen en skvallerstrålen som kommer igång när termostaten öppnar. Men om det är så det fungerar på dessa motorer så är det ju bra. Share this post Link to post Share on other sites
Rolle85 56 Posted June 25 De gäller en yamaha på 8hk 2-takt års 2000 Share this post Link to post Share on other sites
Rolle85 56 Posted June 26 Tog ut termostaten och den hade fastnat i öppet läge Share this post Link to post Share on other sites