Jump to content
Monday 27 June 2022
Rolle85

Kylvatten utombordare

Recommended Posts

Hej, efter hur många minuter skall skvallervattnet bli varmt på en utombordare?

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev Themariner:

Man kan inte svara på det, beror på hur mycket kraft du använder. Tomgång=lång tid och fullgas=kort tid.

Och även beroende på temperaturen i havet/sjön.

Kan inte säga att jag någonsin känt en skvallerstråle som varit varmare än handvarmt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det varierar. Oftast är strålen inkopplad före termostaten/erna såatt strålen kommer direkt efter start, men på vissa Merc/Mariner ex. 2T V6:or och troligen även din 125  är strålen ansluten efter termostaten. Då kommer strålen efter några minuter på tomgång.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev guestsson:

Det varierar. Oftast är strålen inkopplad före termostaten/erna såatt strålen kommer direkt efter start, men på vissa Merc/Mariner ex. 2T V6:or och troligen även din 125  är strålen ansluten efter termostaten. Då kommer strålen efter några minuter på tomgång.

Där ser man.

Men det låter som en väldigt dum konstruktion att skvallerstrålen kommer först efter att termostaten öppnat, för om vattenintaget av någon anledning skulle vara igensatt så är ju impellern körd långt innan man har chans att kontrollera strålen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev No_jah:

Där ser man.

Men det låter som en väldigt dum konstruktion att skvallerstrålen kommer först efter att termostaten öppnat, för om vattenintaget av någon anledning skulle vara igensatt så är ju impellern körd långt innan man har chans att kontrollera strålen.

Det kommer lite stänk innan, så man ser ändå att impellern fungerar.


Det är snarare den smartaste konstruktionen iom att det är den enda lösningen där man ser att vattnet flödar genom hela motorn. Man ser även hur termostaten jobbar.
 

Den vanliga lösningen är att ta strålen i botten på avgasplåten och då vet man bara att vattnet når botten av blocket. Har sett flera motorer överhetta trots stråle med den lösningen…

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev Mange249:

Det kommer lite stänk innan, så man ser ändå att impellern fungerar.


Det är snarare den smartaste konstruktionen iom att det är den enda lösningen där man ser att vattnet flödar genom hela motorn. Man ser även hur termostaten jobbar.
 

Den vanliga lösningen är att ta strålen i botten på avgasplåten och då vet man bara att vattnet når botten av blocket. Har sett flera motorer överhetta trots stråle med den lösningen…

 

Då förstår jag.

Det bästa vore ju att motornnhade två skvallerstrålar, en som som sprutar så fort motorns startar som visar att impellern fungerar som den ska, och sen en skvallerstrålen som kommer igång när termostaten öppnar.

Men om det är så det fungerar på dessa motorer så är det ju bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy