Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tofriis

Elutombordare som "häckpropeller"?

Rekommendera Poster

Man brukar ju säga att det inte finns några dumma frågor så jag kör på med detta inlägg 😜

 

Efter att ha sålt min Dominant 78 utan motor har jag en 2,1 kW elutombordare "över". Samtidigt har vi fått en väldigt trång plats för nya båten, en Compis 36 (separat tråd om det). Svåra momentet där är att lyckas styra kraftigt nog åt babord när vi backar ut från platsen. 

Tanken dök nu upp om att montera elutombordaren på aktern och låta den hjälpa till att styra, som en liten häckpropeller. Sedan när vi är ute drar vi bara upp den. 

 

Galen idé kanske? Alldeles för låg effekt?  Vad säger ni? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Liknande funderingar har ganska nyligen varit uppe i en annan tråd.

 

2,1kW är en ganska rejäl elutombordare, nästan 3hk. Så den borde göra en hel del nytta.

Men är det en 12V så har du väl väldigt rejäla kablar och riktigt kraftig batteribank till den, eller ?  För på 12V kommer den ju dra 175A.

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 hk i aktern är ganska klent om du har roder mm som stoppar rörelsen.

Håll den i aktern  och prova innan du gör mera ingående montage.

Allt beror ju på vind och vågor mm givetvis?

 

// Mats W

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Ska läsa där... 

 

Den är på 24 volt och planen är att placera batterierna i nära anslutning, så den biten fixar sig. 

 

Ja, bäst att testa utan fast montage såklart... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 2hk på min förra motorbåt (31 fot och 4 ton). Fungerade bra, så länge det inte blåste mycket. På nuvarande (36 fot och 6,5 ton) har jag 4hk, och det är fullt tillräckligt och lite till, nästan alltid. Båda båtarna hade lite köl, roder och rak axel med stoooor propeller.

 

Så 3hk - även om det är en segelbåt - kommer göra skillnad. Sedan är frågan om det är värt besväret, men sådana spörsmål är jag definitivt fel person att ställa (om man inte skall kasta sten i glashus)....😛

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra ägaren till min Albin 23 monterade en liten propeller som drivs av en elmotor under badbryggan. Minns jag rätt är säkringen på 10A och 12 Volt så det blir inte mycket effekt. Använder den sällan och kan inte säga att den orkar jobba mot någon värre vind men viss nytta gör den. Egentligen skulle man sätta den i ett rör för lite bättre effekt. 

3hk tror jag gör stor skillnad.

I trånga utrymmen är jag tacksam att jag har min lilla propeller även om den inte ger mycket hjälp för att skjuta båten i sidled, men jag kan styra när jag backar åtminstone. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Känns fortsatt positivt.

 

Min plan är att ta 7 eller 8 celler från en öppnad modul och seriekoppla dessa. Borde, om jag räknat rätt, ge ca 20 minuter drift på full effekt innan laddning behövs. Detta löser jag när landström är inkopplad. Blir ett litet lätt batteri på ca 6 kg. 

Reglaget borde jag nå relativt okej när jag står vid ratten, så jag planerar ingen fjärrkontroll. 

 

Om vi skaffar en gummibåt längre fram kan motorn användas även på denna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...