Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Vildljung

Hjälp att utvärdera skada på skrovet

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej båtvänner,

 

Jag har hittat en skada på botten av en båt jag köpte tidigare i veckan. Jag tror bara det är en ytlig skråma som lätt kan spacklas igen, men jag känner att jag vill ha fler ögon på den först (man vet ju aldrig). Uppskattar all feedback och alla förslag!

 

Skärmbild från 2022-06-20 15-46-44.png

Skärmbild från 2022-06-20 15-46-19.png

Redigerad av Vildljung

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt svårt för mig att tyda var skadorna är på båten. Har du fler bilder, kanske någon översiktsbild, så jag fattar var skadorna sitter?

Välkommen till MG!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är i fören, du kan se bilen bakom under botten på båten.
Hoppas den här bilden hjälper. Jag har markerat den plats där skadan är, fast på andra sidan båten.

 

//B

Placering_skada.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sag, svårt att säga, men det ser ut som en smärre skråma.

Skadan kan mycket väl tillkommit vi sjösättning eller upptagning, när båten skarapat i hålare för bakre kölrullen på vagnen eller liknadne.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bild. Det är fortfarande svårt att se hur allvarlig skadan är och hur den ska lagas.

 

Nu frågar du inte efter HUR du ska laga men här lite tips.

Generellt gäller att om glasfibern är skadad, ser spröd och torr ut, måste den ersättas med ny glasfibermatta mättad med polyester efter ordentlig slipning och tvättning med aceton (x flera).

Skadan måste lagas en bra bit ut från skadestället för att ge ordentlig styrka. Hur långt ut beror på hur och var. Ett bra tips är att slipa ur så det blir en ganska brant kant mot friskt material och sedan bygger man med matta och polyester upp mot denna kant och avslutar med en bit matta ovanför kanten.

Efter glasfibern är det gelcoat som målas eller spacklas på och sist topcoat. Jag brukar använda packtejp för att forma lagningen i den form jag vill ha den. Bäst på lagret med topcoat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju just det. Hur avgör jag om det är en skada i glasfiber? Min fråga är om att jag inte kan avgöra om det räcker med typ gelcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Vildljung:

Det var ju just det. Hur avgör jag om det är en skada i glasfiber? Min fråga är om att jag inte kan avgöra om det räcker med typ gelcoat.

Det ser du om du tittar närmre och du ser glasfibertrådar, ofta lite spretiga, i skadorna.

Ibland kan ytan dock se ganska homogen ut tills man börjar slipa eller peta. Det kan vara så att det först är då glasfibern syns. Iofs behöver det inte betyda att du behöver plasta (med matta) men av bilderna att döma ser det inte ut som enbart gelcoatskador. Säker kan jag dock inte vara baserat på dina bilder. Den första bilden verkar vara ganska djupa skador men svårt att se ordentligt.

Sen ska man ju göra en totalbedömning om man vill göra ett större jobb och få det bra eller ett mindre och komma ut på sjön. Igen, svårt att bedöma efter de bilder du hittills visat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...