Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
daniel_168

Service på Mercruiser i Umeå?

Rekommendera Poster

Hej, nu har det inköpts en ny skuta. Det blev en Bella 640C med en nyare Mercruiser inombordare på 135 hk. Eftersom båten har stått på land de senaste fem åren så hade jag tänkte inleda med en motorservice. 

 

Men jag hittar ingen som gör detta här i Umeå! 

 

Är det någon som kan tips om verkstad som utför jobb på en Mercruiser i Umeå med omnejd? 

 

Vänligen, Daniel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått negativt svar av ett gäng tänkbara verkstäder

 

Yamaha Center - nej tack, servar bara Yamaha

Mera Fritid - Nej tack hör med Båt och släp. 

Båt och släp i Umeå (som servar Mercury) - Nej, inte Mercruiser. 

Olles servicebil - Nej, servar bara utombordare

Car Service Väst (Meca) - nej, inte sådana uppdrag (tänkte testa med att fråga en bilverkstad). 

 

Börjar känna mig lite stressad faktiskt. Om något går sönder finns det ingen här som tar sig an jobbet... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske för sent att skriva det nu, men det vanligaste rådet man får här på MG vid båtmotorinköp är att köpa en motorn som man får bra service i närheten. Gärna från den som utför service för då får man ofta företräde.

 

Finns det inga instruktionsfilmer på YT som du kan använda, 3 liters Mercruiser är en väldigt tålig maskin med rötter i 60 talets amerikanska motorer.

 

Eller kanske kolla med veteranbilsklubben hur de gör när de återsstartar  motorer som stått länge.
Största risken måste väl vara gamla oljor som blivit stela och skapar friktion isf att smörja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jan. Jag trodde i min enfald att Båt och släp som servar Mercury också servade Mercruiser. Men jaja, nu är det såhär. 

 

Jag får skola om mig till båtmekaniker helt enkelt. Laddade ner en manual till motorn och där finns schema för underhåll och lite punkter man ska kolla. Oljefiltret sitter lite illa till tror jag så jag hoppas på lite tips från nätet (t.ex. YouTube).  

 

Och sen hoppas jag att den amerikanska kvaliteten håller vad den lovar och att motorn bara tuffar på helt enkelt. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen! Är det någon som av denna bild kan utröna hur jag ska koppla batterierna? Det är alltså plats för två batterier. Och det är fyra klämmor. Att den röda ska till plus och den svarta till minus känns ju logiskt. Men sedan är det en som är blå och en som har både blå och svarta kablar. 

 

Någon som vet? 

 

Och vilka batterier ska man köpa tro? 

Batteri Bella.jpg

Redigerad av daniel_168

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går ju bara att gissa.

1. Röda till plus.

2. Grövre blåa borde gå till generatorn och därför vara kopplad till batteriplus. Det bör vara lätt att kolla.

3. Övriga till minus. Den grövsta svarta borde vara motorminus.

 

Var det inga kablar för att koppla ihop 2 batterier eller satt det bara 1?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polskorna är ju märkta med + eller - så det borde gå att lösa!!!

Dessutom är det olika storlek på + resp.- polerna på batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kane och Rascal. Jag kunde skruva bort innertaket i den högra stickkojen och då fick jag full insyn i hur allt var kopplat "under ytan" så att säga. Det stämde utmärkt och nu har jag installerat två batterier - förhoppningsvis helt korrekt. 

 

Om någon kunnig är kvar här i tråden så har jag nu ytterligare en fundering. Jag kollade alla vätskorna och blev lite fundersam över den här "pipen" (se bilden). Det känns som att den borde gå till ett expansionskärl för kylarvätskan. Men något sådant finns inte. Och med tanke på hur tätt motorbrunnens lock sitter mot motorn så förstår jag inte heller vart man skulle få plats med ett sådant. 

 

Funkar det utan expansionskärl, dvs. att eventuell kylarvätska som man fyllt på för mycket bara spottas ut genom pipen?

Mercruiser kylare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expansionskärlet behöver inte sitta över motorn. Normalt sitter det på sidan av motorn eller på skottet bredvid motorn (jag har skottmontering på min båt).

Från uttaget drar du en slang som ansluts i locket på expansionskärlet. Sedan ska det sitta en slang inne i expansionskärlet som slutar strax ovanför botten i kärlet.

När kylvatten trycks ur motorn (det sitter en övertrycksventil i locket) så rinner överskottet ner i expansionskärlet. När motorn svalnar så sugs kylarvatten tillbaka genom slangarna o in i motorn. Kylarlocket fungerar som en backventil där "återsugningen" har mycket lättare att passera tillbaka in i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...