Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
vizual54

Tips till nybörjare

Rekommendera Poster

Har ett gammalt skrov, Crescent 465, jag tänkte jag skulle göra i ordning. 
Fören ser ut som på bild och behöver lite omvårdnad. Hur ska man fixa detta bäst?
Biltemas lamineringsepoxy som blandas med mikroglasballonger till spackel och spackla igen? 

Båten verkar inte ha någon primer eller epoxibehandling utan bara målad rakt på gelcoaten. Ska man ta bort nuvarande färgrester och lägga ett par lager epoxi?

Vad är i så fall bästa sätt att få bort gamla färgen? Färgbortagningsmedel eller bäst att slipa?

B6260F8A-A64C-49C8-AB0D-F900B7126B49.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade slipat upp ordentligt, gärna öppna till laminatet i en 5-10cm bred fasning runt skadan, och sedan lagt glasfiber och polyester/epoxi och slipat om vartannat tills formen är återskapad. Är laminatytan man plastar mot torr, uppruggad med elakt papper (36 eller grövre) och noga tvättad med aceton så sitter en sådan lagning jättefint. 

 

Risken med den typ av epoxispackel du föreslår är att det släpper då det är stelt och inte kan hänga med i det mer flexibla skrovets rörelser i vågor, tempskiftningar och eventuella nya smällar mot stäven. Till små lagningar som påverkas mindre av skrovets rörelser är den typ av spackel bättre lämpat. 

 

Du kan använda polyester och matta (snabbt, billigt) men bör då lägga på ett tätskift efteråt. Topcoat eller någon form av epoxi. Ifall du ändå vill lägga epoxi i någon form över hela skrovet utgör detta så klart inget tillägg i arbetstid eller kostnad.

 

Använder du epoxi med väv eller matta (obs! pulverbunden matta till epoxi) till lagningen så behövs ingen ytterligare behandling, du kan måla bottenfärg över lagningen bara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här gjorde jag. Duger åt mig

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4647228#p4647228

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4651966#p4651966

 

Nu återstår lite slipning av epoxi laminatet och så blir epoxi svart bottenfärg, me så många lager som det står på beskrivningen. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförliga svar. Blir lite större projekt än jag tänkt från början då. 
Om jag skulle köra väv eller matta och epoxi. Är det fortfarande samma epoxi man använder?

Dvs https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-2000045082


Vilken väv eller matta bör man använda? 300g/m2 eller 450g/m2? Är den senare tätare eller grövre fibrer och mer svårjobbad? 
Vad är pulverbunden matta?

 

Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska gå på polyester + topcoat och strunta i epoxyprimer. Eller köra epoxi direkt med matta då det är under vattenlinjen och det ändå ska på bottenfärg. Det blev för många parametrar helt plötsligt 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva jobbet är ganska enkelt, det är det där med att reda ut alla begrepp först som är lurigt i början.

 

Väv ligger bäst på plana och enkelt välvda ytor. En matta har ingen särskild riktning i fibrerna och kan utan vidare läggas runt en dubbelt välvd yta som stäven.

 

Lättare matta har ofta finare fibrer än en grövre och blir smidigare. Mattorna går också att dra isär till tunnare lager om så önskas. 

 

Vanligtvis är mattans fiber bundna i en emulsion som löser sig i polyesterns styren. Lägger man epoxi på en sådan matta så låter den sig inte vätas lika bra. För epoxi finns särskild pulverbunden matta men det är ett undantagsfall så står inget angivet kan du räkna med att matta är emulsionsbunden och bara lämplig för användning med Polyester. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Allt klarnar när du står framför hyllan på Biltema. 

Står klar vad, som passar samman med Epoxi. 

Köp även till en sån aluminiumroller, den smalare för att rolla ut luftblåsor och billiga, penslar. 

Samt aceton för rengöring av rollern. 

Innan epixin härdar! 

 

Jag la på ett lager väv och baddade på epoxi med pensel. Rollade. 

Strax på med nästa lager. 

Och samma procedur. 

 

6 - 8 lager där det var hål, annars tre. 

 

Allt innan första lagret härdade, typ vått i vått. 

 

Blev mycket bra. 

 

Epoxi på Gelcoat är mindre bra. Slipa bort Gelcoaten där du ska laminera. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu bär det av till Biltema för inhandling av matta, polyester, gelcoat, härdare, paraffin, penslar, aluroller och vanlig roller. Har säkert glömt något. 
Stämmer det att gelcoat är polyester+pigment. Dvs eftersom jag ändå ska bottenmåla båten kan jag göra topcoat av polyester+paraffin+härdare?

Ska bli kul projekt att lära sig laga lite glasfiber. Skönt att ha en båt det inte gör jättemycket om det inte blir så snyggt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-20 vid 11:15 skrev Virvelvind:

Du kan använda polyester och matta (snabbt, billigt) men bör då lägga på ett tätskift efteråt. Topcoat eller någon form av epoxi

Nej, topcoat är inget "tätskikt", det är bara färgad polyester. Blir inte tätare av det, men lite snyggare kanske. Och eftersom resten av båten inte är epoxibehandlad är det ju overkill att göra det på denna lilla bit....

 

1 timme sedan skrev vizual54:

Nu bär det av till Biltema för inhandling av matta, polyester, gelcoat, härdare, paraffin, penslar, aluroller och vanlig roller. Har säkert glömt något.

Ser att du inte tänker köra med epoxi, utan laga polyester med just polyester. Det tycker jag också. Förstår inte att alla ropar "epoxi !"  så snart det är en lagning av glasfiberarmerad polyester, och försöker sprida en rädsla hos frågeställaren att det annars inte kommer fästa o.s.v. Jag har gjort massor i polyester, inkl förlängt skrovet under vattenlinjen och aldrig haft några problem. Men det är klart - du måste rugga upp ordentligt och rengöra med Aceton. Flera gånger.

 

1 timme sedan skrev vizual54:

Stämmer det att gelcoat är polyester+pigment. Dvs eftersom jag ändå ska bottenmåla båten kan jag göra topcoat av polyester+paraffin+härdare?

Topcoat är gelcoat + paraffin + härdare. Den rena opigmenterade polyestern härdar helt ok även på ytan utan paraffin. Jag hade dock kanske (om inte annat så för syns skull) dragit på ett lager Topcoat innan bottenmålningen så blir det lika som på resten av båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Exempel på försök att laga polyester med polyester. 

 

Nu vet jag inte hur mycket som förberetts genom att slipa bort Gelcoaten och tugga upp polyeste/glasfiber. 

 

Man kan lugnt säga att det bara var ett otätt skal. 

 

På badtunnan av polyester som jag byggde om använde jag epoxi. 

Den håller än 10 år senare. 

 

Blev nån hundring dyrare. Men den kostnaden tog jag. 

Både på badtunna och plasteka. 

 

Vilka övriga nackdelar finns det med Epoxi gentemot polyester? 

 

 

IMG_20220518_094322.jpg

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Hybro:

Nu vet jag inte hur mycket som förberetts genom att slipa bort Gelcoaten och tugga upp polyeste/glasfiber.

Sannolikt inte gjorts några förberedelser alls. Det är en ren prestation att misslyckas så fatalt med en polyesterlagning - om det nu verkligen var polyester under och inte epoxi....

Precis detta jag menar med skrämselpropaganda när det gäller polyester. Man har ingen aaaning om förutsättningarna, men jämför ändå. Ungefär som att man tycker sig ha belägg på att prylar från Biltema generellt är kass och kan förstöra motorn eller annat på nolltid  (kontra Fina Båtbutikens) utan att gå in på några omständigheter eller förutsättningar 😛.

 

Har du väl lagat med Epoxi går det inte lägga vad som helst utanpå. Vid lagningar långt senare kan det också bli problem, då kanske man inte ens vet vad som är under.

 

Visserligen luktar polyester, men för det finns billiga masker. Epoxi är bedrägligt då den inte luktar men kan vara mycket allergiframkallande vid hudkontakt.

Jag använder också epoxi, det är inte det. Men det får inte bli osakligt och ja, nästan religion av det.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Topcoat är gelcoat + paraffin + härdare. Den rena opigmenterade polyestern härdar helt ok även på ytan utan paraffin.

Och det finns väldigt många färger av gelcoat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom lite midsommar och annat i vägen men igår fick jag äntligen lite tid över och lade mig på garageuppfarten och kladdade. 
Då jag inte hade möjlighet att vända på skrovet blev det hela lite svårare än det borde ha varit. 
Fick ta en plywoodskiva och lägga mattan på och sedan rolla in polyestern. Sedan kunde lyfta upp mattbiten och placera på skrovet och sedan fylla på med mer polyester. 
Blev under omständigheterna ganska bra ändå tycker jag. Tyvärr såg jag ett par luftbubblor i morse i sista lagret. 
Nu återstår lite slipjobb och måla gelcoat. 
Hur många lager gelcoat brukar man måla och hur tjockt blir ett lager ungefär?

55D16F81-A9BF-426E-AA3E-72C8CD709ACE.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vizual54:

Hur många lager gelcoat brukar man måla och hur tjockt blir ett lager ungefär?

Har inget svar på dina frågor men de flesta båtar jag har jobbat med har minst 5 mm gelcoat i botten, vilket det här ju är frågan om.

Om jag skulle ge mig på detta, och inte kunde vända på båten, så skulle jag måla ca 5-6 lager gelcoat. Det är lättast att få övergångarna mellan lagning och gammal gelcoat att se bra ut om man har en ganska skarp kant som dock bör vara något fasad. Sedan tejpar man med målartejp på den gamla gelcoaten med lika många lager tejp som man tänker måla och tar bort ett lager tejp efter varje målning. Lite pyssligt att tejpa (och ta bort bara ett lager) men man lär sig. Kom ihåg att det sista lagret gelcoat ska vara topcoat, dvs gelcoat med lite paraffinlösning iblandat. Börja på något mindre synligt ställe så lär du dig ganska snabbt.

Sen slipning med mindre och mindre grovt våtslippapper och sist polering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev ChristerN:

Har inget svar på dina frågor men de flesta båtar jag har jobbat med har minst 5 mm gelcoat i botten, vilket det här ju är frågan om

Oj, det var mycket !  3mm har jag erfarenhet av, men 5mm har jag nog inte sett.

Hursomhelst så måla minst ett par lager. Du känner lite när det verkar täcka fint - och lite till. Gelcoaten har ju inget med hållfastheten att göra, mer estetiskt, så tjockleken är inte kritisk på ett sådant ställe.

Skillnad är kanske om man skall polera/rubba mycket för att få upp ytfinishen på ett iögonfallande ställe. Då vill man ha material att jobba med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar. 3mm gissar jag att det är på denna båt. 
Får inte riktigt ihop det med hur tejpandet fungerar. Men det spelar ju inte så stor roll på detta ställe som ändå ska få bottenfärg på sig. 
 

Säg att jag målar 5 lager gelcoat. Hur många av dessa ska vara topcoat? Typ 2? Eller bara det sista?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är det slipat och första lagret gelcoat är målat. När kan man måla nästa lager? Ska det härda helt och sedan slipar man och målar nästa?

Eftersom jag var lite ivrig och försökte måla på för tjockt blir det hur som helst en del slipning innan nästa lager. 
Note to self: Slipa inte glasfiber i kortärmat. Åk och köp en skyddsoverrall. 
 

Men det blir nog ganska bra det här. Fullt tillräckligt i alla fall. Hade kunnat lägga mer jobb på slipningen men det är ju under vattenlinjen så det fick vara. 
Tack för alla tips och råd. Glad att ni fick mig att gå på polyester+glasfiber spåret. Har varit väldigt lärorikt. 

6B07C312-5562-4B81-8A25-8DBC2F5889E5.jpeg

F449A704-22ED-443C-A91F-4025B0D62651.jpeg

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev vizual54:

När kan man måla nästa lager?

Jag brukar lägga på nästa lager efter natten och har för mig att det är bra om det undre lagret är lite ohärdat. (Nu låter det som om jag gör detta jätteofta men så är det inte. Var säkert 10 år sedan jag plastade senast!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...