Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
hallonBoat

Md5, vilken glykolfärg skall man välja?

Rekommendera Poster

Efter m renovering av min MD5b är det nu dags att fylla glykol av valfri färg i kylsystemet, men jag blir inte klok på vilken  färg jag skall välja. 

Till andra motorer verkar grön ofta användas, grön och gul verkar även vara färgen volvo rekommenderar. 

Blå har jag förstått är den giftigaste men  också den snällaste mot packningar och aluminium. 

 

Har även hört att någon färg skall ha en rengörande/smutslösande funktion. 

 

Hur som helst, vilken färg borde jag välja till.min md5? Vilken färg använder ni själva? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färg är ingen säker metod för att avgöra vilken typ av glykol det är.

I princip handlar det om två typer: etylenglykol och propylenglykol. Den första är extremt giftig, medan den andra är i stort sett ogiftig (i små mängder förekommer den som tillåten livsmedelstillsats med beteckningen E1520).

Vad för färgämne tillverkarna valt att tillsätta har inget med glykoltypen att göra, särskilt inte över tid. Det enda säkra är att pumpa ut och skölja rent kylsystemet, och därefter fylla med önskat frostskyddsmedel.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I gamla maskiner såsom MD5 brukar jag köra på vanlig blå av billigare kvalisort tex biltemas.
Inbillar mig att det på den tiden inte fanns något annat för konsumenten att tillgå än den gamla blåa och vad annan nyare longlife-glykol gör med packningar vågar jag inte riktigt chansa med.
Men det är bara mitt resonemang, ingen sanning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt till den gula varianten, körde blå innan.

Orsaken: Läste på dunken att den gula innehåller korrisionsskyddande medel vilket den blå av samma tillverkare inte har. 

Våra gamla gjutjärnsspisar tenderar ju till att rosta invändigt efter ett tag. Kan man tillsätta bromsmedicin som förlänger livslängden lite, varför inte.

 

Kör GM 4,3 V6 med ursprung i 50-talets cheva V8:or.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...