Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Minska kylboxens elförbrukning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

För några år sedan installerade jag ventilationsgaller till utrymmet där kylboxens sitter och fixade så att kompressorns befintliga fläkt sög svalare luft från kölsvinet.

 

Varvet hade monterat kompressorn under diskbänken utan någon ventilation, känns inte smart. Tidigare var det väldigt varmt under diskbänken.

 

Häromdagen var det väldigt varmt i seglingsområdet när vi var på bussutflykt över dagen, när vi kom till båten kl 20 var det 37 grader C i salongen, troligen ännu varmare under dagen.

Vattnet kan ha varit 20-22 grader, tyvärr kollade jag inte.

Hade placerat en mätprobe bredvid kompressorn som loggar temp och fuktighet, min tolkning är att luften från kölsvinet varit god hjälp att sänka arbetstemperaturen.

CD963F6B-26D4-4288-8FF7-9ECCC4A25889.jpeg

 

 

3D26BFCC-77E2-4AF6-8914-756551FEC5D7.jpeg

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag isolerade väggar och golv utvändigt på kylboxen med fogskum. 

Gjorde stor skillnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har använt 2 komponents PU skum (slutna celler) för isolering av 3 båtars kylboxar, på Hansen reducerades kompressorns körtid med ca 50% så jag håller med om vilken nytta det gör på dåligt isolerade/oisolerade boxar.

Tyvärr har jag inte orkat isolera kylboxen ännu på pensionärsbåten, har inspektionskamera och skall vid tillfälle fortsätta att undersöka hur det går att fogskumma kontrollerat (vill inte fylla hela båten med dyrt skum).

Inte lika akut nu då vi i år ligger i gästhamnar med landström men nästa år lär det bli en del svajankring så det är en drivkraft att få förbättrat isoleringen.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få koll på hur mycket ventilationen kring kompressorn påverkar strömförbrunkningen gjorde jag ett expriment på en nyköpt Istherm CR65 för några år sedan.
När den stod fritt i ett ett 22 gradig rum drog den i genomsnitt 0.6A, samma som databladet. 
Om jag satte en papplåda över kyskåpet drog den 1.4 A.

Sedan monterde  jag en PC-fläkt som blåste in luft under lådan hela tiden.

Då drog den 0.9A.

I min sista test lät jag bara fläkten gå när kompressorn gick. Då drog den 0.6 A igen. 
Slutsatsen var att låta luften kring skåpet vara stilla eller kallt när ingen energi tillförs skåpet. 
Om ventilation skall tillföras bör det göras när kompressorn går för då tillförs energi som skapar värme. 
Vet inte om det är till någon hjälp men en rätt nördig test var det. :)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Isotherm CR65 ser ut att likna en miniatyr av ett villa/hem kylskåp. 

Alltså själva skåpet med kompressor och kondensor. I en o samma enhet. 

 

Kolla baksidan av ett villakylsskåp, där finns en slinga / kondensor, som ska avge värme till omgivande luft. 

Samma som kondensor i fronten på en bil med AC. 

 

Det jag skrev ovan är ett originalskåp/låda i en båt. 

Numer kompletterad med en

fristående kompressor och dess kondensor i närliggande ventillerat stuvutrymme under vattenlinjen. 

När jag isolerade skåpet/lådan, så berörde det inte kompressor kondensor, fläkt med tillhörande delar, att göra sig av med värme till omgivningen. 

 

Så min isolering ger samma resultat som Skipper beskrev. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Hybro:

Det jag skrev ovan är ett originalskåp/låda i en båt. 

Numer kompletterad med en

fristående kompressor och dess kondensor i närliggande ventillerat stuvutrymme under vattenlinjen. 

När jag isolerade skåpet/lådan, så berörde det inte kompressor kondensor, fläkt med tillhörande delar, att göra sig av med värme till omgivningen. 

 

Det låter som en ännu bättre lösning. Det set ju ut som de flesta kylskåpen har lite extra längd på kopparröret för att kunna flytta iväg kompressorpaketet.

Det är bra att slippa extra fläkten.

PC-fläktar som trycker in kall luft bakom kylskåpet kan ha nackdelen att man kan får unken luft där kylskåpet står. Jag testade det i min tidigare båt. Då jag fick en mysig motorrumslukt i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mitt troende är att:

• isolera kylboxen

• hjälpa kompressorn med ”sval” luft tex från kölsvinet

• solpaneler för batteriladdning

• lithium batterier

• Extern regulator till generatorn tex Balmar MC-618/614

 

Jag är nästan där, kvarstår isolering av box och programmering av äldre MC-614 för LFP.

 

Luktproblem känner jag igen, vår approach är att rengöra i kölsvin, motorrum, i garderober, bakom inredning/under durkar 

isamband med andra jobb. Inte kul med båtdoft 

 

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...