Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
1stPeregrine

Linjering propelleraxel-backslag, TAMD 41 & HS1

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har jobbat ett antal timmar med att få till linjeringen & därmed vibrationer från motor/drivlina.

Nu har jag kommit så långt att den går bra & i stort sett vibrationsfritt på de flesta varvtal, men nu efter motorlyft & renovering så är jag nog känsligare än jag varit tidigare så jag behöver råd hur jag skall justera vidare, jag har stannat nu för att inte riskera midsommar, men jag har gjort en skiss hur jag kommit fram till nuvarande injustering, nr 3.

Min fråga är hur/vilken(a) motortass skall jag justera på nu?

Min bild visar hur inmätningarna har sett ut från de 3 sista justeringarna. Allt sett bakifrån backslaget & skall läsas höger till vänster. 

Jag har vridet klämfläns/backslagsfläns motsols ett kvarts varv varje gång & mätt då dvs 4 mätningar per varv, färg följer vridningen.

Siffror inom parantes anger att det knappt går att få in 0,10 mm.

Jag är inne på att sänka vänster bak, tyvärr är den den j-ligaste under intercoolern & trångt som den...Nimbus 3003 ger inte många mm på babordssidan i motorrummet, men skulle vara tacksam för ny input som inte är fast i mina tankar. 

 

20220619_162722.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska till att linjera nu. 

Kanske inte på samma sätt som Du gör, vilket säkert är bra. 

 

Jag förutsätter att de som ursprungligen svarvade klämflänsarna och borrade hål för axeln, fick till ett bra, resultat. 

Alltså utan kast. 

 

Lossar de skruvar som håller ihop flänsarna. Skjuver isär och kontrollerar så att axeln kan röra sig upp och ned sant och sidorna lika mycket i propeller trumman. Givetvis med utgångsläge att flänsarna är mitt för varandra. 

Detta är att kontrollera grov inriktningen av motor och backslag mot via axeln mot propeller trumman. 

 

Så tar jag ett valfritt bladmått. 

Skjuver så nätt isär flänsarna, så att bladmåttet snött går in. 

Känner efter med detta så att det är lika motstånd på fyra ställen, sidor och uppe och nede. 

Utan att snurra någon av flänsarna. 

 

För första gången ska jag även kolla på det sätt som beskrivs ovan, alltså att vrida en av flänsarna mm. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

För första gången ska jag även kolla på det sätt som beskrivs ovan, alltså att vrida en av flänsarna mm. 

Du ska givetvis vrida bägge flänsarna, dom sitter ju skruvade men med liten springa för bladmåttet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Du ska givetvis vrida bägge flänsarna, dom sitter ju skruvade men med liten springa för bladmåttet.

Jag följde bifogad beskrivning.

Vad jag inte riktigt får ihop med min egen justering är att om det är ett fel i justeringen borde det ju vara på samma ställe hela tiden när jag roterar kopplingen, vilket inte stämmer med min justering, (om den nu är korrekt gjord!).

Är det möjligt att någon av flänsarna är skeva? Det är ju grovt gods.

All input är guld värd.

justering Klämfläns-Backslag.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Själva flänsen är säkerligen "rak". 

Skulle tro att om du putsar upp den plana ytan från fett och smuts med smärgelduk, då den roterar, så 

är nog den ytan helt plan vid rotation.

Är nog närmast en synvilla.

Mät med t ex indikatorklocka, så kommer du att se att det är minimalt. 

 

Nu är inte flänsen monterad med tryckpassning på backslagets axel. Visst spel finns det. 

Endera krysskil eller splines låser. 

Så radiellt, i sidled kommer det att bli ett minimalt kast. Vilket syns på filmen. 

 

Huvudsak är att linjeringen blir rätt, så det inte finns krafter som vill böja axeln. 

 

Detta är min övertygelse. 

 

Ser att det finns två sätt att linjera. 

Så som du gör. Med att rotera kvarts var på en fläns o mäta. 

 

Andra (t ex jag), lossar de fyra skruvarna något. För in ett bladmått och så att säga nyper fast blad måttet lätt. 

Drar ur blad måttet och kontrollerar på de andra tre ställena av fyra. 

Försöker att justera motor och backslag så att bladmåttet går snött in på alla fyra ställena. 

 

Vilket sätt som är bäst, råder det säkert delade åsikter om😋

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...