Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Merrix

Tid från Stockholm till Sigtuna?

Rekommendera Poster

Hej. Undrar om någon vet hur lång tid det tar från City (Wasahamnen) till Sigtuna om man kör 25 knop där man får. Det är ca 30 distans, men antar att stora delar av sträckan är fartbegränsad, och man ska väl igenom slussen i Hammarby också. 
Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla på sjökort eller eniro.se; där framgår alla hastighetsbegränsningar. Glöm inte att räkna med tid för slussning också. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Ja man kan kolla i sjökort och sedan sätta sig och försöka räkna och addera en gissad tid för slussning. 
Men jag undrade om det fanns någon här som gjort den turen och vet hur lång tid det tar!

Tackar igen på förhand och hoppas på svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid chansa lite för att få fram den längsta tiden det bör ta.

Högst 10 M är fem (eller 7, eller 12 knop), så då tar den delen högst två timmar

Resten är fri fart så det blir en knapp timme till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna med 1,5 timme från Wasahamnen till Årstaviken. Där ifrån är det sedan typ 30 Nm till Sigtuna, 2,5 timme till. 4 timmar bör du räkna med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller att passa broöppning i Stäket. Vill minnas att den öppnas en gång per timme vid halv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, jag gissade bara utifrån att det var 30 M som TS skrev.

Bra att Kane korrigerade med bättre uppgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det för enkelt att starta på förmiddagen och sen åka till man är framme. Glöm inte att njuta av resan det är en trevlig sträcka. Det går ju även att stanna och fika om man vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äre kappkörning p g? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar lägga upp en rutt i Eniro på sjön och sätta ca 12knop som medelfart. Tycker ofta det stämmer rätt bra då med att man drar av på farten emellanåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på ca 3 timmar om du stressar och slussen/broöppning klaffar perfekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Och till alla som ifrågasätter frågan, nej det är inte kapplöpning, ja man kan åka på morgonen och komma fram när man kommer fram.

Men nu är det så att denna tur är en del av en större resa där det finns hållpunkter som inte får missas. Kommer inte kunna åka från Stockholm förrän sen eftermiddag, och vill inte komma fram till Sigtuna för sent och inte behöva åka i dåligt ljus.

Därför hade det varit perfekt för mig att höra av någon som hade åkt turen själv och kunde dela med sig av sin erfarenhet kring hur lång tid det tar.

För övrigt är väl ett forum som detta helt värdelöst om svaret på varenda fråga blir "läs manualen", "ring en auktoriserad verkstad och fråga", "googla", eller "vad spelar det för roll?". Varenda fråga som ställs här går ju såklart att få svar på via någon annan mer formell kanal. Men hela syftet här är att fråga efter andra medlemmars erfarenhet, och kanske därmed spara lite tid, och ha lite trevligt utbyte på kuppen. Och varenda fråga är ju viktig för den som ställer den.

 

Men tack igen till de som svarade. Jag räknar med att det tar ca 4 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Merrix:

För övrigt är väl ett forum som detta helt värdelöst om svaret på varenda fråga blir "läs manualen", "ring en auktoriserad verkstad och fråga", "googla", eller "vad spelar det för roll?"

Fast samtidigt blir det ju sådana svar man får man får när man ställer frågor av typen "mamma, var är mina strumpor?", dvs frågor som man lätt kan kolla upp svaret i t ex en manual, och då får man kanske vara beredd på svaret "leta lite själv".

 

Andra frågor är mer kluriga och behöver djupare diskussioner och inte lätta att hitta svaret på i manualen, en enkel googling eller lägga två minuter på att mäta på en karta och räkna lite mellanstadiematte.
🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OT

 

Ja... Tiden är pressad. Ibland hann man inte med att gå på toaletten. 

 

Tur man numer är pensionär. 

Det som till nöds inte hinns i dag, får jag ta nästa vecka eller när vädret blir bättre. 

 

Men å andra sidan, ju mer andra jobbar, så kanske jag får ökning av pensionen. 

 

Så hejja på... 

 

BT

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Tiden är pressad. Ibland hann man inte med att gå på toaletten. 

Tur man numer är pensionär. 

Det som till nöds inte hinns i dag, får jag ta nästa vecka eller när vädret blir bättre. 

Oj, det låter tufft.....😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...