Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
GaSaLe

Ny medlem till havs

Rekommendera Poster

Hej! 
 

Vi har länge funderat på att skaffa en motorbåt för dagliga turer. Men pga. Brist av tid att undersöka vilken typ av båt man ska välja så har tankarna legat på is. 
 

nu är tankarna igång igen och skulle uppskatta om man kan få någon bra tips på vilka modeller som rekommenderas? 
 

Följande önskar vi:

- Kapell/Solskydd 

- Motorbåt

- 4 takts motor

- Helst en inombordare (men har ingen erfarenhet om vilka för & nackdelar det följer med inombordare) väljer det då det ser ”säkrare ut”. 
- Båtlängd: 6m 

- Har ingen båtplats för tillfället - men får hjälp med att skaffa plats (beroende på båttyp)
 

- Bifogad bild är en favoritlåt som önskas - men har ingen erfarenhet om vilken modell det är. 

2D94EE61-7312-4A64-9938-BDE6953817F3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett prisspann är inte fel att nämna. Favoritbåten är klart över 6m, men den kanske bara är en dröm i nuläget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Favoritbåten är en dröm, ja - men en liknande modell i mindre variant om det nu finns? 
 

Vår budget sträcker sig till 250.000kr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan få min Uttern 6000 med nästan ny fyrtaktsmotor 80 hk, mycke utrustning samt trailer med elwinch för 135t

Båten finns på land på Bokenäset Västra Götaland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev GaSaLe:

Favoritbåten är en dröm, ja - men en liknande modell i mindre variant om det nu finns? 
 

Vår budget sträcker sig till 250.000kr. 

Bilden du visar tycker jag påminner om Bavaria. Lite mer än Er budget dock. 
En Nidelv 23 DC targa kanske?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kolla in Sea Ray i olika storlekar och prisklasser. Amerikansk, serieproducerad båt. Jag skulle vilja påstå att man får rätt mycket för pengarna jämfört med nordiska båtar som säkert håller hög kvalitet men som tillverkas i mindre serier och därmed blir dyrare. 

 

Den här är 6 m: https://www.blocket.se/annons/stockholm/sea_ray_230_ov__2000/101524016

 

Er drömbåt har kabin(er) att sova i. Om ni absolut behöver det så bör/måste ni gå upp i storlek och då blir priset annorlunda, om ni inte skaffar en äldre båt typ den här med de för och nackdelar det kan innebära: https://www.blocket.se/annons/goteborg/sea_ray_270_da___290_sundancer/101042303

 

Som första båt och om ni är ovana ägare så skulle jag definitivt satsa på något mindre/enklare (typ 6 m) än större. Större båt och mer utrustning/finesser innebär högre kostnader, mer saker som kan gå sönder etc. Keep it simple. Men är man den äventyrliga typen som gillar att mecka så gäller inte den regeln :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken båt ni väljer och hur gammal den är: se till att motorn är bra. Ta med nån som har koll på motorer. Lita inte blint på vad säljaren säger. Se till att det finns kvitton på saker. Finns inget som gör en så less på båtlivet som strulande motorer (förutom svårfunna läckage, som också dyker upp när man minst anar det), speciellt inte om det sker samtidigt som man är ute...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni inte haft tid att kolla på båtar så kan man ju säga att tid behövs för att underhålla och fixa med sin båt,

Tid och bra Plånbok:P

En viktig fråga är om du har tänkt att serva motorn själv eller om det blir en verkstad för det, 

Om man är nybörjare så kan man ändå lösa det på en utombordare men jag skulle inte rekomendera att ge sig på en inombordare om man inte är så händig, Då kan det vara bra i sin budjet att ha med kost för service på verkstad som dessutom inte är lika lätt att nå som en bilverkstad.

bara några råd på vägen, Lycka till,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

Tid och bra Plånbok:P

Eller: Tid eller bra plånbok!

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era rekommendationer och svar, det uppskattas verkligen! 
 

Med tanke på ingen erfarenhet så tar jag alla rekommendationer. Vi har inte bestämt oss för något speciellt. 
 

En ska är säker - vi vill inte ha en ”svår” båt - vi har ingen kunskap med att laga motorer eller andra båttillbehör. Därför skulle vi uppskatta alla tips om en ”enkel” första båt. 

Vi har heller inte tänkt övernatta i båten till en början. 
 

jag har ingen större erfarenhet om de våtmarken som finns. Själv tycker jag att Sea Ray har schyssta modeller, men har hört att det är amerikanska båtar och om det strular med dem så är det svårt att få tag på delar? 


Vad rekommenderas som första båt?😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev GaSaLe:

Vad rekommenderas som första båt?😊

Som första båt skulle jag rekommendera en styrpulpetare eller en bowrider. Man ser vad som händer runt hela båten och lär sig därmed. Gärna en billig så det inte kostar så mycket att missa 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv fastnat för WA båtar på runt 6m. Lätthanterliga och som @ChristerN säger att man ser vad som händer runt båten.
Men bästa är att åka och kika vad som faller en i smaken. Men hade nog satsat på en båt med utombordare. Men som vanligt försök få servicehistorik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev GaSaLe:

Själv tycker jag att Sea Ray har schyssta modeller, men har hört att det är amerikanska båtar och om det strular med dem så är det svårt att få tag på delar? 

Nej, det håller jag inte med om. Motorerna är Mercruiser som väl är en av världens största tillverkare, de sitter i många nordiska båtar också. Komponenter i övriga är standard amerikanska tillverkare, inga större problem att få tag på. Finns till och med officiell Sea Ray återförsäljare i Stockholm om du absolut inte får tag på grejerna själv.

 

Finns många här på forumet som kan tipsa om andra bra nybörjarmodeller. Själv började jag med Sea Ray och tyckte den var helt okej, förutom att jag borde köpt en med nyare/bättre underhållen motor.

Redigerad av Brunnsviken
Stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker efter att ha läst dina inlägg att ni absolut skall kika på styrpulpetare  med Utombordare

ta dig över 6 Meter båt så får du en kanonbåt för bad och dagsutflykter

tex denna https://marinfritid.com/produkt/akterhyttskapell-ryds-620-20-gts/

stor  begagnad marknad på ryds och lättkörd, lättplanad, 

På dessa är det många som har på ett akterkapell vilket är väldigt skönt då vädret vänder snabbt i detta land:P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del så när det gäller inombordare så är det bara Diesel som gäller. De är oftast driftsäkrare och snålare. Dessutom slipper man fundera på om maskin är tillräckligt ventilerad när man vrider om startnyckeln... 

 

Men det är jag det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...