Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hammarhajen

Dåligt flöde/tryck kylning

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag har googlat och testat allt som jag läst mig till men får inte någon ordning på kylningen. 

 

Motor: Suzuki DT30C - 94

Problem: inte tillräcklig kylning

Det som redan är gjort: ny impeller, ny tätning mellan kylarrör och växelhus, kontrollerat så att det inte är täta kylkanaler (haft isär och inspekterat). Haft ute termostat och kört utan - något bättre flöde men fortfarande inte bra. 

 

När man startar motorn tar det runt 6-8 sekunder innan vatten kommer ut ur systemet. Skvallerstråle är svag och oregelbunden och vattenflödet är för snålt. 

 

Vad har jag missat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Hammarhajen:

 

Hej! 

 

Jag har googlat och testat allt som jag läst mig till men får inte någon ordning på kylningen. 

 

Motor: Suzuki DT30C - 94

Problem: inte tillräcklig kylning

Det som redan är gjort: ny impeller, ny tätning mellan kylarrör och växelhus, kontrollerat så att det inte är täta kylkanaler (haft isär och inspekterat). Haft ute termostat och kört utan - något bättre flöde men fortfarande inte bra. 

 

När man startar motorn tar det runt 6-8 sekunder innan vatten kommer ut ur systemet. Skvallerstråle är svag och oregelbunden och vattenflödet är för snålt. 

 

Vad har jag missat? 

Blir verkligen motorn för varm eller är det bara problem med skvallerstrålen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan egentligen inte utombordare. 

 

Men borde inte motorn vara nedsänkt i vattnet för att bedöma detta?

 

Ser ut som om du tillför kylvatten på nåt sätt... Eftersom det i vart fall kommer ut. 

 

Vad säger att du tillför tillräckligt med vatten för att det ska spotta ut som du tror är normalt? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Rascal:

Blir verkligen motorn för varm eller är det bara problem med skvallerstrålen?

Ja, efter ett tag kommer det bara massa ånga från det övre avgashålet - för lite kylarvatten. Och att det tar så lång tid för kylarvattnet att komma igång plus den svaga, svajig skvallerstrålen känns ju inte helt 100

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Hybro:

Kan egentligen inte utombordare. 

 

Men borde inte motorn vara nedsänkt i vattnet för att bedöma detta?

 

Ser ut som om du tillför kylvatten på nåt sätt... Eftersom det i vart fall kommer ut. 

 

Vad säger att du tillför tillräckligt med vatten för att det ska spotta ut som du tror är normalt? 

 

 

Kör med kylmuff. Har kört den i tunna också med samma resultat - för lite kylvatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I huvudsak har kylvattnet två vägar ut från en utombordsmotor. En liten mängd lämnar motorn via skvallerröret efter att först ha bidragit minimalt till att kyla cylinder och topp.

 

Men, det mesta som passerar cylindrar och topp kyler sedan avgasportarna för att därefter dumpas med avgaserna ner i riggen och kyler på så sätt även insidan av denna.

 

Med motorn monterad på båt så orkar motorn vid låga varv inte att trycka avgaserna ned till propellern. Det är därför det finns ett hål ovan vattenytan på baksidan av riggen. Om detta saknas skulle motorn knappast att ens gå att starta.

 

Vid lite högre varv kommer i normalfallet det mesta av kylvatten och avgaser passera ut genom propellern.

 

Det som syns i filen är helt normalt, men kolla att det finns en fungerande termostat monterad. Saknas denna så kan flödet i cylinder och topp bli felaktigt.

På större motorer finns ofta en tryckreglerad så kallad poppetventil som kortsluter termostaten ockh ökar flödet över ca 2500 rpm.  Kolla om din motor kanske har en sådan och serva den i så fall.

 

Skaffa fram en IR tempmätare. Temperaturen på cylinder och topp skall helst inte överstiga 60 C.

  

Som alternativ till IR-mätare så ska det gå att hålla handen på topp och cylinder, det känns obehagligt varmt men inte brännhet.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för riktigt bra input Guestsson! 

 

Jag kontrollerade termostaten - la den i kokande vatten - och kunde inte se att något rörde på sig. Ska beställa en ny sådan. 

 

Kan tillägga att jag har testat att köra motorn utan termostat monterad och det kändes inte som att flödet blev bättre. Men det kanske har med att det blir felaktigt flöde och inte samma tryck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är termostaten bytt. Kört motorn med kylmuff och kan utan problem hålla handen på toppen. 

 

Skvallerstrålen är fortfarande svag. Har kollat runt på Youtube och det verkar vara vanligt med en vissen skvallerstråle 🤔 (ej min motorn i filmklippet) 

 

iv-widget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hammarhajen:

Nu är termostaten bytt. Kört motorn med kylmuff och kan utan problem hålla handen på toppen. 

 

Skvallerstrålen är fortfarande svag. Har kollat runt på Youtube och det verkar vara vanligt med en vissen skvallerstråle 🤔 (ej min motorn i filmklippet) 

 

iv-widget

Därför min tidigare fråga om den verkligen går varm!

Rensa slang och munstycke till skvallerstrålen, fastnar ofta skräp i den trånga passagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Rascal:

Därför min tidigare fråga om den verkligen går varm!

Rensa slang och munstycke till skvallerstrålen, fastnar ofta skräp i den trånga passagen.

Med den gamla termostaten gick den varm. Finns ingen slang till skvallerstrålen på denna. Och har rensat alla gångar i kylsystemet inkl munstycket/mynningen till skvallerstråle - får den inte att bli ståtligare 😴

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn går och fungerar som det ska nu (tror jag). När jag har kört fullgas i 1min+ och sedan släpper på gasen så kommer det en hel del ånga från avgasporten ovanför vattenytan. Lite vattenånga tar jag för givet att det ska komma, men hur mycket är normalt? 

Nu är det såpass mycket att andra undrar om allt verkligen står rätt till 😅

 

Kan precis ta på toppen utan att bränna mig, men känns obehagligt varmt. 

Screenshot_20220604_193612_com.facebook.orca.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...