Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lennartlilian

hydraliska eller elektriska trimplan

Rekommendera Poster

Har Bennett trimplan på min båt. Har nu köpt Mente Marin automatik och vid inkoppling anvisas olika inkopplingsinstruktion för elektriska alternativt hydraliska trimplan. 

Hittar tyvärr ingen information i båtens historik osv. men är det någon som möjligen har tips hur jag identifierar vilken modell jag har.

båten är från 2007 Aquador 25C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

utan att veta säkert  bennett troligen hydrauliska ( med elektrisk hydraulpump) då finns en pump med oljebehållare någonstans,slangar till trimplanen

elektriska tp har motorn inbyggd i cyl helt nära trimplanet ,dessa brukar vara snabbare i aktionen kanska därför olika inkopplingsalternativ. ps tror du blir nöjd bara du kopplar som DU tänker att det bör vara . dvs vilket tp som går ner för att..  B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för snabbt svar men har troligen ännu en utmaning. Det har förut funnits en Bennett TP indikator som jag skall byta till Mente Marin.  Enl. Monteringsfilmen kan alla byta på ett par minuter men det visar sig att jag inte får automatiken att hitta trimplanen på rätt sig. Får väl hoppas på mer tips eller rent av vända mig till båtverkstan. 
🚤

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

säkert finns det elkunnigare här, men det finns olika "tänk" amerikanskt/eur ,om tp rörelse vs påverkan på båten mkt förvirrande  . indikator..är väl inbyggt i mente,om det ens behövs . många klarar sig utan men med vattenpass så lite fusk iaf . sorry inget tydligare från mig, kane mfl vet mer finns även mer  i tidigare frågor,  sökt?B  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle hjälpa en kompis med att montera mentemarine på deras båt, jag hade gjort det själv på våren egen innan och det gick precis enligt instruktionerna.

Nu hade dom Bennett med indikatorlampor i manöverpanelen och det behövdes dra fram nya kablar från en dosa som var ansluten till trimpumpsmotorn, så båten lämnades då in till en verkstad som jobbade med installationer och service av båtar och motorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade nog kunnat fixa det, det stora problemet i vårt fall var att komma åt att dra fram de nya kablar som skulle koppla ihop mentemarin manöverpanel med dosan till trimpumpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har "bennettliknande" elektrohydrauliska i min som jag monterade exakt denna panel på nyligen.

 

Fungerade att köra manuellt, men automatiken gick bort sig. Visade sig att upp/ner/STB/BB var omvänt, ja i princip hade jag nog inte kopplat en enda rätt....

 

Bara så det inte är en så enkel sak.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...