Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ringo1990

Klickande startmotor VP dubbelmontage

Rekommendera Poster

Vad säger forumet..

 

Är ny ägare till en Fairline Phantom 43 -01 med dubbla VP Tamd 74or. Jag har återkommande upplevt problemet att babord motor klickar/smäller till vid försök till start utan att startmotorn snurrar igång. Styrbord motor har ett dedikerat startbatteri (och startar på ett kick) medan babord går på förbrukningsbank vid start. Bägge batteribankar är nya och fräscha. På min instrumentpanel har jag knapp för att bygla/koppla samman de båda bankarna och när jag gör det och vrider startnyckeln går babord igång lika piggt som styrbord. Någon som upplevt samma? Vad är sannolikt mitt problem? Något relä någonstans? Glapp/dåliga kontaktytor? Tändningslåset/mekanismen? Annat?

 

Till saken hör att jag tyvärr inte är smartare än en femteklassare när det kommer till el i allmänhet och båt-el i synnerhet..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev ringo1990:

Vad säger forumet..

 

Är ny ägare till en Fairline Phantom 43 -01 med dubbla VP Tamd 74or. Jag har återkommande upplevt problemet att babord motor klickar/smäller till vid försök till start utan att startmotorn snurrar igång. Styrbord motor har ett dedikerat startbatteri (och startar på ett kick) medan babord går på förbrukningsbank vid start. Bägge batteribankar är nya och fräscha. På min instrumentpanel har jag knapp för att bygla/koppla samman de båda bankarna och när jag gör det och vrider startnyckeln går babord igång lika piggt som styrbord. Någon som upplevt samma? Vad är sannolikt mitt problem? Något relä någonstans? Glapp/dåliga kontaktytor? Tändningslåset/mekanismen? Annat?

 

Till saken hör att jag tyvärr inte är smartare än en femteklassare när det kommer till el i allmänhet och båt-el i synnerhet..

 

 

Hej!
Eftersom motorn hoppar igång när du kopplar ihop batteribankerna så vet vi ju att startmotor och solenoid(startmotorer har solenoider istället för relä) fungerar som det skall.
Jag hade känt på kontakterna på förbrukningsbatterierna och följt kabeln/kablarna till startmotorn (bör vara rätt tjocka) så att du har god kontakt och att de sitter ordentligt.

Utan mer information om batterierna eller hur det är kopplat är det svårt att säga, men förbrukningsbatterier är dåliga på att leverera mycket ström snabbt som krävs vid start så de kanske inte orkar leverera tillräckligt med ström. Finns ett värde som heter CCA(Cold cranking ampere) som är ett värde på hur många ampere batteriet kan leverera snabbt.

Har du möjlighet kan du ju testa att byta plats på batterierna alternativt stoppa i ett annat startbatter där du nu har förbrukarbatteri och se ifall motorn då går igång. (då vet du ju att batteriet är problemet).

Sen hade jag flyttat över båda startmotorerna till startbatteriet. Har du vanliga förbrukningsbatterier så håller de längre då.

Lycka till

Redigerad av Gullholmarn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börjat med att ta loss och rengöra alla kontaktytor. Börja vi startmotor och gå hela vägen till batteribank. Det behöver du bara lite slippapper, wd40 och verktyg för. Ta loss en i taget, gör rent och återmontera.

Jag har använt kopparfett på vissa kontaktytor som håller undan ärg & rost.

Men jag skulle tro att ditt problem sitter mellan förbrukningsbanken och reläet som kopplas samman dina bankar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janne_G:

Jag skulle börjat med att ta loss och rengöra alla kontaktytor. Börja vi startmotor och gå hela vägen till batteribank. Det behöver du bara lite slippapper, wd40 och verktyg för. Ta loss en i taget, gör rent och återmontera.

Jag har använt kopparfett på vissa kontaktytor som håller undan ärg & rost.

Men jag skulle tro att ditt problem sitter mellan förbrukningsbanken och reläet som kopplas samman dina bankar. 

Jag skulle hellre satsa på att förbrukarbatteriet trots allt är i dålig kondition, eller som @Gullholmarn skriver, dåligt på att leverera en stor ström till en törstig startmotor. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

 

Sedan kan jag ju tycka att det är direkt jättedumt att försörja en startmotor på ett förbrukarbatteri. Som redan föreslagits kopplar du båda startmotorerna till samma startbatteri, detta räcker väl kanske inte till för att starta båda maskinerna samtidigt, men det gör du väl aldrig ändå?!

Eller också får bb-motorn ett eget startbatteri.

 

Antingen fettar man in de stora kontaktytorna som föreslagits, eller så håller man dom helt rena, jag föredrar det senare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...