Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boanjohan

Victron Connect app

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har precis installerat en Victron solcellsregulator och kopplat den mot Victons app "Victron connect". 
 

Under fliken "History" finns en rubrik som heter "Consumption". Exakt vad visar den?

 

Anledningen till frågan är att jag sedan installation för 3 dagar sedan inte har haft någon förbrukning igång från förbrukarbanken (huvudströmbrytare från), men "consumption" visar ändå ett antal Wh. Är det det som batterierna laddats med som räknas som förbrukning?

 

Den enda mojäng direktinkopplsd på batterierna är skiljerelät som drar några milliampere från startbatteriet.

 

Någon som har koll på appen?E4CEF109-4021-4977-A831-047BCE382192.thumb.jpeg.10f84135fb6118cc4728384bb1c635e0.jpeg

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att det är solcellsregulatorns egen förbrukning, för den behöver ju ström för att fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev No_jah:

Min gissning är att det är solcellsregulatorns egen förbrukning, för den behöver ju ström för att fungera.

Borde väl rimligtvis vara samma per dygn då och inte variera mellan 0 och 20Wh.

20Wh är ju motsvarande 70mA konstant över dygnet.

Victrons datablad;

image.png.fe8a91b5ed25873dd5f453cbb3fd67ab.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade med min regulator och där har jag alltid värdet 0 när strömmen är avstängd. Lustigt också att manualen och bilderna i den inte har med consumption-raden men beskriver allt annat. Har f.ö. inget inkopplat på load-utgången, kanske är det den som avses?

 

image.png.e0f1be9f1300515d42786291238c055d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev ABC:

Jag kollade med min regulator och där har jag alltid värdet 0 när strömmen är avstängd. Lustigt också att manualen och bilderna i den inte har med consumption-raden men beskriver allt annat. Har f.ö. inget inkopplat på load-utgången, kanske är det den som avses?

 

image.png.e0f1be9f1300515d42786291238c055d.png

Jag har siffror >0 i Consump. raden på min utan att använda load. Måste kolla närmare nästa gång vilka värden jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Borde väl rimligtvis vara samma per dygn då och inte variera mellan 0 och 20Wh.

20Wh är ju motsvarande 70mA konstant över dygnet.

Victrons datablad;

image.png.fe8a91b5ed25873dd5f453cbb3fd67ab.png

 

Ok, då låter det ju lite konstig.

 

Och saker som är direktopplade till batteriet som dras ström lär väl inte registreras av solcellsregulatron strömmätning, för det borde väl bara vara saker som är kopplade till regulatorns lastutgång, plus ev. egenförbrukning som som den mäter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev No_jah:

Och saker som är direktopplade till batteriet som dras ström lär väl inte registreras av solcellsregulatron strömmätning, för det borde väl bara vara saker som är kopplade till regulatorns lastutgång, plus ev. egenförbrukning som som den mäter?

Låter rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med om att den sannolikt inte kan veta vad som förbrukas från batteriet. Jag har inget inkopplat till lastutgången.

 

Det enda som förbrukar är skiljerelä 10mA och regulatorn 19mA = 29mA. Men skiljerelät drar väll från startbatteriet eftersom det är kopplat mot det.

 

Har också noterat via youtube och google att consumption  visar 0 Wh hos många och att det inte verkar finnas någon bra beskrivning av denna funktion.

 

 

 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan stänga av och på lastutgången på regulatorn i appen. 

Med denna påslagen vill ja minnas att den har en egenförbrukning i sig
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar det inte i manualen men i andra forum

 

 

"I got a quick response from AMSolar:

If you aren't using the Load Output to run 12-volt DC devices we'd recommend setting it to "Always Off" - although it doesn't really matter, the "Always On" setting could draw very small amounts of power, and there's no reason to have it on without loads."

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag även shunt från Victron, det är inte så att dessa pratar med varandra och visar just där?

 

Ligger i båten just nu utan landström, endast solceller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det vara. Jag har dock ingen shunt och batterierna har inte varit inkopplade mot någon förbrukare sedan installationen av regulatorn, förutom regulatorn själv och skiljerelä. Ska dra igång lite förbrukning och se vad appen visar efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, dom pratar tydligen inte med varandra...

Jag har även load avstängd på regulator. Inget går via den. Ser bara via shunt/displayen hur mycket förbrukat är.

Screenshot_20220616-185714.png

Screenshot_20220616-185659.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-16 vid 14:25 skrev mikaojje:

Du kan stänga av och på lastutgången på regulatorn i appen. 

Med denna påslagen vill ja minnas att den har en egenförbrukning i sig
 

Igår kväll gick jag in i appen och slog av load utgången (som inget ändå varit kopplad till) och idag står det nu 0Wh på förbrukning. Så det måste varit load som spökade.

 

Tack för alla svar jag fått😃

 

A542B65C-EDB5-4D01-871D-BAA387AB8557.thumb.jpeg.89a5d40ddb382c793610e59c17f60e81.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Boanjohan:

Igår kväll gick jag in i appen och slog av load utgången (som inget ändå varit kopplad till) och idag står det nu 0Wh på förbrukning. Så det måste varit load som spökade.

 

Tack för alla svar jag fått😃

 

A542B65C-EDB5-4D01-871D-BAA387AB8557.thumb.jpeg.89a5d40ddb382c793610e59c17f60e81.jpeg

Måste jag också göra. Frågan är om det är en bugg eller att den drar lite med den inställningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är frågan! Men det känns på något psykologiskt vis bra att den nu visar noll när det inte finns någon förbrukare🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stängde av min load output igår också så nu har man 0Wh i "Consumption".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för typ av laster är lämpliga på regulatorns load output?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev coderbob:

Vad för typ av laster är lämpliga på regulatorns load output?

Jag vet inte svaret, men utifrån som jag förstår det så är det i första hand förbrukare som ofta är igång. Som jag förstått det ska det vara gynnsammare för batterierna att koppla förbrukare via load utgången. Min plan är att koppla kylskåp och alla USB uttag till regulatorn, det är väl det som min regulator klarar m.a.p. strömmen. Det är i princip alltid minst 1-2 enheter som ligger på laddning och kylen går ju rätt ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...