Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Niklas-ES

Dinge / Extra motor

Rekommendera Poster

Hej, har funderat lite på detta.
Nyligen köpt min försts båt.
Halvplanade. 8,6x2.75. Ca 3 ton.
Har sedan tidigare en 10hk 2-takt som jag hade velat haft som extra motor.
Tittar man på motorfästen för badbrygga så verkar dom vara utformad för motor hängs dit när den behöver. Alltså inte vid transsport? Det innebär alltså att motorn måste sitta på ytterligare fäste högre upp på badbryggan då den inte används?
Andrs alternativet är att får sista på dingen som dras efter båt. Har sedan tidigare en gummibåt på 360 som motorn passar bra på. 
Frågan är då, när man tänker på ekonomi i dessa tider. Hur mycket mer driftkostnaden kommer bli med att släpa detta efter båten?
Har förvisso ett motorfäste på pulpit, men känns klent att hålla en 10 hk. 

Hur gör ni? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du säger att du vill ha den som extramotor, menar du då att du vill kunna använda utombordaren som nödmotor ifall du får motorhaveri?

 

Du kan väl hitta på något sätt att montera ett höj/sänkbart motorfäste av typen som brukar användas till segelbåtar som använder utombordare, som denna:

 

https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorfasten/motorfaste-2000041331?

25-0053_xl_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, tänker både som nödmotor och motor till dinge. 

Ja, tittat på dessa, men isåfall måste jag bygga så den går att fästa längst ut på badbryggan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Precis, tänker både som nödmotor och motor till dinge. 

Ja, tittat på dessa, men isåfall måste jag bygga så den går att fästa längst ut på badbryggan 

 

2006485880_7258_motorfste_bladplattform_2019-500x500.jpg.5de24fb43f1a007af9b0a91dbee7f297.jpg

 

Fyra rostfria plattjärn bockade i 85-90 grader ungefär, fastsatta under och på ovansidan av badbryggan, men en "träbit" av hållbart träslag fastskruvad på de uppåtstickande delarna av plattjärnen.

 

Bilden kommer från Seasea.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis sådan jag pratade om tidigare, men fick för mig att man inte kan tilta upp motorn under transport med den, känns det riggen borde släpa i vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kombinerar båda dessa hållare så bör u ju ha en lösning som funkar?

 

Jag gissar att @Georg_Ohm menar att det inte är helt omöjligt att tillverka själv istället för att betala ca. 1000kr för en färdig, som kanske dessutom är lite väl klen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så man tänker att fästa biltemas i Georg's fäste. Ja kanske det. Som ni sa, om gör ett eget och mycket stabilare borde det faktiskt gå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall tillverka något själv som skall användas tillsammans med hållare liknande Biltemas så tänker jag att det smidigaste är att tillverka ett par konsoler liknande sådana man använder som vägghyllor, men bara anpassa vinklarna lite.

 

Alltså något liknande en sån här:

 

https://www.amazon.se/väggmonterade-hyllfästen-metallstöd-bokhyllfäste-hyllkonsoler/dp/B082L1XHVT?th=1

 

 

610iaSlawVL._AC_SL1500_.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev No_jah:

Om du kombinerar båda dessa hållare så bör u ju ha en lösning som funkar?

 

Jag gissar att @Georg_Ohm menar att det inte är helt omöjligt att tillverka själv istället för att betala ca. 1000kr för en färdig, som kanske dessutom är lite väl klen.

 

Ja dels det, men under årens lopp har jag i diverse båttillbehörskataloger sett flera olika varianter på samma tema.

Men man kan ju tillverka själv eller vända sig till någon mekanisk verkstad det senare blir ju inte billigare men mer som man vill ha det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant problem. Har men verkligen behov av extramotor längs de svenska kustlinjen?  Så länga man håller sig på ankringsbart djup borde man kunna kontakta Sjöräddningen via VHF eller mobil.
Som backup har jag en dinge där motorn alltid är monterad.

 

Borde inte det räcka som säkerhet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-17 vid 14:09 skrev anuba:

Intressant problem. Har men verkligen behov av extramotor längs de svenska kustlinjen?  Så länga man håller sig på ankringsbart djup borde man kunna kontakta Sjöräddningen via VHF eller mobil.
Som backup har jag en dinge där motorn alltid är monterad.

 

Borde inte det räcka som säkerhet?

 

Så alla åker runt med extramotorer?

Jag är med i Sjöräddningssällskapet. Löser ofta problem med motorstopp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under mina 40 år med båt i skärgården kan jag räkna mina motorstopp på ena handen och endast 1 gång har jag blivit bogserat i hamn dom övriga gångerna har jag löst problemet på plats.

Aldrig ägt en ny båt eller ens i närheten av ny, har man lite koll/underhållit motorn och lite reservdelar och verktyg så går det mesta att lösa på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...