Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hanneslindberg

Läckage insida drev/identifiering drev + sköld

Rekommendera Poster

Hejsan! Ny här på forumet och även nybliven ägare till familjebåt/inombordare, så är lite färsk på just det ämnet, har tidigare kört mycket utombordare i form av styrpulpeter samt träbåtat med rorkult.

 

Till ämnet, båten tar in några liter vatten om dagen, har följt läckaget längs insidan från droppandet längst ner och jag tror att det kommer från drivaxeln, det är även blött på undersidan av kanten på akterspegeln, i samma utrymme som drivaxeln går in. Nu får ni rätta mig om jag har fel, men som jag har förstått det hela så sitter det en sorts bälg för drivaxeln och en för avgaserna där de går igenom akterspegeln, och jag misstänker att jag kan behöva byta bälgsats, men jag kan ju vara ute och cykla också.

 

Här kommer en bild på insidan där man ser lite fukt på varsin sida av drivaxeln samt inne i utrymmet där drivaxeln sitter, man ser typ också vilken väg vattnet letar sig ner. https://i.imgur.com/3bmx4cu.png

 

Om jag tittar in i utrymmet för drivaxeln så kommer det vatten därifrån. https://i.imgur.com/J0YfuVb.jpg

 

Jag hade tänkt länsa ur eventuellt vatten och reparera läckaget om några månader då båten är på torra land, men behöver först veta vad jag behöver byta och göra.

 

Till nästa frågetecken, om jag ska köpa massor av reservdelar till att fixa mina problem skulle jag skulle behöva lite hjälp med att identifiera vad det är jag faktiskt har. Jag vet inte vad skillnaden är på "sköld" och "gimbalring", det verkar i min värld vara samma sak, eller är skölden det som sitter fast monterat på varsin sida av akterspegeln och gimbalring är det som rör sig och håller i drevet?

 

Motorn är en Mercruiser 7.4L -88 men ska tydligen vara relativt nyrenoverad (~300h) i de inre delarna. Om sköld är vad jag tror att det är, så står det OMC på den. På mitt drev så står det Volvo Penta DP, men vilken modell det är låter jag vara osagt, det ska tydligen endast vara några år gammalt enligt tidigare ägare. https://i.imgur.com/gsQ0Xdx.jpg

En bild från sidan utan drevsäck: https://i.imgur.com/x77cXIQ.jpg

 

Jag är tekniskt lagt men har aldrig skruvat med drev innan. Blir även osäker på hur allt hänger ihop, passar ett Volvo Penta DP drev rakt av på en OMC sköld som i sin tur passar mot en Mercruiser motor? Hur identifierar jag isåfall vad jag har så jag vet vad jag behöver köpa för reservdelar? Ska man leta efter OMC Cobra SX eller Volvo Penta eller Mercruiser?

 

Allt är lite luddigt för mig så om någon kunde förklara för mig så utförligt som ni pallar hade det varit skitschysst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-14 vid 22:12 skrev hanneslindberg:

 

Till ämnet, båten tar in några liter vatten om dagen, har följt läckaget längs insidan från droppandet längst ner och jag tror att det kommer från drivaxeln, det är även blött på undersidan av kanten på akterspegeln, i samma utrymme som drivaxeln går in. Nu får ni rätta mig om jag har fel, men som jag har förstått det hela så sitter det en sorts bälg för drivaxeln och en för avgaserna där de går igenom akterspegeln, och jag misstänker att jag kan behöva byta bälgsats, men jag kan ju vara ute och cykla också.

Hej!

 

Stämmer bra, en bälg för vardera. Bälgarna kan vara trasiga eller gamla med sprickor och då läcker det in vatten. 

 

Det kan också vara packboxen, packboxen är till för att båten inte ska ta in vatten och sjunka när bälgen läcker. Packboxen sitter innanför stödlagret och igenom detta går drivaxeln.

 

Jag hade samma problem förra året och då felsökte vi allt och bytte samtliga ovanstående men problemet kvarstod. Då hittade vi till slut ett hål på bockhornet som hade rostat. Bockhornet är det avgasrör som går från limpor och knän på bägge sidor och mynnar in i skölden, dvs den del i akterspegeln där drevet fästs. Kylvatten från motorn går ut med avgaserna genom bockhornet och ut genom avgasbälgen.

 

När båten sjösätts fylls det normalt upp sjövatten i avgasbälgen och upp en bit i bockhornet, har man då något läckage här så bör alltså båten ta in vatten även med motorn avstängd. 

 

Förra året valde vi tyvärr den enkla lösningen och valde att testa att svetsa bockhornet, det funkade och höll tätt hela förra säsongen men problemet var tillbaka vid sjösättning i år. Så nu blev det tyvärr lyfta ut motorn och montera dit ett nytt bockhorn istället.

 

Jag tyckte dina bilder var tyvärr lite otydliga så jag kan inte säga varifrån det läcker in i din båt men ovanstående är definitivt saker att kolla upp!

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående drivlinan så har både Penta och Mercruiser delvis använt samma grundmotorer även om drev och motorer inte passar tillsammans rakt av.
Vad det gäller drevet så köpte Penta OMC-Cobra efter några års samarbete. När man påbörjade jobbet med en "efterträdare" till sitt egna s.k. 290 drev utgick från OMC´s Cobra drev så en del komponenter kan vara lika, i varje fall på tidiga modeller men OMC hade en klokoppling och Penta satte dit sin konkoppling, enkelt förklararat, så det bör ha hängt ett OMC drev på båten men man har byggt om för att passa ett Penta SX någon gång i tiden eftersom skölden verkar vara den samma. Till drevet köper du Penta delar och till motorn Mercruiser men det är ju svårt att säga till 100% när man inte sett grejerna.

Skölden sitter i akterspegeln och i den sitter gimbalring som håller huset där själva drevet sitter.
Sök på Penta SX på Youtube så hittar du en heldel beskrivningar.
Jag är lite dåligt påläst om SX-seriens drev men kolla om du hittar en produktskylt någonstans eller så har säkert någon annan på forumet bättre koll.
Tyvärr kan jag inte avgöra var det läcker och har inte koll på standardproblemen på dessa drev men packboxen till styrningen sitter ju högst upp, om det droppar ner från ovankant på skölden, annars hade jag kollat bälgar som tidigare nämnts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DP betyder duopropeller, alltså två motroternade propellrar på samma axel,  samma... ja en hålaxel.

Jag mekade nyligen med mitt 290 dp, det är inte direkt någon raketvetenskap, även om man skall vara noga med diverse packningar och packboxar, liksom antalet shimms som finns på några ställen.

 

En sak du skall kolla i förebyggande syfte om/då du skruvar isär drevet, det finns en hylsa med invändiga splines som förbinder två vertikala drivaxlar med varandra, det är meningen att den hylsan skall dela sig om man trasslar in propellrarna i något eller liknande, det hade inte jag kollat, så min gick av utan då synlig anledning. Det kan även i förebyggande syfta vara väldigt bra att byta ut båda reglagekablarna, särskilt den till backslaget i drevet, den är ju svår att byta då båten ligger i sjön. 

 

Jag har i några år köpt Orbitrades* bälgar, och då två år i rad konstaterat vid torrsättningen att avgasbälgen varit trasig. Nu blir det VPs svindyra originalbälgar istället. Det finns två typer av avgasbälg,  med eller utan invändiga klaffar, vilken du skall ha beror på om det stater någon klaff på kavitationsplattan där avgaserna går ut. Det finns även en kylvattenslang mellan drev och sköld som är bra att byta när man ändå håller på.

 

Om du på detta forum söker efter en tråd som heter "mobil drevlyft" får du förslag på bra hjälpmedel som man behöver då drevet skall tas av eller monteras på igen.

Om du frågar @Makro snällt kanske han kan maila dig en pdf med verkstadshandbok, om du inte redan har en sådan.

 

*Volvo-Pentas bälgar syns och känns vara i en helt annan kvalitét än Orbitrades, Undrar om  dom är tillverkade i Bälgien? 🤪

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Om du frågar @Makro snällt kanske han kan maila dig en pdf med verkstadshandbok, om du inte redan har en sådan.

 

*Volvo-Pentas bälgar syns och känns vara i en helt annan kvalitét än Orbitrades, Undrar om  dom är tillverkade i Bälgien? 🤪

Det hade jag gärna gjort men detta är det OMC-Cobra baserade drevet och inte Pentas gamla "290" eller DP så det är inte riktigt samma konstruktion som jag tyvärr inte har någon verkstadshandbok till.
Men om någon sitter på en manual till SX serien så är jag intresserad :)

 

Och SX dreven har inga klaffar i avgasbälgen vad jag känner till så det finns bara ett val.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På filmen ser det ut som att det är styraxelns tätning som läcker. Det är inte så enkelt att fixa då grejerna brukar sitta ordentligt fastkorroderade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Makro:

Men om någon sitter på en manual till SX serien så är jag intresserad

Är det denna Du söker?

 

image.png.5ceed406dd2b459cba57487f9d870450.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Är det denna Du söker?

Den skulle jag hemskt gärna vilja ha! 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Bejban:

Den skulle jag hemskt gärna vilja ha! 😊

Det är inte ett SX-A sköld du har. Så det är fel bok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumma frågor får oftast dumma svar. Men hur ser ni att det är att omc SX drev?


Jag skulle säga att det är ett nyare DP-SM drev med större kvadratiska hål till kylvattnet istället för små runda som jag TROR satt på dom äldre. Baserat dels på DP dekalen på TS drev men även på utseendet.

 

Dom FÅ Sx dreven jag pillat på har sett annorlunda ut 2008-. Både utseende mässigt men också att trim pumpen med dess behållare var montera på skölden under vattenytan.

 

☝️Nu ska TS inte lyssna på mig då jag vet att folk med betydligt mer kunskap har svarat i tråden. Jag vill mest lära mig.

 

Bifogar TS bild tillsammans med ett DP-SM. Det röda inringade området är placeringen där Penta oftast/alltid placerar en rostfri bricka med all relevant information om drevet. Bakom trim kolven och troligtvis övermålad flertalet gånger.

181C3187-E63E-42F2-B64C-63DB9EE9C41D.png

24C993EF-0EB2-4DD5-BB97-2436F0FD529F.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, Bejban said:

Bälgarna kan vara trasiga eller gamla med sprickor och då läcker det in vatten. 

 

Det kan också vara packboxen, packboxen är till för att båten inte ska ta in vatten och sjunka när bälgen läcker. Packboxen sitter innanför stödlagret och igenom detta går drivaxeln.


Bockhornet är det avgasrör som går från limpor och knän på bägge sidor och mynnar in i skölden, dvs den del i akterspegeln där drevet fästs.

Kylvatten från motorn går ut med avgaserna genom bockhornet och ut genom avgasbälgen.

 

Jag tyckte dina bilder var tyvärr lite otydliga så jag kan inte säga varifrån det läcker in i din båt men ovanstående är definitivt saker att kolla upp!

Tack för ett bra svar! Är det möjligtvis stödlagret man ser där man kollar in i styraxelns utrymme i innerskölden där det kommer in vatten?

Jag förstår vad du menar med att bockhornet kan vara hål på, men jag ser endast att vattnet rinner ner på det från ovan och sedan droppar det från under bockhornet och ner på skrovet.

 

På den övre delen av skölden på insidan av akterspegeln, den första bilden är tagen lite ovanifrån men det är den övre delen av skölden som börjar under kablarna och där styraxeln går igenom till drevet, det läcker även inifrån utrymmet där styraxeln sitter, som jag försökte ta med på bild 2 som är tagen in mot akterspegeln/drevet från styraxeln (som sitter till vänster i bild och går in igenom akterspegeln)

 

12 hours ago, Makro said:

Vad det gäller drevet så köpte Penta OMC-Cobra efter några års samarbete. När man påbörjade jobbet med en "efterträdare" till sitt egna s.k. 290 drev utgick från OMC´s Cobra drev så en del komponenter kan vara lika, i varje fall på tidiga modeller men OMC hade en klokoppling och Penta satte dit sin konkoppling, enkelt förklararat, så det bör ha hängt ett OMC drev på båten men man har byggt om för att passa ett Penta SX någon gång i tiden eftersom skölden verkar vara den samma. Till drevet köper du Penta delar och till motorn Mercruiser men det är ju svårt att säga till 100% när man inte sett grejerna.


Sök på Penta SX på Youtube så hittar du en heldel beskrivningar.
Jag är lite dåligt påläst om SX-seriens drev men kolla om du hittar en produktskylt någonstans eller så har säkert någon annan på forumet bättre koll.

 

packboxen till styrningen sitter ju högst upp, om det droppar ner från ovankant på skölden, annars hade jag kollat bälgar som tidigare nämnts.

Tack för ett bra svar, då vet jag att det är ett Penta SX drev jag har vilket också typ var misstanken när jag såg att det stod OMC på skölden. Hittar tyvärr ingen produktskylt tror att det kan vara borttagen eller övermålad. Ja det droppar ju liksom från undersidan precis där skölden börjar och där styraxeln går igenom, finns det någon bra sprängskiss på vart packboxen sitter? Ska jag köpa reservdelar till OMC sköld om jag ska leta packboxar/bälgar eller VP SX?

 

10 hours ago, Georg_Ohm said:

En sak du skall kolla i förebyggande syfte om/då du skruvar isär drevet, det finns en hylsa med invändiga splines som förbinder två vertikala drivaxlar med varandra, det är meningen att den hylsan skall dela sig om man trasslar in propellrarna i något eller liknande, det hade inte jag kollat, så min gick av utan då synlig anledning. Det kan även i förebyggande syfta vara väldigt bra att byta ut båda reglagekablarna, särskilt den till backslaget i drevet, den är ju svår att byta då båten ligger i sjön. 

 

Jag har i några år köpt Orbitrades* bälgar, och då två år i rad konstaterat vid torrsättningen att avgasbälgen varit trasig. Nu blir det VPs svindyra originalbälgar istället. Det finns två typer av avgasbälg,  med eller utan invändiga klaffar, vilken du skall ha beror på om det stater någon klaff på kavitationsplattan där avgaserna går ut. Det finns även en kylvattenslang mellan drev och sköld som är bra att byta när man ändå håller på.

Tack för bra svar, ska definitivt kika på att byta ut det du skrivit om när jag tar upp båten för att skruva drev. Låter som jag också bör köra på VPs bälgar!

 

8 hours ago, Makro said:

detta är det OMC-Cobra baserade drevet och inte Pentas gamla "290" eller DP så det är inte riktigt samma konstruktion som jag tyvärr inte har någon verkstadshandbok till.
Men om någon sitter på en manual till SX serien så är jag intresserad :)

 

Och SX dreven har inga klaffar i avgasbälgen vad jag känner till så det finns bara ett val.

Tack för bra svar och info, låter som jag har ett SX drev så blir nog bälgen utan klaffar.

 

5 hours ago, Rollen said:

På filmen ser det ut som att det är styraxelns tätning som läcker. Det är inte så enkelt att fixa då grejerna brukar sitta ordentligt fastkorroderade.

Tror du att jag behöver lyfta ut motorn för att reparera det? Det är ju någon av tätningarna runt/omkring styraxeln kan man ju nästan konstatera.

 

17 minutes ago, Cobalt233 said:

Dumma frågor får oftast dumma svar. Men hur ser ni att det är att omc SX drev?


Jag skulle säga att det är ett nyare DP-SM drev med större kvadratiska hål till kylvattnet istället för små runda som jag TROR satt på dom äldre. Baserat dels på DP dekalen på TS drev men även på utseendet.

 

Bifogar TS bild tillsammans med ett DP-SM. Det röda inringade området är placeringen där Penta oftast/alltid placerar en rostfri bricka med all relevant information om drevet. Bakom trim kolven och troligtvis övermålad flertalet gånger.

Ja hålen till kylvattenintaget är absolut avlånga som man ser på bild! En sån rostfri bricka hade ju varit suverän att läsa på om man hittade en, tror den kan vara övermålad eller bortplockad.

 

 

Finns det något sätt att konstatera om det är en bälg eller packbox till styraxeln som läcker? Går dessa att byta från "utsidan" när man har båten på torra land? Jag kan göra en liten kortfilm och visa lite mer utförligt någon dag framöver när jag är nere och länsar ur båten, vet att mina amatörfoton kan vara svåra att konstatera något vettigt ifrån. Tack än så länge för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte jag vad du har för Sköld men på min VP TSK sx-mhp tätas det utrymmet endast av 2st O-ringar.

Bild 1 nr 7. Och bild 2 nr 13.

 

Även bild 2 nr 32. 

79AAC713-3F49-4660-841E-F1F97756B3F4.png

5226D600-41AA-4F79-A994-3CDAE9AC230D.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rollen:

Det är inte ett SX-A sköld du har. Så det är fel bok.

Hur vet du vilket drev jag har? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För länge sedan sålde VP konverteringssatser, där man monterade ett SX, eller DPS-drev på en OMC-sköld. Det som ingick i satsen var, drev, pivåhus, sjövattenpump och anslutningsdetaljer. Det är det man har gjort på din båt. Skölden är alltså OMC med VP SX pivåhus, och ett DPS-drev. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-16 vid 20:03 skrev Volvo_Penta:

Är det denna Du söker?

 

image.png.5ceed406dd2b459cba57487f9d870450.png

Ja det stämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Makro:

Ja det stämmer.

Filen var alldeles för stor för Maringuidens drevduva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/16/2022 at 10:51 PM, Cobalt233 said:

Nu vet inte jag vad du har för Sköld men på min VP TSK sx-mhp tätas det utrymmet endast av 2st O-ringar.

Bild 1 nr 7. Och bild 2 nr 13.

 

Även bild 2 nr 32. 

79AAC713-3F49-4660-841E-F1F97756B3F4.png

5226D600-41AA-4F79-A994-3CDAE9AC230D.png


Ja det verkar vara från drivaxelns tätning det läcker in kan jag konstatera, är det bara att skruva bort från utsidan och byta tätning när man torrlagt båten? Sitter drivaxeln ihop med någon sorts styrtapp i drevet kan det ju även vara den som behövs bytas då jag har förstått att dom kan rosta, annars kanske ett packningsbyte ligger i kikaren?

 

Var iallafall nere vid båten och filmade problemet så vore ju tråkigt att låta den filmen gå till spillo, hoppas man ser mer än på bilderna.

 

https://youtube.com/shorts/JIxxVkiIDOc?feature=share

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Rollen tidigare nämt finns det ingen drivaxel där du rotar med fingrarna.

Det är styraxeln och troligtvis någon av tätningarna som läcker. Det kan även vara läckage mellan Sköld och skrov. Men jag vet inte hur vanligt det är?

 

Skulle packboxen till drivaxeln läcka syns det 20cm längre ner.

 

 

886F37C0-7FFC-4FDC-9610-C99C8DCDD409.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Cobalt233:

Precis som Rollen tidigare nämt finns det ingen drivaxel där du rotar med fingrarna.

Det är styraxeln och troligtvis någon av tätningarna som läcker. Det kan även vara läckage mellan Sköld och skrov. Men jag vet inte hur vanligt det är?

 

Skulle packboxen till drivaxeln läcka syns det 20cm längre ner.

 

 

886F37C0-7FFC-4FDC-9610-C99C8DCDD409.jpeg

Stämmer bra! Drivaxelns stödlager och dess packbox är väl nr 1 och 2 på bilden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Cobalt233 said:

Precis som Rollen tidigare nämt finns det ingen drivaxel där du rotar med fingrarna.

Det är styraxeln och troligtvis någon av tätningarna som läcker. Det kan även vara läckage mellan Sköld och skrov. Men jag vet inte hur vanligt det är?

 

Skulle packboxen till drivaxeln läcka syns det 20cm längre ner.

 

 

886F37C0-7FFC-4FDC-9610-C99C8DCDD409.jpeg

 

10 minutes ago, Bejban said:

Stämmer bra! Drivaxelns stödlager och dess packbox är väl nr 1 och 2 på bilden?

 

Förlåt, det är nog ”styrarmen” jag syftar på som rör sig när man rör ratten. Hur byter man bäst dessa packningar, är det enkelt gjort från utsidan? Sitter inte styraxeln på styrtappen i drevet, kan denna ha rostat sönder och gjort så att det läcker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev hanneslindberg:

 

 

Förlåt, det är nog ”styrarmen” jag syftar på som rör sig när man rör ratten. Hur byter man bäst dessa packningar, är det enkelt gjort från utsidan? Sitter inte styraxeln på styrtappen i drevet, kan denna ha rostat sönder och gjort så att det läcker?

Jobbet måste göras på land. Är det den övre packningen/O-ringen klarar du dig med att lossa 4st skruv nr22 samt 2st skruv till OMC kåpan. Sprängskisserna talar för sig självt.

Om det är den nedre O-ringen kan du kolla från och med 22:00 i länkad video för att förstå hur delarna sitter. Det är en SX-M Sköld men principen är nog snarlik.

 

Är det den nedre rekommenderar jag att du söker fram en service manual för din Sköld som berättar hur du går tillväga samt vart Fett, locktite, tätningsmedel mm ska vara.

 

Till min behövdes det runt 10st olika produkter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Bejban:

Stämmer bra! Drivaxelns stödlager och dess packbox är väl nr 1 och 2 på bilden?

Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minutes ago, Cobalt233 said:

Jobbet måste göras på land. Är det den övre packningen/O-ringen klarar du dig med att lossa 4st skruv nr22 samt 2st skruv till OMC kåpan. Sprängskisserna talar för sig självt.

Om det är den nedre O-ringen kan du kolla från och med 22:00 i länkad video för att förstå hur delarna sitter. Det är en SX-M Sköld men principen är nog snarlik.

 

Är det den nedre rekommenderar jag att du söker fram en service manual för din Sköld som berättar hur du går tillväga samt vart Fett, locktite, tätningsmedel mm ska vara.

 

Till min behövdes det runt 10st olika produkter.

 

 

Okej tack så mycket för infon, får kolla på den senare när jag kommer hem! Låter ju lovande enkelt ändå. Sitter styrtappen i anslutning till dessa packningar?

Redigerad av hanneslindberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev hanneslindberg:

Okej tack så mycket för infon, får kolla på den senare när jag kommer hem! Låter ju lovande enkelt ändå. Sitter styrtappen i anslutning till dessa packningar?

Kolla på videon så förstår du. Är det den nedre så är det en del jobb. Allt utom skölden måste bort. Det medför en del nya delar. Men det kanske ändå är dax att byta bälg, kolla stödlagret, byta bussningar och kontrollera knutarna mm.

 


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har likadant drev och möjligen samma fel. Har du lyckats åtgärda och vad var felet i så fall? Jag har läckage endast med motor igång och framfrift, dvs inte vid stillastående och motorn igång. Söker efter alla möjliga förklaringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...