Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Algot_R

Tjejer som solar

Rekommendera Poster

Lockande rubrik?

 

Jag har alltid undrat varför alla tjejer som solar på en badstrand lägger sig som visaren på ett solur. Oavsett hur stranden ser ut och åt vilket håll vattnet är så lägger de sig med fötterna mot solen.  Inte alltid bekvämt och inte alltid bästa utsikt, men fötterna mot solen! Man kan nästan gå runt och se vilken tid de kom. Något för en detektivroman  - Hennes filt låg så att den avslöjade att hon var på stranden redan kl 11:00... Kanske inte på Bohusläns klippor. 

 

Har alltid undrat varför. Oavsett hur tjejen ligger så får hon lika mycket sol - även om solen kommer på tvären. Och om man ska gå efter från vilket håll solen kommer så är det ju bättre om den kommer bakifrån, från huvudet. Lättare att skydda ögonen och bröstens översida får mer sol!

 

Jag har aldrig frågat någon, inte ens min fru, så spaningen får gå vidare... 

 

PS Ett solur har inga visare, men du förstår liknelsen. Och detta var Off-Topic!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det skillnad mot killars placering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Killar ligger likadant. Aldrig funderat på det tidigare, men lägger mig likadant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Algot har rätt . Ser på riktningen på min frus fötter hur mycket klockan är , ett jädrans vridande på solsängen .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt fel...Killar lägger sig där det är bekvämt.

Quinnor lägger sig med fötterna mot solen som Ts skriver.

Om det läger är för obekvämt skall det knatas på till ny inmutning kan göras med rätt riktning mot solen. (Tror det finns en teori om jämn stekning i bakgrunden men är inte 100).

Har heller aldrig förstått men efter 37 års förhållande lärt mig detta...

-Stäng inte bakluckan förrän hushållet Quinnor sitter i bilen.

-Lägg inte ifrån dig packningen förrän Quinnan satt sig ned på stranden.

Vissa saker får man bara acceptera 😉

 

// Mats W

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill ha jämn bränna ska man ligga med fötter eller huvud mot solen. Ligger man tvärs så blir det skugga längs med ena långsidan av kroppen och olik bränna på höger och vänster sida av kroppen. 
Inget jag med bonnbränna (T-shirt rand) bryr mig om, men för frun som vill bli jämnstekt spelar det roll. 
 

Dock bör man ju lika gärna kunna ligga med huvudet mot solen. Men kanske vissa tjejer (och vissa män) får två cirkelformade bleka fläckar strax ovanför naveln men nedanför brösten pga skugga. I vardagen kan jag tänka mig att ovansida bröst normalt får mycket sol, så när det ska solas vill man få sol även under/nedanför dem och ligger då med fötterna mot solen. 
 

Men jag tror nog egentliga skälet är omedveten rutin, att det helt enkelt känns naturligast att lägga sig så som man lägger sig. 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ju att hur man - eller kvinna- än lägger sig så jämnar det ut sig under sommaren. Och därför kan man lägga sig bekvämt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Minns, för typ 40 år sedan, när jag och en polare paddlade från Torsby till Gräsmark. 

Halva färden efter Rottnaälven, med tillhörande småsjöar. 

 

Jag paddlade först uppför kanten av den breda älven. 

Där var lugnt och fint... 

Sommarstugor med sjötomter. 

 

Där, där framme låg tydligen några och solade. 

 

Helt näck, med fossingarna två meter från vattnet. 

 

Men tusan de låg och sov mitt på dagen, och solen skulle tydligen komma åt allt! 

 

Vi gled upp ljudlöst med kanoterna, och när vi var mitt för, så slog jag paddeln med bredsida rakt i vattnen. 

Blev en ordentlig vattenvägg som for iväg... 

 

Huj, vilket liv det blev... Och så gapskratt. 

😋

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...