Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

Rusande drivmedelspriser

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Detta känns inte bra ut.

Ingen vet heller när priserna stagnerar.

 

Visst jag kanske gjorde ett bra val, när jag köpte segelbåt. I grunden ett gediget seglingsintresse. 

 

Märker att jag hissar seglen allt oftare nu.

Kollar även väderleksrapporter

noggrannare, mest med focus på vindriktning, när jag väljer mål. 

Att kryssa är ju en del i detta, så klart. 

 

Folk som känner mig har svårt att förstå att jag har båten så långt borta från bostaden, typ 11 mil. Men ligger jag ute på sjön en vecka, så förbrukar bilen ca 15 lo liter. Många gånger mer, hemma på landsbygden. 

 

Vissa påstår att kostnaden för segel, motsvarar drivmedel kostnaden för en motordriven båt. 

Mina, segel håller dryga 20 år. 

Två nya segel går på 35 - 40 000 kr. Blir väl ca 2000 kr/år, om jag inte hittar bättre begagnat. 

 

Blir inte många liter drivmedel för 2000 kr/år. Så ur den synpunkten kan det vara vettigt med segelbåt. 

 

- Redan denna säsong tycker jag kunna konstatera att det är betydligt mindre med drivmedelsberoende nöjesfordon på sjön. 

Kanske bara 1/3 mot tidigare år. 

 

Vilka tankar har Ni om detta? 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig  att bilen förbrukar 10 liter när du är ute på sjön en vecka, står den på tomgång under tiden? 😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja du. 

 

Om jag räknar en vecka om sju hela dagar som bilen varit igång och är borta från hemort, så kommer den att rulla 22 mil... 

Det blir (redigerat första inlägg) ca 15 liter. 

 

Bilen rullar betydligt mer när jag inte är på sjön. 

 

Just det... En veckas båtfarande, resulterade i 11 liter diesel förbrukning. Båtmotorn tar ca 0.8 liter per timme i 4.5 knop. 

På våren tillkommer nån liter diesel varje natt för uppvärmning av förpiken. 

 

(Hemma kör vi med typ en skottkärra björkved / dygn för uppvärmning av kåken under vårmånaderna.)

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Än så länge sett endast två

vattenskotrar. De åkte bara några rundor och sprätte vatten. 

 

Och gissningsvis blir jag ensam på klubbholmen i natt. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Googlade: drivmedelspriser Norge

 

Lätt chockerande! Med tanke på att vi snart, mycket snart, har samma prissättning. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har en törstig, stor motorbåt som man kör full gas med mesta delen av tiden, så är fortfarande bränslekostnaden en förhållandevis liten andel av båtens totala kostnad per år. Vi har just nu bränslepriser som är ca 50 procent högre än de senaste säsongerna. Gör man av med 1000 liter på en säsong blir det en merkostnad på ca 8000 kr jämfört med för nåt år sen. Men en båt som gör av med så mycket bränsle kostar säkert 4-6 gånger det per år i båtplats, landförvaring, försäkring, service, räntekostnader (om båten är lånefinansierad), värdeminskning och diverse avgifter, samt den "normala" bränslekostnaden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag drivmedelskostnaden relaterat båtens årliga kostnad är orelevant. Bara för att jag kanske valt att lägga pengarna på dyrare båt innebär det inte på automatik att jag utan problem kan lägga mycket pengar på bränsle. 
 

Själv har jag en äldre båt (snipa) med värde drygt 100.000:- och kör ca 90 nm per säsong, det blir under 3000kr även med en skvätt högre priset än idag. Har ekonomi för att kunna köpa en betydligt dyrare båt om jag skulle vilja, men skulle för den delen inte köra mer och inte vilja betala mer i bränsle, inte minst just pga fasta kostnaderna skulle öka med dyrare båt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig se att folk kör lite långsammare på sjön i år än förra året. 
Tyckte det var likadant på vägarna de två första veckorna av stegrande bränslepriser och kanske blir det samma på sjön, dvs efter några veckor kör folk som vanligt igen?

Bara för att man har en stor motorbåt betyder det inte att man har gott om pengar över när alla fasta kostnader betalats men för min del så känner jag att båten får kosta. Det är så oerhört lugnande att åka ut på sjön och någon motsvarande återhämtning har jag inte hittat.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Hybro:

Detta känns inte bra ut.

Ingen vet heller när priserna stagnerar.

Vi seglar mest, så det har ingen stor påverkan med höga bränslepriser.

 

När det gäller bil och bränslekostnad så är det fortfarande relativt sett billigt per mil att köra bil

Nämen så kan det väl inte vara?

Jo, bränsleförbrukningen har minskat och reallönerna ökat så det är faktiskt fortfarande billigt per mil att köra bil jämfört med för sådär 30 år sedan.

 

Jag gissade för några år sedan att bränslepriset måste upp i 30 kr/l för att påverka våra vanor. Vi är inte där ännu och jag ser endast en liten påverkan på mängden bilar, körsätt etc, så några kronor till måste priset upp för att det ska märkas i trafiken.

 

Troligen har inte samma utveckling i minskad förbrukning sket när det gäller motorbåtar, så motorbåtsägare är nog de stora förlorarna rent ekonomiskt just nu. Det tycker jag mig se också, många som glider runt i deplacementfart.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag gissade för några år sedan att bränslepriset måste upp i 30 kr/l för att påverka våra vanor. Vi är inte där ännu ......

Tankade igår HVO100 diesel för att ha till värmaren och gick då en bit norr om 30 kr......😎

 

20220615_065411.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Kane:

Tankade igår HVO100 diesel för att ha till värmaren och gick då en bit norr om 30 kr......😎

 

20220615_065411.jpg

Åh fan, så pass☹️
Jag kör båten på HVO100 av miljöskäl (kört 2 säsonger redan). Första sommaren betalade jag 17-18kr och förra sommaren tror jag 14-15. Tankar inte mer än jag kör upp. Hade jag vetat prisutvecklingen hade jag tankat hela 150lit tanken full och haft bränsle för 2-3 år.🥺

Men men , vem kunde tro att Putin skulle bli så galen han blivit!

Tur i alla fall att jag nog inte kommer behöva tanka mer än ca 60 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Boanjohan:

Åh fan, så pass☹️

Och det var på en vanlig landmack......

Vanliga dieselpriset på den var 26,41 kr/l.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Hybro:

 

- Redan denna säsong tycker jag kunna konstatera att det är betydligt mindre med drivmedelsberoende nöjesfordon på sjön. 

Kanske bara 1/3 mot tidigare år. 

 

Vilka tankar har Ni om detta? 

 

 

 

Inget ont som inte har något gott med sig!

Med lite tur blir det mer plats i skärgården (Sthlm),  både natur - och gästhamn. Vi vill ligga ensamma mot någon fin klippa, har haft det kämpigt senaste 2 åren att lyckas med det. Nöjesparkena i Sverige har aldrig varit så bra som senaste två somrarna när man varit tvungen att boka plats och begränsad mängd besökare.

 

Nu vill alla, i tillägg till dyrt bränsle, resa utomlands, så det kanske blir "tomt" ute på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser också att folk kör långsammare på land, under icke rusningstrafik blir jag sällan omkörd då jag kör i 80km/h med hjälp av farthållaren. Under rusningstrafik är det ju bra om det går i 10km/h.... av någon anledning är stan full av hål, djupa hål.

 

Till sjöss är det väl ingen skillnad, jo färre vattenskotrar, men det kanske även beror på att man måste ha förarbevis för sådana.

 

Jag tankade fullt i båten förra hösten, men har en lätt ångest för den dagen jag skall fylla upp 2x 200 liter... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att sen jag blev utan jobb, åker jag in till byn högst 2 ggr i veckan (Blir ca 30 km varje tur.)

Tidigare varje dag. 

 

Råkar sammanfalla med stigande drivmedelspriser. 

 

Numer pensionär. 

Aldrig mer ett jobb, bara fritid å måste göra. 

 

Men vete tusan om det blir fler dagar på sjön. 

Sen jag köpte båten har det blivit 70 - 80 övernattningar per säsong. 

 

Fem år till blir det förmodligen

 

Kikar efter liten husbil med drag, skattebefriad. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställa bilen för att drivmedelspriserna ökar 50 eller 100 % kan man ju inte göra med mindre än att det finns ett vettigt alternativ. De årliga turerna för vårrustning och höstfix behöver ju utföras oavsett, och jag kan inte bära exempelvis dynorna 11 mil enkel väg. Cykel, buss, tåg någon?

 

Det är ju bara att bita ihop och inse att en ökad bränslekostnad får kompenseras av annat utifrån en prioritetsordning var person själv får ta ställning till. För den som lever mer på marginalerna kanske seglen får gå några år längre som kompensation 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dyrt blir det.

Man hittar ju på diverse ursäkter...

  • Vi åker ju aldrig på utlandssemester
  • alla lånen är betalda...
  • eftersom jag har båten på villatomten så spar jag en massa diesel som skulle gått åt ToR hamnen.

Så därför kan vi fortsätta att tanka en himla massa diesel....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det känns ju bra att vara en av de som ger statskassan ett hyfsat tillskott som ägare av planande båt med dubbla dieslar 😄 men det får väl kompenseras med färre restaurangbesök under semestern och säkert lägre snitthastighet, sett över hela säsongen.

Och i år tror jag nog att bränslekostnaderna kommer att bli högre än kostnad för båtplats och vinterförvaring som idag är dryga 12000kr men som tidigare nämnts så är båtlivet den bästa avkopplingen vi vet och den har ännu inte nått upp till sitt rätta värde även om man givetvis vill komma undan så billigt som möjligt . Möjligen njuter man ännu mer när det blivit dyrare? :)

Till båten promenerar jag oavsett bränslepris.

 

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hör ofta att det spelar ingen roll vad bränslet kostar då det bara är en liten del av totalkostnaden. Segelbåt är inte med i mitt resonemang för där stämmer det säkert till 99% 

 

Jo det där kan ju kanske stämma om man har en större o nyare dvs dyr motorbåt.

Men dom flesta , tror jag, har en medelstor kanske mot det mindre båt 6-8 meter och lite äldre kanske ett värde på mellan 100-300k då blir bränslekostnaden mer utslagsgivande.

 

Tittar jag på mig själv som åker en äldre båt, inga lån, tar upp o lägger i själv och vinterförvaring på tomten. Nu pratar jag bara om driften, pengar som läggs på förbättringar och utrustning tar jag inte med då båten fungerar även utan dessa.

Så i mitt fall blir bränslekostnaden avgörande helt klart.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gelis:

Jag hör ofta att det spelar ingen roll vad bränslet kostar då det bara är en liten del av totalkostnaden. Segelbåt är inte med i mitt resonemang för där stämmer det säkert till 99% 

 

Jo det där kan ju kanske stämma om man har en större o nyare dvs dyr motorbåt.

Men dom flesta , tror jag, har en medelstor kanske mot det mindre båt 6-8 meter och lite äldre kanske ett värde på mellan 100-300k då blir bränslekostnaden mer utslagsgivande.

 

Tittar jag på mig själv som åker en äldre båt, inga lån, tar upp o lägger i själv och vinterförvaring på tomten. Nu pratar jag bara om driften, pengar som läggs på förbättringar och utrustning tar jag inte med då båten fungerar även utan dessa.

Så i mitt fall blir bränslekostnaden avgörande helt klart.

 

 

Tja... men man kan väl tinga en gammal planade motorbåt med en sleten V8 för under 300000kr iofs är ju bensinen billigare än dieseln.

Och handen på hjärtat, hur många seglare seglar verkligen?? Under många år har jag sett många sneseglare som går för motor ävensom det varit god segelvind, men den kanske kommer från fel håll, batterierna skall laddas, har inte läst instruktionsboken eller har inte gått seglingskusten.

men det gäller ju förstås inte seglarna som är aktiva på detta forum.

🥴

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Martin76:

jag kan inte bära exempelvis dynorna 11 mil enkel väg.

Om det finns el kan man ha en elektrisk avfuktare i båten och lämna dynorna.

Torka ner till 60 ٪ relativ luftfuktighet, ställ in ett par torrbollar (hink, durkslag och sommarvägsalt är billigast).

Vi brukar få köra ett par veckor med torken, då kör vi på timer, 4 timmar drift och 4 timmar stillestånd.

Det blir cirka 30 kWh el som går åt.

Det som tar tid är för fukten att vandra ut ur dynorna, böcker, trä, textil, etc, därav timer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fatta mig rätt men om man tycker att bränslepriserna rusar och att det är en "issue" så har man inte råd med en båt.

Allt handlar bara om prioriteringar av sina nöjen.

Jag har skippat min häst till förmån för båten och ångrar inte det valet alls.

Kör en 1.4L/mil bil (landsväg) och en x.x - xx L/mil bil (bana). Skulle jag hamna i valet mellan båt/banbil så får nog banbilen ge sig.

Så jag tankar och kör båten utan att tänka mer på vad det kostar.

Nu är det, som ngn skrev, att bensinpriset är nog den minsta kostnaden vid ett båtägande (som för mycket annat).

 

Vad skulle ma annars lägga pengar på om inte sina nöjen? Mest pengar på banken när man dör är ingen tävling jag vill vinna.

 

(Sedan är jag likväl upprörd över priset men av helt andra (politiska) skäl :) )

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev 50sman:

Fatta mig rätt men om man tycker att bränslepriserna rusar och att det är en "issue" så har man inte råd med en båt.

Och där slog du huvudet på spiken. 

Många som haft råd att ha båt tidigare börjar kanske inse att det funkar inte längre.

Man kanske också börjar se om sitt hus och säljer båten när det fortfarande går att bli av med den.

Ser en förändring i min hemmahamn, massor med lediga båtplatser. Och bara ett par år tidigare har det varit kö för att få en plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan en stor förändring på priser på Blocket

Sett till motorbåtar med privat säljare så är hela 29% med sänkt pris och siffran lär stiga nu när folk börjar inse att de inte blir av med sina båtar trots att säsongen är i full gång

Många ligger till bra priser men säljs ändå inte

Detta beror så klart inte enbart på bränslepriser men det är definitivt en orsak i kombination med höjda räntor samt att det är fritt fram att resa igen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-15 vid 14:02 skrev Georg_Ohm:

Tja... men man kan väl tinga en gammal planade motorbåt med en sleten V8 för under 300000kr iofs är ju bensinen billigare än dieseln.

Och handen på hjärtat, hur många seglare seglar verkligen?? Under många år har jag sett många sneseglare som går för motor ävensom det varit god segelvind, men den kanske kommer från fel håll, batterierna skall laddas, har inte läst instruktionsboken eller har inte gått seglingskusten.

men det gäller ju förstås inte seglarna som är aktiva på detta forum.

🥴

Vill man hålla sig med bra segel över tid så var det billigare att gå för motor. Nu börjar det bli likvärdigt, så nu blir det mer segla av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trettiotvå kronor litern i Mollösund häromdagen, för den vita dieseln, den gröna var väl två kronor billi… mindre dyr.

Då var det bättre i Kungshamn, om man nu finner pumpen i det lilla skjulet vid industrikajen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Trettiotvå kronor litern i Mollösund häromdagen, för den vita dieseln, den gröna var väl två kronor billi… mindre dyr.

Då var det bättre i Kungshamn, om man nu finner pumpen i det lilla skjulet vid industrikajen.

Ger mig en kostnad av 11kr/M. Nuvarande segeluppsättning kostade 62000 för 10 år sedan. Håller förhoppningsvis 5-10 år till. Det blir ca 400M/år kostnad 4400 om jag bara går för motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Capitan:

Redan en stor förändring på priser på Blocket

Sett till motorbåtar med privat säljare så är hela 29% med sänkt pris och siffran lär stiga nu när folk börjar inse att de inte blir av med sina båtar trots att säsongen är i full gång

Många ligger till bra priser men säljs ändå inte

Detta beror så klart inte enbart på bränslepriser men det är definitivt en orsak i kombination med höjda räntor samt att det är fritt fram att resa igen

 

 

Har också sett det. 

Lyckligtvis så köpte jag min på hösten med bra prut så jag ligger fortfarande plus MEN nu ser man vissa båtar som hade varit mumma men var för dyra förra året. 

Men det spelar ingen roll. Jag kommer ha min i ett tag då jag är helnöjd. 

Senare när frun är "van" med båt blir det nog en "uppgradering" :)

Tror att ekonomin kommer att vara pruttig ett par år framåt och att fler säljare får "panik" till fördel då när jag skall byta :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Capitan:

Redan en stor förändring på priser på Blocket

Sett till motorbåtar med privat säljare så är hela 29% med sänkt pris och siffran lär stiga nu när folk börjar inse att de inte blir av med sina båtar trots att säsongen är i full gång

Många ligger till bra priser men säljs ändå inte

Detta beror så klart inte enbart på bränslepriser men det är definitivt en orsak i kombination med höjda räntor samt att det är fritt fram att resa igen

 

 

Fast efter midsommar säljs ju väldigt få båtar oavsett. Men ja, soppan bidrar nog men inte fullt så mycket som man tror är min gissning. Dock skulle jag tro att dubbelmontage påverkas betydligt mer. Håller med om att det ekonomiska läget gör att folk tar det lugnare nu.

 

Det gamla talesättet kanske är på sin plats - en båtägare har två lyckliga dagar i sitt liv. Dagen man köper båt och dagen den blir såld.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...