Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Warbird44

Måla om Glasfiberbåt

Rekommendera Poster

 Hallå nu har jag suttit nästan hela dagen och försökt lista ut hur jag ska göra med min båt men precis när jag tror att jag har full koll på läget så får någons kommentar mig att tvivla på allt annat jag har läst. (lärt mig) 

Det känns som många använder samma begrepp till olika benämningar när vi pratar olika färglager osv. Jag blir lite frustrerad för jag vill verkligen komma igång med slipningen/målningen av min båt så snart som möjligt så jag kan ut och fånga sjömonster. 😅

Det är såhär att jag har en glasfiberbåt. Den är vit i basen med en mörkgrön bottenfärg som har börjat flagna av. 

 

(Att veta först) Det är en Glasfiberbåt. Jag har endast tänkt att ha min båt i insjöar iallafall dem närmaste åren framöver.

Så här är några frågor som jag verkligen vill förstå till 100% innan jag ens börjar ge mig på den. 

 

1. Vad jag har förstått så behöver jag ej ha någon bottenfärg eftersom jag har tänkt ha den i insjö. Och det beror på att en båt som ligger i en sjö inte utsätts för lika mycket som den hade gjort om den legat i havet? Och sen är det också det faktum att det inte finns någon (Bottenfärg) som ens är godkänd för insjöar. 

Har jag rätt i detta? Om så är fallet så är det bara ett plus för då kan jag ta bort den huvudvärken direkt. 

 

2. Nästa steg är att slipa ner hela båten för att sedan 

- Spackla igen ojämnheter med 2 Komp Epoxi Filler?

- Slipa över allting en gång till så att jag får en slät och fin yta kanske med något finare papper? kanske 150 papper.

- Sedan Primer (antagligen över hela båten) så att jag inte får några nyansskillnader i slutändan. Epoxy? En eller tvåkomponents?

- Slipa primern med ännu finare papper (320) för att förbereda för det sista steget vilket blir den slutgiltiga färgen. 

(Jag förstår att om jag använder en 2 komp primer så skall jag måla med en 2 komp färg)

-Hade det varit bättre med 1 komp (Behandling) alltså ovanstående fast 1 komp istället för 2 komp och vad är för och nackdelarna? 

Om det visar sig att färgen som sitter på är en 1 komponents färg gör det något att jag använder 2 Komp i och med att jag har primer först? Vad jag också förstått är att man aldrig skall lägga dessa två ovanpå varandra men detta bekymmer försvinner väl efter som jag kommer slipa ner båten rätt grovt först eller har jag helt fel?  

 

3. Finns det något bättre sätt att utföra detta på? Eller är det detta som gäller?

Jag strävar inte efter att vara lat utan jag vill att det verkligen ska bli bra i slutändan så helst inga kommentarer som ("Det går väl" eller "Jag tror") 😅

 

4. Hur hade du gjort ifall du skulle målat om denna vita båten till en heltäckande mörkgrön färg (som ett exempel). 

Jag hade väldigt mycket uppskattat en detaljerad beskrivning och jag hade också uppskattat om jag hade kunnat få lista på vilka steg som skall göras och ännu mer gärna så har någon kanske en klar lista med vilka komponenter och färger som funkar tillsammans.  

 

 

Jag har tyvärr inga bilder på den för nuvarande men det är en Örnvik 465.

Tacksam för svar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att ta bort ena tråden så kanske det blir lättare att följa eventuella svar/diskussioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Börja med att ta bort ena tråden så kanske det blir lättare att följa eventuella svar/diskussioner.

Har gjort nu! Tack för feedback 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jag hade nog bottenmålat den i alla fall. En mörk färg så slipper du se missfärgningar. Finns massor av Insjögodkänd bottenfärg !

 

2. Jag hade spacklat igen ojämnheter med Polyesterspackel, korttrådigt/fint. Då kan du också välja vad du vill lägga på sedan - 1/2-komponent lack eller t.o.m. spruta gelcoat (svårare men går).

 

Varför tror alla att man måste använda Epoxi till allt ?  Varför lagar man då inte bilkaross, inte ens plastkaross, med epoxi ?  "Jo, epoxi fäster bättre....bla bla bla".

Med rätt underarbete har i alla fall jag aldrig haft några problem med vidhäftningen med polyester, vare sig i spackelform eller flytande med glasfibermatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev IngemarE:

1. Jag hade nog bottenmålat den i alla fall. En mörk färg så slipper du se missfärgningar. Finns massor av Insjögodkänd bottenfärg !

 

2. Jag hade spacklat igen ojämnheter med Polyesterspackel, korttrådigt/fint. Då kan du också välja vad du vill lägga på sedan - 1/2-komponent lack eller t.o.m. spruta gelcoat (svårare men går).

 

Varför tror alla att man måste använda Epoxi till allt ?  Varför lagar man då inte bilkaross, inte ens plastkaross, med epoxi ?  "Jo, epoxi fäster bättre....bla bla bla".

Med rätt underarbete har i alla fall jag aldrig haft några problem med vidhäftningen med polyester, vare sig i spackelform eller flytande med glasfibermatta.

Okej! Tack för svar! Jag har också hört just det du säger om epoxi och det är därför det är bra att höra från någon som gör på det andra sättet. Men oavsett om jag nu lägger på en bottenfärg så skall hela båten primas efter slipning korrekt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en vit glasfiberbåt, skriver du. Bra. Vita båtar (båtar med vit gelcoat) är lättare att göra snygga jobb på.

Du skriver att du ska slipa av HELA båten. Varför? Är även friborden (delarna av skrovet ovanför bottenfärgen) dåliga? HUR dåliga? Tittar glasfibern fram överallt? 
Är det så att glasfibern tittar fram överallt är det nog rätt väg att gå att slipa hela skrovet. Annars är det förmodligen lättare att jobba med de delar som är dåliga. Resultatet kan bli lite ojämnt med olika skiftningar av vita delar men efter några år jämnar det ut sig. (Du vill ju ut och fiska om jag förstår dig rätt.)

Gelcoatspackel på de slipade och ordentligt rengjorda (med flera omgångar aceton) områdena. Avsluta med topcoat vilket är gelcoat med lite paraffin iblandat.

Börjar du med lite mindre områden lär du dig hur man får en bra lagning och fin yta. Inte svårt men ett hantverk man lär sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Du har en vit glasfiberbåt, skriver du. Bra. Vita båtar (båtar med vit gelcoat) är lättare att göra snygga jobb på.

Du skriver att du ska slipa av HELA båten. Varför? Är även friborden (delarna av skrovet ovanför bottenfärgen) dåliga? HUR dåliga? Tittar glasfibern fram överallt? 
Är det så att glasfibern tittar fram överallt är det nog rätt väg att gå att slipa hela skrovet. Annars är det förmodligen lättare att jobba med de delar som är dåliga. Resultatet kan bli lite ojämnt med olika skiftningar av vita delar men efter några år jämnar det ut sig. (Du vill ju ut och fiska om jag förstår dig rätt.)

Gelcoatspackel på de slipade och ordentligt rengjorda (med flera omgångar aceton) områdena. Avsluta med topcoat vilket är gelcoat med lite paraffin iblandat.

Börjar du med lite mindre områden lär du dig hur man får en bra lagning och fin yta. Inte svårt men ett hantverk man lär sig.

Ja nej det är inte dåligt över vattenlinjen förutom att färgen är lite gammal och matt MEN problemet är att om det nu skulle vara 1 komp färg som sitter där alltså den (vita) och jag lägger på som i mitt exempel en grön 2 komponents färg kan det inte uppstå lite problem som tillexempel att den vita färgen reagerar på den nya eller tvärtom? Har läst att det kan svälla eller att det uppstår små hål?

Eller du menar isåfall att det räcker att jag ruggar uppå ytan lite och sen lägger på vilken färg som helst? :P 

Tackar för alla svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Du har en vit glasfiberbåt, skriver du. Bra. Vita båtar (båtar med vit gelcoat) är lättare att göra snygga jobb på.

Du skriver att du ska slipa av HELA båten. Varför? Är även friborden (delarna av skrovet ovanför bottenfärgen) dåliga? HUR dåliga? Tittar glasfibern fram överallt? 
Är det så att glasfibern tittar fram överallt är det nog rätt väg att gå att slipa hela skrovet. Annars är det förmodligen lättare att jobba med de delar som är dåliga. Resultatet kan bli lite ojämnt med olika skiftningar av vita delar men efter några år jämnar det ut sig. (Du vill ju ut och fiska om jag förstår dig rätt.)

Gelcoatspackel på de slipade och ordentligt rengjorda (med flera omgångar aceton) områdena. Avsluta med topcoat vilket är gelcoat med lite paraffin iblandat.

Börjar du med lite mindre områden lär du dig hur man får en bra lagning och fin yta. Inte svårt men ett hantverk man lär sig.

Och då tänkte jag att om jag slipar ner hela båten och lägger primer på hela så behöver jag kanske inte vara rädd av att något av dem problemen skulle uppstå.   

Och lite varför jag envisas om att primea allting (Grått) är för att om jag skulle vilja måla båten i en mörkfärg så är kanske inte en vit underliggande färg optimal? Tänkte jag :) 

Redigerad av Warbird44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Warbird44:

Ja nej det är inte dåligt över vattenlinjen förutom att färgen är lite gammal och matt 

Det du kallar färg är med stor sannolikhet gecoat/topcoat och den räcker det att man polerar för att det ska bli blankt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

Det du kallar färg är med stor sannolikhet gecoat/topcoat och den räcker det att man polerar för att det ska bli blankt.

Och det är just dem här benämningarna som rör till det... 😅 för många verkar ha olika uppfattningar. Och det blir ännu värre om man lyssnar på någon som pratar engelska för då är den ena saken något helt annat på svenska.

Ja det hade jag kunnat göra om jag nu hade velat behålla den vita färgen, Men jag tänkte byta ut den mot en helt annan kulör. Antingen Mörkgrön eller mörkblå. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Warbird44:

Ja det hade jag kunnat göra om jag nu hade velat behålla den vita färgen, Men jag tänkte byta ut den mot en helt annan kulör. Antingen Mörkgrön eller mörkblå. :) 

Tyckte du skrev att du ville fiska ;)

 

Då har du två alternativ.

Alt 1.

Matta ner hela båten.

Tvätta med aceton.

Tvätta med aceton.

Tvätta ...

Måla med topcoat bruten i den färg du vill ha. Påföres med pensel.

Polera till önskad lyster när topcoaten har härdat.

Nu har du förhoppningsvis en båt som ser Ok ut i en annan färg.

 

Alt 2.

Följ beskrivningarna på denna sida.

Måla med De Ijssel Double coat.

 

Alt 2 blir nog bäst resultat men innebär betydligt mer jobb sägs det. Har inte provat själv.

Jag skulle själv aldrig drömma om att göra något av jobben bara för att få en annan färg på båten. Billigare och enklare att köpa en båt i rätt kulör.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ChristerN:

Tyckte du skrev att du ville fiska ;)

 

Då har du två alternativ.

Alt 1.

Matta ner hela båten.

Tvätta med aceton.

Tvätta med aceton.

Tvätta ...

Måla med topcoat bruten i den färg du vill ha. Påföres med pensel.

Polera till önskad lyster när topcoaten har härdat.

Nu har du förhoppningsvis en båt som ser Ok ut i en annan färg.

 

Alt 2.

Följ beskrivningarna på denna sida.

Måla med De Ijssel Double coat.

 

Alt 2 blir nog bäst resultat men innebär betydligt mer jobb sägs det. Har inte provat själv.

Jag skulle själv aldrig drömma om att göra något av jobben bara för att få en annan färg på båten. Billigare och enklare att köpa en båt i rätt kulör.

Tack för svar! Här är lite bilder på den, jag får först laga lite spricker på undersidan, vad hade du använt? Ska jag använda glasfibermatta eller räcker det med lite glasfiberspackel? 

IMG_20220615_174229571_HDR.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där behöver till att börja med fräsas ur ordentligt för att få bort allt "ruttet". Sprickor och annat likaså. Sedan går det nog med vilket som, när du väl fräst ur till friskt material och rengjort.

 

Men där har du det största jobbet, dvs att fräsa ur och göra rent. Likaså måste du se hur utbredda sprickorna är, så de verkligen bara är kosmetiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev IngemarE:

Det där behöver till att börja med fräsas ur ordentligt för att få bort allt "ruttet". Sprickor och annat likaså. Sedan går det nog med vilket som, när du väl fräst ur till friskt material och rengjort.

 

Men där har du det största jobbet, dvs att fräsa ur och göra rent. Likaså måste du se hur utbredda sprickorna är, så de verkligen bara är kosmetiska.

Ja, och för att avgöra om det är kosmetiska sprickor behöver man ha en uppfattning om vilka delar som är bärande och vilka som är uppstyvande.
Kölen ser ju värst ut så börja med den. Det är en bärande del och där måste du säkert ta bort en hel del. Frisk plast brukar jag tolka sådan plast där väven är mättad med plast. Det man ser på bilden, där plasten ”fnasar sig” är inte frisk plast. Slipa och fräs ur tills plasten ser homogen ut. 
Vore du van vid plastjobb skulle du snabbt bilda dig en uppfattning om hur mycket jobb som återstår efter lite slipande. Då skulle man slipa och fräsa ur allt dåligt och göra allt plastjobb på en gång och sedan gå på med gelcoat och topcoat. Nu är du ju inte van så då tror jag modellen är att göra en liten del först så du lär dig och får en känsla för om du vill fortsätta eller köra med båten som den är. 
Ser du inga genomgående sprickor och om du inte kör båten hårt så kan den flyta i många år än.
 

Har en gammal båt som ser ut som din. Den har visserligen legat på land nu i ett antal år men skulle jag sjösätta den skulle den säkert fungera många år utan lagningar.

Allt är en fråga om ambitionsnivå. Det finns några trådar här på MG där rena nybörjare gjort stora jobb som blivit riktigt bra. Men då har de lagt bra med tid på det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...