Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikaelsjoman

Måla Epoxi filler och gelcoat?

Rekommendera Poster

Hej. 

 

Jag har klantat mig, jag har fyllt ut en skada i botten av min jolle (GRP) med Biltemas löttviktsspackel (Epoxi) och vad jag tror omkring är gelcoat i kölen. Kan inte så mycket om detta... No shit. 

 

Jag ser nu att alla online varnar för att jag inte skall måla Epoxi med gelcoat. Fn att jag inte googlade ordentligt innan!

 

Har lagt ned flera dagar med arbete för att få det snyggt, så jag undrar följande:

 

- måste jag ta bort all Epoxi filler och ersätta med pladtic padding (polyester/glasfiberarmerad spackel)?

- eller kan jag använda någon annan färg som bondar med både gelcoat och Epoxi?

 

Idéer? 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte expert på att lacka gelcoat men min uppfattning är nog att det går att måla gelcoat och expoxy. Det är till och med det som rekommenderas måle en epoxylagning istället för att lägga färganpassad topcoat på ett epoxyspackel.

Det behandlas en del av den här youtubern,

https://www.youtube.com/c/boatworkstoday 

Han epoxylagar hela båtar och målar dem senare, som en billack. han säger att det fortare men blir lite mer repkänsligt än solid gelcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy fäster på glasfiber (gelcoat) men inte det omvända. Alltså inte polyester på epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Epoxy fäster på glasfiber (gelcoat) men inte det omvända. Alltså inte polyester på epoxy.

Såvitt jag förstår så beror det lite på vilken epoxibas och härdare som används, på vissa blir det halvdant fäste, på väldigt bra fäste, se videos nedan.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det mest att prova. Jag körde Biltema epoxy filler ... Så det är bara att prova gissar jag. 

 

Skulle ett alternativ vara att köra Biltemas Epoxi primer över hela botten då? Vad skulle man kunna måla över den med utöver giftfri bottenfärg? Eller behöver den ens målas i så fall? Har någon aning om den blir vit eller blir den grå eller nått? Den skall väl målas på med roller? 

 

Finns det någon färg som fäster på den, eller skall jag bara göra ett försök med gelcoat? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh. Givet videon så kör jag gelcoat rakt över. Får tvätta som han gör plus acetone och sedan måla över. Kommer nog ha ganska grov yta jag målar över för att maximera greppytan för gelcoaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag, speciellt om jollen är vit under, struntat i gelcoat övh.

Det är ju bara fiskarna som ser ev. nyansskillnad mellan gelcoat och epoxispackel, och jag tror isåfall inte dom tar illa upp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...