Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
magnuslarsson

få in lattor i seglet med kardborrelås ??

Rekommendera Poster

Hej. 

 

Ny båt och ny variant av lösning för att hålla lattorna på plats jag aldrig sett innan.

 

Går bet på hur jag ska få in lattor och samtidigt kardborresträngen som syns på bild. 

 

Den skall ligga ovanpå lattan efter att jag kört in lattan och låsa med kardborreband på ovansidan. Men 

jag lyckas ej få in den tillräckligt långt p g a att den fastnar just i kardborrebandet som löper längst

med där inne i springan. 

 

Någon som kanske har samma och vet hur tusan man gör;)

 

Mvh:
Magnus

20220613_135849.jpg

20220613_140026.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör finnas en liten ficka i den utstickande ändan på kardborrebandet. På din första bild sitter den nog på andra sidan av kardborrbandet. Stoppa i lattan, lägg kardborrebandet om lattändan, och ta sedan något lämpligt verktyg som passar i kardborrebandets ficka och använd verktyget för att peta in bandet i lattfickan. Det finns specialverktyg, nån plastpinne typ, men jag brukar använda en spårskruvmejsel i brist på bättre. Kan gå med typ en blyertspenna också om den är tillräckligt lång. Se till att den lilla rödvita tråden blir kvar utanför lattfickan, för det är den du använder för att dra ur kardborrebandet i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar.

Försökte det lite försiktigt innan men den fastnade hela tiden i kardborrbanden på ovansidan. Men det kanske går om jag har en mejsel som du säger och brukar lite mer kraft??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder änden på tumstock i kardborre fickan         mejsel kan peta hål på fickan 

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan latta brukar funka fint. Sen får man ha nåt annat för den sista lattan, t ex en tumstock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att du får en bit av linan som sitter i änden tillgänglig när du fört in kardborrebandet. Är ett hel...et att få loss bandet om man inte kan dra i linan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ett särskilt "verktyg" till detta, en 25 cm lång bit av en lite smalare latta helt enkelt.

Det borde kunna ligga en sådan i båten någonstans.

Kolla med förra ägaren om du inte hittar den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att ha det verktyget lättåtkompligt i båten.
Våran låsning verkar ha gett sig på ena lattan, när jag skulle rulla in storseglet (Rullstor) för ett par veckor sedan hade kardborren börjat ge sig och lattan åkt ut ett par decimeter och jag fick inte in seglet..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...